Gå til innhold

Hvordan skal jeg holde katter borte fra eiendommen?


Anbefalte innlegg

Katter bruker min eiendom som "gjennomfartsvei". De går gjennom carporten, og opp bedet. Det har til og med dannet seg en sti i bedet, p.g.a. all "trafikken". Dette er ikke et problem, men nylig har de begynt å bruke carporten som toalett. Dette oppdaget jeg da guttungen ufrivillig tråkket i det, og deretter satte seg i en varm bil. Det tok ikke lang tid før det luktet :mad:. Da jeg i dag oppdaget en brun turban for tredje gang, på AKKURAT samme sted, ble dette et problem.

 

Jeg har bodd her i over fem år, men brune turbaner har aldri vært et problem. Håper noen har tips til hvordan holde katter borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du vet hvem som eier kattene kan du gi de en advarsel om at kattene blir avlivet viss de ikke slutter å gå over din eiendom.

 

Detter er fullt lovlig så lenge avlivningen skjer humant og trygt, har selv snakket med politiet om akuratt dette.

 

Du møter nok på hissige naboer når du formidler denne beskjeden, men da har jeg pleid å svare med om husdyrene mine får love til å beite i hagen deres (kuer). Blir som regel stille da ;)

 

Dette er eneste måten som fungerte for meg, dersom du synst det er litt voldsomt, er det vel ikke andre muligheter enn det som Svenni sier. Evt kan du prøve "katt deg vekk" eller lignende middler, det fungerte riktig nok aldri for meg.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Takk, skal prøve eddik.

 

Kanskje litt vanskelig for de respektive eierne å fortelle kattene sine at de ikke har lov å gå på min eiendom. Nå vet jeg heller ikke hvem som eier kattene. Dette kan jeg kanskje finne ut, da. Jeg satt opp et enkelt nettinggjerde, som antageligvis er for lavt (de hopper over, for jeg ser kattespor i snøen). Dette er for å hindre gjennomgang, men vet jo ikke om det setter en stopper for toalettbesøkene. Jeg skal sette opp høyere netting + masse eddik.

 

Flere tips mottas.

Lenke til kommentar

Jeg ser den :p

 

Nå er ikke jeg noen katteelsker, men jeg har vanskelig for å forstå at det skal være greit å la katter løpe fritt rundt og ikke andre husdyr. Er liksom så enkelt for katteeiere å slippe de ut, de komme jo alltid tilbake, spiller liksom ingen rolle hvor mye de plager andre..

 

Jaja, nok off topic.. Avliving var eneste som fungerte for meg, kan være du finner noe annet lurt, da vil jeg gjerne vite det :p

Lenke til kommentar
Dersom du vet hvem som eier kattene kan du gi de en advarsel om at kattene blir avlivet viss de ikke slutter å gå over din eiendom.

 

Detter er fullt lovlig så lenge avlivningen skjer humant og trygt, har selv snakket med politiet om akuratt dette.

 

Du møter nok på hissige naboer når du formidler denne beskjeden, men da har jeg pleid å svare med om husdyrene mine får love til å beite i hagen deres (kuer). Blir som regel stille da ;)

 

Dette er eneste måten som fungerte for meg, dersom du synst det er litt voldsomt, er det vel ikke andre muligheter enn det som Svenni sier. Evt kan du prøve "katt deg vekk" eller lignende middler, det fungerte riktig nok aldri for meg.

 

Lykke til !

Og ellers har du det godt?

Har du seriøst vært hos politiet og spurt de om du har lov til å avlive naboens katter om de befinner seg på ditt område? Du har med andre ord på sett og vis planlagt å drepe en katt. Fordi den er på din eiendom. Hva mener du eierene skal gjøre? Sperre den inne og gjøre den til verdens mest ulykkelige vesen? Eller kanskje bare flytte for ellers dreper naboen den... Morn du

 

byredyre, jeg ville prøvd å sette ut litt eddik først, jeg. Om ikke det fungerer så mener jeg dyrebutikker har sånn Cat B'Gone gele du kan putte rundt omkring også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dersom du vet hvem som eier kattene kan du gi de en advarsel om at kattene blir avlivet viss de ikke slutter å gå over din eiendom.

 

Detter er fullt lovlig så lenge avlivningen skjer humant og trygt, har selv snakket med politiet om akuratt dette.

 

Du møter nok på hissige naboer når du formidler denne beskjeden, men da har jeg pleid å svare med om husdyrene mine får love til å beite i hagen deres (kuer). Blir som regel stille da ;)

 

Dette er eneste måten som fungerte for meg, dersom du synst det er litt voldsomt, er det vel ikke andre muligheter enn det som Svenni sier. Evt kan du prøve "katt deg vekk" eller lignende middler, det fungerte riktig nok aldri for meg.

 

Lykke til !

Og ellers har du det godt?

Har du seriøst vært hos politiet og spurt de om du har lov til å avlive naboens katter om de befinner seg på ditt område? Du har med andre ord på sett og vis planlagt å drepe en katt. Fordi den er på din eiendom. Hva mener du eierene skal gjøre? Sperre den inne og gjøre den til verdens mest ulykkelige vesen? Eller kanskje bare flytte for ellers dreper naboen den... Morn du

 

byredyre, jeg ville prøvd å sette ut litt eddik først, jeg. Om ikke det fungerer så mener jeg dyrebutikker har sånn Cat B'Gone gele du kan putte rundt omkring også.

 

Jada, jeg har det veldig bra, og du?

 

Jeg planlagte på ingen måte å drepe katter for "morro" slik som du antar. Derimot slet jeg med samme problem som trådstarter, prøvde alt fra gjerder, eddik til diverse middler som kan kjøpes i butikk. Uten hell, jeg tok derfor en telefon til politiet for å høre hva jeg hadde av muligheter. Da fikk jeg svaret som jeg har skrevet tidligere, advarsel først, dersom det ikke hjelper så kan avliving skje humant

 

Og til spørsmål om hva jeg mener eierene skal gjøre. De skal ta vare på dyrene sine slik at det ikke plager andre. Folk som eier hunder, slipper dem ikke løs for at de skal få tilfredstilt jaktinstinktet sitt. De som har hest slipper dem ikke løs på slik at de kan gallopere fritt rundt slik som de en gang gjorde. Jeg ser ikke hvorfor dette ikke skal gjelde katter?

Lenke til kommentar
Da fikk jeg svaret som jeg har skrevet tidligere, advarsel først, dersom det ikke hjelper så kan avliving skje humant

 

Hvilket politikontor var dette, gjerne navn på personen du snakket med også om du har?

Her har du altså en politimann som sier det er greit å ta livet av naboens katt om den skulle plage deg. Får jeg kammeret skal jeg faktisk ringe i morgen å høre om dette er vanlig praksiss fra de.

Regner med de sier du fabler om hva du har hørt, men er det riktig trenger noen å si til de at slikt hverken er lovlig eller ønskelig at de oppfordrer naboer til å holde på.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dersom du vet hvem som eier kattene kan du gi de en advarsel om at kattene blir avlivet viss de ikke slutter å gå over din eiendom.

 

Detter er fullt lovlig så lenge avlivningen skjer humant og trygt, har selv snakket med politiet om akuratt dette.

 

Du møter nok på hissige naboer når du formidler denne beskjeden, men da har jeg pleid å svare med om husdyrene mine får love til å beite i hagen deres (kuer). Blir som regel stille da ;)

 

Dette er eneste måten som fungerte for meg, dersom du synst det er litt voldsomt, er det vel ikke andre muligheter enn det som Svenni sier. Evt kan du prøve "katt deg vekk" eller lignende middler, det fungerte riktig nok aldri for meg.

 

Lykke til !

 

Du er et grusomt, grusomt menneske. Hvordan i helvete mener du eiere skal holde styr på hvor kattene går?

 

Trådstarter: Kjøp en sprayflaske med "Get off" og spray på eiendommen (vegger, porter o.l.) så holder de seg som regel unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det skulle vært svært fascinerende å vite hvilken lovhjemmel som gir hvem som helst lov til å avlive naboens kjæledyr uten dennes samtykke med mindre det står om liv eller noe.

 

Uansett tror jeg overhodet ikke på å starte med trusler på dette viset, er det rart det er krig i verden? Hva med å faktisk vurdere en viss dialog og diplomati før en farer rundt med trusler om å ta livet av folks kjæledyr?

 

Eneste jeg kan forestille meg, foreløpig, er om en kan definere katten som legger brune turbaner i oppkjørselen sin som skadedyr, men det er vel heller tvilsomt.

 

Nei, jeg ville prøvd meg pent fram med slike høvelig vennlige ting som eddik, Get Off, osv. før jeg gikk til det skritt å true med avliving. Evt, hva med å be naboen komme og plukke opp etter katta si, i alle fall på de mest utsatte plassene, det kan være ei rimelig løsning?

Lenke til kommentar
Dersom du vet hvem som eier kattene kan du gi de en advarsel om at kattene blir avlivet viss de ikke slutter å gå over din eiendom.

 

Det var lurt! Kanskje eierene kan ta en alvorsprat med kattene i plenum slik at vi får stopp på denne galskapen.

 

Hvis ikke eddik fungerer så er det mulig å kjøpe en type sand som skal ha en ubehagelig lukt for kattene. Tviler på at den skremmer vekk kattene, men parkeringen din blir ivertfall et lite attraktivt oppholdssted for kattene. Jeg brukte dette og fikk slutt på grisete kattespor på nyvasket bil. Lukt merker du heller ingenting av.

Desverre så kan jeg ikke hjelpe deg med hvor du får kjøpt denne sanden da jeg fikk noen rester av en nabo...

 

Katteeigarar burde vore ansvarlege for å ta kostnadane av sjenerte naboar sine tiltak for å halde dyra vekk frå eigedomen. Eg har kattefelle i garasjen, denne vert sjekka kvar dag. Har eg fangst, og veit kven sin katt det er, leverer eg han. Visst ikkje, vert han flytta. (Langt)

 

Kanskje det er en grei metode for eldre eller barn som også forvirrer seg inn på feil eiendom?

At dyreeieren burde dekke de økonomiske kostnadene som skulle oppstå er jeg derimot helt enig i.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
Katter bruker min eiendom som "gjennomfartsvei". De går gjennom carporten, og opp bedet. Det har til og med dannet seg en sti i bedet, p.g.a. all "trafikken". Dette er ikke et problem, men nylig har de begynt å bruke carporten som toalett. Dette oppdaget jeg da guttungen ufrivillig tråkket i det, og deretter satte seg i en varm bil. Det tok ikke lang tid før det luktet :mad:. Da jeg i dag oppdaget en brun turban for tredje gang, på AKKURAT samme sted, ble dette et problem.

 

Jeg har bodd her i over fem år, men brune turbaner har aldri vært et problem. Håper noen har tips til hvordan holde katter borte.

 

Hos dyrbutikker finner du et middel du kan spraye på plenen/området.

 

Ellers så kan du plante CatNip i et skjult plass stykke ifra huset. CatNip trekker til seg katter, og de blir helt dopa...så da får du di ivertfall vekk.

 

Lenke til kommentar

Det billigste og enkleste alternativet tror jeg er eddik. Skal prøve produktet med det fengende :thumbup: navnet "Katt Deg Vekk", hvis problemet fortsetter og evt. utvikler seg i feil retning, på tross av at hele garasjen stinker eddik.

 

Virkelig et hett tema, dette :hmm:. Jeg har fått all den hjelpen jeg trenger, så nå kan gjerne diskusjonen fortsette å handle om hvorfor det er så mange som ikke liker katter ;).

Lenke til kommentar

Katter er populære husdyr for de som ikke ønsker hund. En av fordelene er at katter kan "lufte" seg selv, ulempen med dette er at man ikke har styring på hvor katten går. Det kan være uheldig både for kattens egen helse (bilveier, andre dyr) og naboene (skiting på eiendommen, støy og potespor på bilen).

 

Men, en katt er ikke et husdyr som vil trives med å holdes innestengt. Ei heller er det spesielt lett å lære en katt til å gå i bånd. Katter er et dyr som instinktivt krever frihet, i motsetning til for eksempel hunder som instinktivt ønsker å underlegge seg lederen i flokken (eieren) så lenge den trenes riktig. En katt som holdes innendørs og evt. gås tur med i bånd, kan mistrives i en slik grad at det kan kalles dyreplageri. Spesielt vanskelig blir det om katten har vært vant til frihet, og så får innskrenket denne ved at eieren får pålegg fra naboer om å holde katten innendørs.

 

Ingen har nevnt rotter og mus her. I mange boligfelt er det problemer med at disse små krypene, som gjør betydelig mer skade enn katter, kommer seg inn i husene. I boligfelt med mange katter, er dette problemet betydelig mindre. Man får ett problem, men blir kvitt et annet problem, og økonomisk og bygningsmessig sett er det bedre med mange katter, enn mange rotter og mus.

 

Mine foreldres nærmeste naboer har katter men de er aldri plaget med skitt, lukt eller støy av den grunn. Men de merker stor forskjell på "museproblemet" om det er mange eller få katter som beveger seg i området rundt huset.

 

Løsningen er neppe å true eieren med politianmeldelse, kreve katten avlivet, eller sette i gang straffbare tiltak for å bli kvitt problemet. Du ender bare med sure naboer og bot/fengsel, uten at katteproblemet nødvendigvis blir noe mindre av den grunn (det kommer alltid flere katter). Løsningen kan imidlertid være å legge ut stoffer som katter ikke fordrar lukten av eller andre ting som skremmer katten uten at den tar skade av det. Men vær samtidig forberedt på å kjøpe flere musefeller, for når katten er borte, danser musene på bordet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...