Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
14 hours ago, discostu said:

Tips til strømsocket som kan styres med home assistant?

Antar det ikke finnes noen som kan styres via hjem basert på temp. hue sensorene gir, så vurderte gi HA et forsøk igjen.

Telldus kan du styre med homeassistant, mye rimeligere enn hue. Det går fint å lage et script som henter ut temp fra hue sensorene som du kan gjøre hva du vil med

Lenke til kommentar
21 hours ago, discostu said:

Har du lenke til aktuell modell? Fant bare z-wave og annet

Usikker på hva du mente 

Eksempelvis https://www.power.no/smarte-hjem/smarte-kontakter-og-plugger/telldus-smartuttak-3-stk/p-1067669/store/?gclid=CjwKCAjwn8SLBhAyEiwAHNTJbWQQzmxajv037iUA87sASiEAQlDWNNBG5CLNUDxEPGG0rfpgmFqemxoCNXQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Men du må jo en bridge. Jeg har Hue, elko og telldus. Da får man gjort mye

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (På 21.10.2021 den 18.49):

Disse må du altså ha telldus hub for å kunne bruke uten fjernkontrollen?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Mephisto- skrev (På 27.10.2021 den 19.29):

stemmer, men hvis du skal holde på vil jeg anbefale telldus. Fin 433mhz bridge 

Ok, har man noe native konfig muligheter på telldus hub? Noe ala hue hubben? Eller fungerer den som rent aksesspunkt, så man må ha homey eller HA for å kunne gjøre noe fornuftig med utstyret?

Lenke til kommentar
8 hours ago, discostu said:

Ok, har man noe native konfig muligheter på telldus hub? Noe ala hue hubben? Eller fungerer den som rent aksesspunkt, så man må ha homey eller HA for å kunne gjøre noe fornuftig med utstyret?

Neida, man får gjort en del i telldus, men den er jo svært begrenset ift. HA. Henta meg noen bilder fra hva jeg har i Telldus (bare fordi det i sin tid var enklere å ordne enn i HA).

If oppsett:

image.png.44f2205d0495628066c1043e3c29a11c.png

image.png.2f4ac6aea5d2384dbfe82ca03e5bb858.png

image.png.ef5a629127c601fc546d55f6d937f1f2.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med Telldus kan du gjøre stort sett alt av styringer for lys og varme i heimen, på hytta eller hvor som helst:
Brytere av/på, dimmere, termostater, bevegelse.
Via 433Mhz eller zwave, og zigbee ryktes å være neste steg.
For opplegg og inspeksjon benyttes noen web-sider eller tlf.app.
Til daglig styrer systemet seg selv uten behov for noe inngrep.

Eksempel på innstilling av termostat:

Screenshot_20211112_201147_com.telldus.live.mobile.jpg

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (10 minutter siden):

ref. denne artikkelen om at nettleie kommer til å øke dersom man bruker mer enn 5kWh. 

Er det noen som har en god måte å styre VVB på? Skulle jo helst hatt ut temperaturen på vannet for å være sikker på at den ikke blir av for lenge. Noen som har erfaring med å styre den?

Jeg har i ca et halvt år styrt vvb slik at den bare er på de typisk billigste timene i døgnet, 00-06 og 12-15, totalt 9 timer i døgnet. Har ingen temp overvåking, men har ennå ikke merket at det har vært for kaldt noen gang, vi er familie på 5.

Har satt termostat på 85 grader for å ha litt mer lagringskapasitet å gå på, og samtidig dreper det eventuelle bakterier som skulle klare å leve når tanken er under 60 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, RJohannesen said:

Jeg har i ca et halvt år styrt vvb slik at den bare er på de typisk billigste timene i døgnet, 00-06 og 12-15, totalt 9 timer i døgnet. Har ingen temp overvåking, men har ennå ikke merket at det har vært for kaldt noen gang, vi er familie på 5.

Har satt termostat på 85 grader for å ha litt mer lagringskapasitet å gå på, og samtidig dreper det eventuelle bakterier som skulle klare å leve når tanken er under 60 grader.

kan godt hende jeg ender ned samme gata. I utgangspunktet hadde jeg tenkt en lengre sekvens med if formler for å styre den, men det blir som regel såpass avansert at det ikke gjennomføres

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 timer siden):

Jeg har i ca et halvt år styrt vvb slik at den bare er på de typisk billigste timene i døgnet, 00-06 og 12-15, totalt 9 timer i døgnet. Har ingen temp overvåking, men har ennå ikke merket at det har vært for kaldt noen gang, vi er familie på 5.

Jeg har forsøkt omtrent det samme og har montert temperaturføler i berederen.
Når temp går under grense (ca 50 °C) så kobles den inn uansett pris. 
Dette for å opprettholde god WAF.

Men har lagt prosjektet på is, da det er ganske marginalt hva man sparer med en middels stor bereder. 
Med en vesentlig større bereder kan den kobles inn kun i de litt rimelige tidene på natta, men den investeringen vil det nok ta ganske lang tid å spare inn. Og etter hvert som "alle" skal lade på natta vil det antagelig ikke bli særlig lavere pris.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 timer siden):

ref. denne artikkelen om at nettleie kommer til å øke dersom man bruker mer enn 5kWh. 

Sitat fra artikkel:
Det laveste trinnet er på 5 kW. Det betyr at hvis man overstiger dette bare én time i måneden, vil nettleia øke med 213 kroner. 

Testet tidligere mot 5Kwh grense vha en enkel avlesing av blink på måler.
La opp til utkobling av vv-bereder når grense ble overskredet og påfølgende innkobling.
Det fungerte men man trenger pålitelige forbruksdata. Min metode var ikke helt perfekt.
Man trenger altså å lese HAN-porten og motta lesbare data.

 

 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, arneolav said:

Jeg har forsøkt omtrent det samme og har montert temperaturføler i berederen.
Når temp går under grense (ca 50 °C) så kobles den inn uansett pris. 
Dette for å opprettholde god WAF.

Men har lagt prosjektet på is, da det er ganske marginalt hva man sparer med en middels stor bereder. 
Med en vesentlig større bereder kan den kobles inn kun i de litt rimelige tidene på natta, men den investeringen vil det nok ta ganske lang tid å spare inn. Og etter hvert som "alle" skal lade på natta vil det antagelig ikke bli særlig lavere pris.

Hvor stor bereder har/hadde du? Og hvordan koblet du opp temperaturføleren?

22 minutes ago, arneolav said:

Sitat fra artikkel:
Det laveste trinnet er på 5 kW. Det betyr at hvis man overstiger dette bare én time i måneden, vil nettleia øke med 213 kroner. 

Testet tidligere mot 5Kwh grense vha en enkel avlesing av blink på måler.
La opp til utkobling av vv-bereder når grense ble overskredet og påfølgende innkobling.
Det fungerte men man trenger pålitelige forbruksdata. Min metode var ikke helt perfekt.
Man trenger altså å lese HAN-porten og motta lesbare data.

 

 

Jeg har koblet opp Tibber og de er jo integrert mot HA, så vil tro det relativt lett lar seg gjøre å hente ut både strømpriser og forbruk fra dem til å lage script i HA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...