Gå til innhold

viktig yrke med høy lønn


tameg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg kom på den Ultimate jobben nemlig <<<Diktator i en supermakt>>>

 

- Ekstremt mektig (styrer nasjonens militær og statskassen)

- Ekstremt rik (eier nasjonens penger som er flere billioner som privat)

- Ekstremt innflytelsesrik (kan påvirke utenlandske styrker)

- Sjefen for alt (styrer alt i hele landet i offentlig og privat sektor)

- Kan gjøre kan faen man vil så lenge man vil uten at noen kan stoppe en.

 

Ingen ting kan slå dette, 100% umulig da dette er det beste man kan oppnå.

 

(Bortsett fra en Leder som styrer en hel utenomjordisk sivilisasjon men dette er urealistisk så dette gjelder ikke).

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Det jeg aller mest har lyst til er å bli en politiker som virkelig får til noe bra for landet vårt. Det finnes ingenting som høster mer respekt enn det, spør du meg!

 

Jeg lo hardt der! For hver god ting de gjør i landet dritter de seg på draget 2 ganger. One step forward, two steps back ~ ♫

 

Men her er noen yrker som kanskje ikke er nevnt:

 

1. Jagerflypilot

2. Superstjerne (i hvilket som helst media)

3. Programmer

4. Concept Designer

5. Våpen utvikler ("respektabel" biten kan diskuteres, Tony Stark?)

6. Film regisør/ director (Spielberg, Cameron, Lucas)

7. Astronaut

8. Forsker, spesielt respektert om du jobber i NASA eller CERN

9. Forfatter, gitt at du er populær.

10. Lottomilionær?

 

Tro meg, du lo ikke like hardt som meg. Haha! Du har et fryktelig snevert og negativt syn på politikere.

 

F. eks: Tenk deg å være han som rydder opp i helsevesenet, slik at hele landet får bedre helsetjeneste?

Lenke til kommentar

Tro meg, du lo ikke like hardt som meg. Haha! Du har et fryktelig snevert og negativt syn på politikere.

 

F. eks: Tenk deg å være han som rydder opp i helsevesenet, slik at hele landet får bedre helsetjeneste?

 

La meg beskrive synet mitt slik. Politikk i dag er som en tømt gullgruve, ja det finnes et par sjeldne gullkorn blant dritten her og der, men ikke nok til å gjøre livet ditt rikere. Mange ut av de folkene som blir politikere ønsker en stilling med mye makt og store resurser, men det de ikke spør seg om er om de virkelig er kvalifisert for jobben. Oftest er de ikke det og for bare gjort en liten brøkdel av det de har skrytet på seg og lovet.

 

Mens jeg setter pris på at du fikk deg en koselig later av min mening, la oss bare bli enige om å være uenige. Å krangle på internett er som å slå på en stein med ei pine. Helt meningsløst. :thumbup:

Lenke til kommentar

Sivil ingeniør tjener grovt, men det er tross alt 7år på skolebenken etter vgs.. Pengene begynner ikke å rulle før du er 25!

Grovt og grovt. Gjennomsnittlønnen ligger på ca 450-500K. Dette er ca 50K mer enn gjennomsnittlønnen for fulltidsansatte i Norge.

 

Leger derimot tjener rundt 700K kroner og man kan lett tjene over en million kroner. Man kan ikke lett tjene en million kroner som ingeniør.

Lenke til kommentar

Man kan lett tjene en million kroner som ingeniør, og gjennomsnittslønnen ligger definitivt ikke på 450-500k. Sjekk tekna sin lønnsstatistikk her http://www.tekna.no/lonn. Det er sortert etter eksamensår. Som du ser er det kun de som bare har et par år med yrkeserfaring som tjener så lite i gjennomsnitt. Husk også at dette kun er de som er organiserte. Mange i det private er ikke organiserte, spesielt de som tjener best...

Lenke til kommentar

Man kan lett tjene en million kroner som ingeniør, og gjennomsnittslønnen ligger definitivt ikke på 450-500k. Sjekk tekna sin lønnsstatistikk her http://www.tekna.no/lonn. Det er sortert etter eksamensår. Som du ser er det kun de som bare har et par år med yrkeserfaring som tjener så lite i gjennomsnitt. Husk også at dette kun er de som er organiserte. Mange i det private er ikke organiserte, spesielt de som tjener best...

Tok feil, fordi kilden min siterte jobbfeber feil. Gjennomsnittlønnen er 550K http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso

 

Det er forsatt ikke grovt mye, og nei det er ikke lett å tjene en million kroner i lønn som en ingeniør.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt begrep om hvor mye siv.inger på oljeplattformer tjener? En kompis jobba 6 uker på og 2 uker av i fjor sommer og innkasserte 300 lakser (brutto, selvsagt), og det var etter 3 års utdanning, to år unna å være ferdigutdannet. Det ER lett å tjene millionen, om man selger sjela si til Statoil, Shell eller de andre i den gjengen. At man kan tjene ganske bra der om man ikke er sivilingeniør, er en annen sak.

 

Ta gjerne også med at om man utdanner seg som siv.ing, får man også jobb som siv.ing. Utdannede jurister f.eks, kan fort ende opp med å flytte papir i byråkratiet og såvidt karre seg over 400 000 som 40-åringer. Det samme gjelder i enda større grad for statsvitere og lignende forståsegpåere.

 

 

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt begrep om hvor mye siv.inger på oljeplattformer tjener? En kompis jobba 6 uker på og 2 uker av i fjor sommer og innkasserte 300 lakser (brutto, selvsagt), og det var etter 3 års utdanning, to år unna å være ferdigutdannet. Det ER lett å tjene millionen, om man selger sjela si til Statoil, Shell eller de andre i den gjengen. At man kan tjene ganske bra der om man ikke er sivilingeniør, er en annen sak.

 

Ta gjerne også med at om man utdanner seg som siv.ing, får man også jobb som siv.ing. Utdannede jurister f.eks, kan fort ende opp med å flytte papir i byråkratiet og såvidt karre seg over 400 000 som 40-åringer. Det samme gjelder i enda større grad for statsvitere og lignende forståsegpåere.

Vet du hvor stressende det er å jobbe på oljeplatform (spesielt 6 uker i strekk) og at det er bare noen få typer siviliingeniører som kan jobbe på oljeplatform? Det virker for meg som om noen her har en syk trang til å forsvare sivilingeniører til alle mulige sammenhenger. Det er en god karriere, ellers ville jeg ikke ha valgt den selv, men lønningene er ikke sykt høye, ihvertfall ikke i Norge.

 

Og at noen jurister tjener 400K som 40-åringer betyr bare at de har lav lønn. 400K er under gjennomsnittet og gjennomsnittet inkluderer folk som ikke har høyere utdanning. Jus derimot krever en lang utdannelse.

Lenke til kommentar

Vet du hvor stressende det er å jobbe på oljeplatform (spesielt 6 uker i strekk) og at det er bare noen få typer siviliingeniører som kan jobbe på oljeplatform? Det virker for meg som om noen her har en syk trang til å forsvare sivilingeniører til alle mulige sammenhenger. Det er en god karriere, ellers ville jeg ikke ha valgt den selv, men lønningene er ikke sykt høye, ihvertfall ikke i Norge.

 

Og at noen jurister tjener 400K som 40-åringer betyr bare at de har lav lønn. 400K er under gjennomsnittet og gjennomsnittet inkluderer folk som ikke har høyere utdanning. Jus derimot krever en lang utdannelse.

Vi er tydeligvis uenig i hva som er "godt betalt" og i hvor stor grad man setter det opp mot arbeidsmengde. Jeg tror du kan være enig med meg i at alle som tjener over 700 - 800 000 slenger inn en god del av privatlivet sitt samtidig, og jeg er enig med deg i at det i aller høyeste grad også gjelder på plattform. Og for leger. Og suksessrike advokater. Rett og slett; man får betalt for å ta ansvar, og å ta det ansvaret krever mer arbeid. 

 

Poenget er at det er lett å få det ansvaret for en sivilingeniør; det ansvaret kan man nærmest få som nyutdannet, selv med litt svakere karakterer fra universitetet. En nyutdannet siviløkonom hadde ikke fått muligheten til å ta like mye ansvar, særlig ikke med svakere karakterer. I tillegg vil jeg i denne sammenhengen ha med at det å være siv.ing gir de best betalte åtte-til-fire-jobbene i Norge, dersom det er det man ønsker, og man ikke har så høyt ambisjonsnivå.

 

Alt i alt; bra betalt hvis du "bare vil ha jobb", og bra betalt hvis du vil ofre litt privatliv uten å måtte "jobbe deg opp", som i mange andre yrker. Dessverre for oss som snart er siv.inger, er det dog ikke like mye status som å være f.eks. advokat eller lege.

 

 

Lenke til kommentar
Har du i det hele tatt begrep om hvor mye siv.inger på oljeplattformer tjener? En kompis jobba 6 uker på og 2 uker av i fjor sommer og innkasserte 300 lakser (brutto, selvsagt), og det var etter 3 års utdanning, to år unna å være ferdigutdannet.

 

Litt OT, men det er en skrytehistorie...

 

Dessverre for oss som snart er siv.inger, er det dog ikke like mye status som å være f.eks. advokat eller lege.

 

Når det kommer til hva status er innen yrker, så er det vel litt opp til enhver person hva de anser som et "status-yrke". Det er jo allment at advokat og lege er kjent, men personelig så synes jeg det er like mye status i en M.sc utdannelse.

 

 

Det som dog kan nevnes er jo at de fleste jobber kan betale bra, om du velger å selge fritiden din. Så spørs det bare om det er hvert å bytte fri mot penger ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...