Gå til innhold

Mye data over lengre tid = senebetennelse? Smerter i hånledd


Anbefalte innlegg

Har den siste uken til tider merket smerte i håndleddet, der man vanligvis får senebetennelse. Jeg har brukt pc hyppig de siste halvannet året, opptill mange timer daglig, sjelden under 3 timer. Data er livet :D

 

Er litt redd at jeg begynner å få senebetennelse. Merker av og til at det gjør vondt å bruke musen.

 

Tyder det på at jeg får senebetennelse? Noen som har erfaringer om databruk og senebetennelse? Noe som jeg kan gjøre for å forhindre at det utvikler seg? (ikke kom med ideen og slutte å bruke pc, for det er uaktuelt.)

 

Håper virkelig at noen kan hjelpe meg, for jeg ønsker ikke å bli skadet.

Tips/råd om hva jeg bør gjøre er meget ønskelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel ligget på 8 timer i snitt de siste to årene tenker jeg, aldri hatt problemer med musearm eller lignende.

Dog jeg kjenner mange som har hatt det.

Jeg tror det er viktig å ha en knekk i armen, altså at den ikke er strak, støtt albuen på noe slik at du kan slappe av oppe i skuldrene, ellers blir fort anspent og vondt.

 

hihi :D

Lenke til kommentar

Bruk andre pekeredskaper ! Mus er det som belaster håndleddet mest. Selv

fikk jeg "musesyke" for noen år siden. Nå kommer symptomene hvis jeg

bruker vanlig mus i bare 1/2 time. Jeg har gått over til trackball og

tegnebrett, hhv. hjemme og på jobben. Jeg kan anbefale Kensington Expert

Mouse; trackball med kule på størrelse med en biljardkule. Straks man

venner seg til denne er både hastighet og presisjon bedre enn med vanlige

mus, mao. flott til FPS. Tegnebrett fungerer suverent til vanlig navigering,

men er nok ikke noe å spille med.

Lenke til kommentar

Jeg bruker mus så lite som mulig (opera er et unntak - mouse gestures :woot: ). Det har hendt at det tar laaang tid før jeg oppdaget at musen ikke er koblet til :o

 

Jeg har hatt endel skulderplager osv, men kanskje ikke så mye som min databruk ville tilsi ;) Men jeg merker noen ganger problemer med en gang hvis jeg bruker mus.

 

Jeg bruker ikke tastaturet bevisst for å forhindre skader, men fordi det er (etter min mening) mer effektivt og presist. Lær deg tastaturkommandoer og hvordan bruke pcen mest mulig uten mus! Tips:

 

Win+r (kjøre programmer)

Alt+Tab (bytte mellom dem)

Tab/Shift+Tab (flytte seg mellom felter i et program)

Så har man Ctrl+<X/C/V> som også blir flittig brukt. Kommer ikke på mange andre i farta..

Lenke til kommentar

som sagt tidligere, støtte for albue er viktig... Jeg har musen litt under skulderhøyde, sitter i en lenestol med tastaturet på fanget.... Jeg merker fort at jeg blir sliten i armen om jeg sitter noe anderledes...

 

Har sittet mer eller mindre slik i 1 og ett halvt år i strekk nå uten komplikasjoner... :lol:

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på med PC 5-8 timer hver dag de siste 5-6 årene (ja, jeg er fortapt og har ikke no liv og alt det der :lol: ), men har foreløpig ikke merket noe særlig. Eneste må være at jeg er litt stiv i nakken og i skuldrene.

Anbefaler allikevel at du passer på arbeidsstillingen, pluss at du bruker PC'en uanstrengt og uten stress. Jeg tror stress kan være en minst like sannsynlig årsak som arbeidsstilling (forklarer kanskje hvorfor jeg, etter 2 år med fullstendig feil sittestilling, ikke har særlige plager)

Lenke til kommentar

Har selv hatt musesyken pga noen timer intens gaming med CS (har sluttet å spille nå :wink: ). Som nevnt har stress en del å si , men hvis du har rett sittestilling og ellers bare passer på å ikke belaste armer/hender for mye sånn som du sitter så burde det gå greit. Hvis det er selve handleddet du sliter med kan du prøve å kjøpe sånne svettebånd og ha de rundt handleddene for å holde dem varme. I tillegg kan du passe på å ta en pause nå og da, og strekke/tøye på armer og ben for å være på den sikre siden. :shrug:

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg får ta litt forhåndsregler.

 

- Bruke mer bærbar pc (da ligger jeg i sofaen og håndleddet slapper meget godt av :D )

- Bruke venstre hånd istedenfor høyre av og til

- Bruke mindre pc (ja, særlig :lol: )

 

Jeg får prøve å finne en bedre måte å ha armen på slik at den får slappet av mer. Nå ligger den i en heller dårlig stilling.

Lenke til kommentar

jeg var veldig plaget med muse syken før, i mange mange år. Så til jul i fjor kjøpte samboern dette settet til meg(var bare en liten tillegs gave før jeg blir flama for at samboern er gjerrig :) )

 

jeg bruker den lange flisa mellom icematen og bord kanten, dette har gjort at den kulen jeg hadde på håndleddet nesten er borte nå, og muse syken er en saga av blott. Den har en sånn lim klister sak under som gjør at den ikke sklir, og kommer det støv på den er det bare og ta en fuktig fille under og den har like gode klistre egentskaper igjen. Er absolutt og anbefale, har aldri opplevd noe så vel anvendte penger i data sammenheng før :)

 

http://www.ikea.no/product_presentation/sh...II&id=7962,2171

Lenke til kommentar

Beste investeringen jeg har gjort på lenge er å invester i denne:

 

http://www.ergo-norge.no/ep/prod_str/prod02_str.htm (stort bilde)

 

er vidunderlig å ha albuene liggende på denne platen.

 

 

ellers annbefaler jeg slike ergonomiske tastatur (bøyde). Kan virke litt merkelige første 2 dagene, men etter det vil du garantert ikke tilbake til vanlig flate typer. Har logitech Desktop pro sett og selv om jeg har slitt ut musen kommer jeg til å ha dette tastaturet til det faller fra hverandre.

 

Klikker totalt når jeg skal bort på skolen å bruke dell tastatur. får kramper i ringefingeren etter en liten time.

 

Ellers er det som legen sa til meg: ta en tur ut.. slapp av litt og gjør noe annet for en liten stund. det hjelper mer en du tror.

 

(hadde spennings-hodepine på grunn av stive muskler i nakken.)

Lenke til kommentar

Har et skrivebord med den formen. Genialt!

Tror det viktigste er at hele underarmen fra albue til håndledd ligger avslappet på underlaget. har da og en del an håndflaten liggene på undelaget og, og bruker neste bare fingrene for å flytte musa. Har en std logitech "aerodynamisk" formet mus. Enda bedre med den lille microsoft-laptopp musa mi. Styrer igrunn mus ved å holde den mellom tommel og lillefinger

Lenke til kommentar

Dere bør være obs på at vi her snakker om to forskjellige ting. Stive skuldre,

stiv nakke, vond rygg - dette har med feil / ensidig arbeidsstilling å gjøre.

Dette unngår man ved å variere arbeidsstilling, ta pauser, gjøre enkle

tøyeøvelser, men først og fremst _trene_. Jo sterkere muskler du har i

skuldre, nakke og rygg, jo bedre tåler dere slike belastninger.

"Musesyke" er en helt annen ting. Det utløses av to faktorer; den unaturlige

vridningen i håndleddet samt klikkebevegelsene med fingrene. Ingen

håndleddsstøtter eller ergonomiske mus i verden kan forebygge dette. De

første symptomene er ubehag på oversiden av selve hånden, samt i

underarmen - den blir stiv og vond. Muskelrykninger i hånd og underarm

er andre symptomer. Musesyke er uhelbredelig; har du først fått dette, vil

det alltid dukke opp igjen etter forholdsvis kort tids musebruk.

Den eneste måten å bli kvitt dette på er å permanent bytte til andre

pekeredskaper. Men, fortvil ikke av den grunn ! Jeg har etter hvert blitt

overbevist om at mus slett ikke er det optimale pekeredskapet til _noen_

oppgaver, men kanskje det som fungere best "all round". Bevæpner du

deg med en Kensington Expert Mouse, et Wacom Graphire tegnebrett

(evt. et Intuos 2 hvis du har råd) og litt tålmodighet, vil du aldri savne

musen.

Tro meg, jeg vet litt om dette. Har jobbet som programmerer i 10 år, fikk

musesyke etter 4, men har ikke hatt noen problemer siden jeg kastet

musa på dynga ... Forresten har jeg hatt min andel plager i nakke, rygg

og skuldre, rådene om dette har jeg fra min fysioterapeut, og de virker ...

Lenke til kommentar

Jeg sitter 4-8 timer hver dag, og har ikke merket noe. Har skrivebord som er bøyd, så jeg får som regel albue-støtte som jeg tror hjelper en del. Har også delt tastatur, som jeg hadde brukt i 20 år om jeg ikke hadde hatt råd til nytt (det er nytt, men må bare illustrere hvor glad jeg er i det ;) )

 

Sitter også i en gammel øralapstol, (ligner stressless) som er konge og lene seg tilbake i og legge tastaturet på fanget i.

 

Får vondt i korsryggen innimellom, og dette er nok fordi jeg sitter veldig ensformig. Går over etter en natts søvn da.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...