Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til å løse ligning


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til dette liknig stykke:

 

Bil A: 129 000, den bruker 0.75 liter på mila

Bil B: 146 000, den bruker 0.46 liter på mila

 

Bensin pris: 11.05

 

Hvor mye må bilene kjøre for at de skal koste like mye?

 

--------------------

 

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke såå mye matte (går i 10. klasse), men så plutselig en mulig løsning. Du må ta den med en klype salt, for jeg er ikke veldig begavet med slike likninger, tenkte bare jeg ville prøve meg litt :)

 

129000+(0,75*11,05*x)=z

146000+(0,46*11,05*y)=z

129000+(0,75*11,05*x)+146000+(0,46*11,05*y) /2=z

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke såå mye matte (går i 10. klasse), men så plutselig en mulig løsning. Du må ta den med en klype salt, for jeg er ikke veldig begavet med slike likninger, tenkte bare jeg ville prøve meg litt :)

 

129000+(0,75*11,05*x)=z

146000+(0,46*11,05*y)=z

129000+(0,75*11,05*x)+146000+(0,46*11,05*y) /2=z

 

Hva er det du mener, det der ser ikke ut som en likning...

hva blir svaret?

Lenke til kommentar

Eg stemmer for Ståle sitt forslag.

 

Du vil angi prisen til kvar bil etter x køyrde mil. Kvar bil har ein startpris, og so kjem eit tillegg pga. drivstoff. Har du køyrd x mil, har du med den fyrste bilen brukt 0,75*x liter drivstoff, som koster 11,05*0,75*x kr. Prisen for dei to bilane etter x mil vert då slik Ståle seier, og du skal finne den køyrde distansen der dei har kosta like mykje.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke såå mye matte (går i 10. klasse), men så plutselig en mulig løsning. Du må ta den med en klype salt, for jeg er ikke veldig begavet med slike likninger, tenkte bare jeg ville prøve meg litt :)

 

129000+(0,75*11,05*x)=z

146000+(0,46*11,05*y)=z

129000+(0,75*11,05*x)+146000+(0,46*11,05*y) /2=z

 

Hva er det du mener, det der ser ikke ut som en likning...

hva blir svaret?

Mange måter å løse det på, å sette f(x) = g(x) syns jeg høres lettest ut men personlig ville jeg brukt metoden jeg har quotet. Det man her gjør er å løse ut ligning nr 1 med hensyn på x og sette denne verdien inn i ligning 3 og det samme med ligning 2 med hensyn på y.

Lenke til kommentar

Bare for å rette meg selv, så er det én ukjent (strekningen) og ikke to, som jeg først skrev. Altså skal 0,46 opphøyes i x og ikke y (skrev faktisk x på kladden min og endret til y av en eller annen forskrudd grunn). Sånn går det når man prøver å gjøre to ting på en gang.

 

Jeg stemmer forresten fortsatt for min metode (selvfølgelig hoho), men det er bare et personlig valg.

 

chart?cht=tx&chl=129000+(0,75^x \cdot 11,05) = 146000+(0,46^x \cdot 11,05)

Lenke til kommentar

Horrorbyte: Du mener atltså at hvis du kjører en mil bruker du 0,75^1 liter? Og hvis du kjører 2 mil bruker du 0,75^2 liter? En slik bil vil jeg gjerne ha.. Kjøre 10 mil og bare bruke 0,06 liter totalt.

 

Du kan godt kalle det et personlig velg, men Ståle sin måte er den eneste riktige.

 

Tussiesel.

Lenke til kommentar
Bare for å rette meg selv, så er det én ukjent (strekningen) og ikke to, som jeg først skrev. Altså skal 0,46 opphøyes i x og ikke y (skrev faktisk x på kladden min og endret til y av en eller annen forskrudd grunn). Sånn går det når man prøver å gjøre to ting på en gang.

 

Jeg stemmer forresten fortsatt for min metode (selvfølgelig hoho), men det er bare et personlig valg.

 

chart?cht=tx&chl=129000+(0,75^x \cdot 11,05) = 146000+(0,46^x \cdot 11,05)

 

Når jeg regner det ut blir det feil, ifølge fasit...

Jeg får: 5304,87424

Men det skal være: 52 960

Lenke til kommentar

Det du har rekna ut er ikkje det Horrobyte skreiv opp, men greit nok det.

 

Grunnen til at du får omlag tidelen av det fasit seier, er at du har gløymd å rekne om frå mil. Forbruket er gitt i liter per mil, so distansen du har rekna ut er i mil. Fasiten har oppgitt svaret i kilometer (red.: reknar eg med). Kvifor det ikkje vert nøyaktig det fasit seier veit eg ikkje, har du skrive opp oppgåva rett?

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Det du har rekna ut er ikkje det Horrobyte skreiv opp, men greit nok det.

 

Grunnen til at du får omlag tidelen av det fasit seier, er at du har gløymd å rekne om frå mil. Forbruket er gitt i liter per mil, so distansen du har rekna ut er i mil. Fasiten har oppgitt svaret i kilometer (red.: reknar eg med). Kvifor det ikkje vert nøyaktig det fasit seier veit eg ikkje, har du skrive opp oppgåva rett?

 

Oppgaven er skrevet rett, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...