Gå til innhold

Bygdeoriginaler - alle kjenner minst èn!


Xanman

Anbefalte innlegg

Har også et par raringer i Bergen, men kommer dog på bare 1 av dem:

 

Radiobjørn

Artig alkoholisert kar som står på et fast sted hver helg, med en radio. Ganske mange som passerer iløpet av kvelden og putter et par kroner i koppen hans. Han har tilogmed en facebook gruppe ^^.

 

"Har du noen småpengar? Det går til øl, altså!"

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Traktor-Jens

Navnet sier mye, men han bruker sykkel som transportmiddel. Sykler overalt, han kan lett ta seg 5 mil om dagen (han er mentalt tilbakestående, så det går ikke fort). Han elsker traktorer og det er egentlig det eneste han snakker om. Gjør noen fantastiske impro av traktorlyder, min favoritt er når han startet opp traktoren.

 

 

Halvt menneske

Vet ikke hvorfor han heter det, men dette en en kar i militærjakke og grønn bukse (skikkeli army-style). Er tungt alkoholosert, men hva jeg kjenner han for er at han klarer på mange måter å tusle ut i veien når det komer biler kjørende. Resulterer i at han noen ganger blir kjørt ned. Bruker å stå inne i inngangspartiet til jobben min og røyke (ingen gidder å hive han ut)

 

Har flere som er kjent i byen, men ønsker ikke å omtale de da jeg kjenner noen av de.

Lenke til kommentar

*name*

Lettere hjerneskadet fyr, kanskje i 30-40-årene. Sykler rundt i bygda på en voksenstor, gul trehjulssykkel, med refleksvest og skikkelig hockey-hjelm.

Dette er en fyr som gjerne snakker med alt og alle, "sovner" på ungdommer på bussen (han tar mye buss), og gjerne roper kommentarer etter voksne som er ute med barna sine:

 

"er du ute og lufter rotta di, nå!?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Den merkeligste i min by er en person (vet ikke om det er en dame eller mann) som sykler rundt på en gammel sykkel med en kasse på bagasjebrettet. Han/hun bruker solbriller,hvite klær,har alltid på seg hvite hansker, har hvitt pistrete hår, kritthvitt hud og ser bare helt vanvittig skummel ut. Husker første gangen jeg så han/henne, jeg gikk alene langs en gangvei og det hadde begynt å mørkne litt da vedkommende passerte meg på sykkel. Trodde jeg skulle drite i buksa :ph34r:

Lenke til kommentar

Flaske-Olga - Alle har ei gammal kjerring som panter flasker i byen

 

Cowboy'n - En eldre fyr (ish 60) som hver dag går fra huset sitt, til en lokal pub, og sitter der og drikker til dagen er ferdig. Han går bestandig i den samme rutete skjorta, med cowboyhatt på hodet. Går veldig framoverlent, og rister med den ene handa han har på ryggen.

 

"Loremos!" - En utlending som "råner" rundt torget i helgene på kveldstid i sin elektriske stol. Han sitter å vugger konstant fram og tilbake, for å få bedre fart ifølge ham. Ellers kjent for å kalle jenter som prater med ham for luremus

Lenke til kommentar

Vi har jo en hel haug, men jeg velger å fremheve en litt mindre kjent; Posemannen.

 

Han samler på det meste, alt fra pinner til tau og pappkopper, men det han har mest av er handleposer. Han har minst 2 biler, hvor en av de er en stor varebil, stappfull av poser. Det er så vidt plass til at han kan sette seg inn, ellers er det poser fra gulv til tak. Jeg har ved et par anledninger observert han sittende i bilene sine i timesvis (jeg jobber i nærheten), uten å foreta seg stort. Har også sett han kjøre rundt, til tross for at han så vidt kan se ut mellom alle posene. Ryktene sier også at han går på tur med posene sine, men dette har jeg ikke sett selv. Lurer på hvordan han har det hjemme hos seg...

 

http://no.5071.wikia.com/wiki/Posemannen

Lenke til kommentar

Desverre intet navn

 

En gammal skrulling som tar bussen til Drammen fra Vikersund. Usikker på hvorfor. Han virker ganske sprek bortsett fra at han er krokbøy, og da mener jeg krokbøyd! Virker nesten som om han ikke har noen ryggvirvel. I tillegg så spør han hver gang det kommer en buss om det er linje 10 (som går til i Drammen). Begynner gjerne å spørre når skolebussene kommer, som gjerne er der et kvarter før linje 10.

Lenke til kommentar

(Fra barndommen) Ikke navngitt tettsted i Bergens forstad.

 

Jalmar

Vet ikke hva han egentlig heter. Gammel kar, trolig narkoman, som bodde i det mest falleferdige skuret man kan tenke seg. Han bodde rett ved siden av en kirke, hvor skolen også lå, og hver eneste dag kom han med Spar-posen sin og spurte oss skoleungene hvor kirken lå (for å finne veien hjem), selv om han da sto med ryggen til kirken. Typisk uteliggerantrekk, langt skittent grått hår/skjegg. Åpenbart ikke helt god i toppen, men virket som en bra mann.

 

I love country music

Eldre kar som ofte satt i et glasspåbygg utenfor huset sitt og leste avisen. Han pleide å jage oss vekk bare vi oppholdt oss i nærheten av postkassene like ved huset hans. Alltid med caps, med skriften "I love country music".

 

Var mange flere, men det blir litt for internt å fortelle om føler jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selv om noen blir litt for glade for å finne en tom ølboks, er det i grunnen en viktig samfunnsoppgave disse gjør. Hvis de ikke plukket opp søppelet, måtte trolig andre gjøre det.

Jeg ser at ungdommen har begynt med å tråkke på (antageligvis) tomgodset etter å ha kastet det fra seg. Dette gjør at returmuligheten forsvinner.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
Liberalistiske Samebror skrev (På 5.1.2010 den 19.10):

Fra Stord:

BÆ-BU Leif

En fyr som dreiv å sykla rundt i Sagvåg for å finne ting han kunne hjelpe politiet med, og på sykkelen var det blålys med full lyd.

 

Fra Alta:

Sykkelknut

Rart at det finnes så mange særinger som sykler, men det han var mest kjent for var å sitte på offentlige steder og lage lyder (ÆÆH!) sånn helt plutselig

Alta har du også "Gakoriheksa" på 80 tallet,  litt rufsete kledd, som vi alle hørte når hun kom med sin slitne Suzuki FZ50.

Ikke minst "morderen" , seint 80tall. 

Tilholdsted rundt hjemmeluft. Dame som  alltid gikk i  slik spion kåpe med kgb koffert.

Ryktene sa hun bar på mannen sin.

Endret av Sleik80
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...