Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: Toyota Corolla 1984


Kajac

Anbefalte innlegg

Her er en liten worklog/showcase/statusoppdatering for bilen min, en Toyota Corolla Seca (liftback) 1.6 DX fra 1984. Bilen ble kjøpt i september for 6000 kr.

 

Ellers har bilen 1587cc Toyota 4A-C motor som kun har gått 163000 km, og bilen bruker rundt 0,73-0,8 liter pr mil.

 

Bilen når jeg kjøpte den:

post-121454-1262047874_thumb.jpgpost-121454-1262047914_thumb.jpg

 

Kjøpstilstand

Man kan trygt si at bilen ikke var i eksepsjonell god stand når jeg kjøpte den. Under lista der vindusviskerne var festet var mesteparten av metallet rustet vekk, og den ene viskeren hang fast i karosseriet i en ca 1 cm med rust. På grunn av all rusten var det hull rett ned i kupéviften, og dette førte til at det lakk inn vann som en sil på passasjersiden. Ellers var det rustet hull i ene hjulbuen bak, rett inn i bagasjerommet, så det var søkkvått der. Og det slutter jo selvfølgelig ikke her: Det lakk inn vann fra frontruten, og i dørkarmen bak på ene siden var det rustet hull.

Men det er mer: Det elektriske systemet virket ikke som det skulle, så batteriet ladet seg ut selv, og bilen var nesten helt uttørket for kjøleveske, ingen av vinduene bortsett fra førervinduet lot seg rulle ned, og eksosanlegget bråkte litt mer enn nødvendig. Og selvfølgelig, varmeapperatet virket heller ikke.

Jeg visste selvfølgelig ikke noe om feilene når jeg kjøpte den :/

 

Første reperasjon

I høstferien gikk jeg gjennom bilen fra topp til bunn, og fant mesteparten av feilene listet ovenfor. Det første som måtte gjøres var å få bilen tørr. På grunn av alle lekkasjene dugget det svært mye på innsiden, noe som førte til at jeg en gang måtte skrape bilen både utvendig og innvendig da det var frost.

Det første som ble gjort var å fjerne tetningsmassen på frontruten, og tette på nytt med ny tetningsmasse. Så ble den svarte listen mellom vinduet og viskerne tatt av, og det som en gang var metall ble erstattet av glassfiber og polyester. Vindusviskeren som hang fast i siste rustbit ble omhyggelig festet i glassfiberen, og etter noen dagers arbeid var den delen av bilen så god som ...ehh.. hjemmelaget. Etter at fronten på bilen var fikset, og omsider tett, samt at viskeren ikke hang og dinglet, var det på tide å begynne på bakdelen. Her ble store mengder glassfiber, metall og fugeskum brukt for å få bukt på hullet i hjulbuen og i dørkarmen.

 

Så skulle dørene fikses. Alle dørene ble demontert, og ved hjelp av silikonspray og intens rustpussing fungerte omsider vindusheisene i alle dørene.

Etter at bilen var tørr (og forble det), begynte det elektriske systemet å fungere som normalt.

 

post-121454-1262047975_thumb.jpg

Modifikasjoner

Første modifikasjon jeg gjorde var å installere orange parklyspærer. Disse ble kjøpt på biltema, og pr. nå lyser de nesten hvitt. Hvis noen vet hvor jeg får tak i holdbare orange parklys/sideblinklys, skriv gjerne en kommentar.

Ellers er tåkebaklysene satt opp til å fungere som baklys/kjørelys.

 

Ting som er byttet:

Begge frontlyspærer

Begge parklyspærer

Vindusviskere foran og bak

Lyspære i instrumentpanelet i midtkonsollet

Batteri

Uttallige deler på eksosanlegget

Tåkelyspærer bak

Lyspære bremselys i bakruten

 

Kommer tilbake med mer i morgen, samt flere bilder :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Nye, litt forsinkede bilder:

post-121454-1269960127,162_thumb.jpg

Fronten av bilen slik den ser ut nå. En del rust. Blinklys og parklys modifisert til "American Style"

 

post-121454-1269960236,8897_thumb.jpg

Vinterens skader på bilen :p parklykten er uoriginal, da den gamle knuste.

 

post-121454-1269960306,4454_thumb.jpg

Nytt speil etter det gamle knakk

 

post-121454-1269960345,3268_thumb.jpg

Medaljens bakside.

 

post-121454-1269960380,4089_thumb.jpg

Hjemmesnekret hattehylle

 

post-121454-1269960409,5309_thumb.jpg

Rusterust. Skal fikses når været i bergen stabiliserer seg, og jeg får litt penger til overs.

 

post-121454-1269960471,7713_thumb.jpg

Interiør. Rattet er hentet fra en nyere corolla. Stereoanlegget har en ekte kassettspiller :)

 

post-121454-1269960540,3727_thumb.jpg

Varmeanlegg. Vent er frontventiler, B/L er Gulv og frontvarme, Heat er kun gulvvarme og Def er vindusvarme.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Artig å finne igjen denne tråden etter over 7 år! Bilprosjektet ble det selvfølgelig ikke noe av, og bilen ble vraket noen måneder etter siste innlegg her, da clutchen røk. I tillegg var bremsene dårlige, eksosanlegget lakk noe voldsomt, bensinpåfyllingsrøret lakk, og generellt sett mye rust. I tillegg måtte bilen på eu-kontroll, og jeg måtte nok påberegnet reparasjoner som gikk langt utover bilens verdi. Blant annet ny clutch, ny mellompotte, nye bremser, nye håndbrekk-kabler, nytt påfyllingsrør +++

 

I ettertid angrer jeg derimot litt på at jeg vraket den. Det hadde vært en artig "rat-look"-bil. Men på det tidspunktet hadde jeg lite penger, og rett og slett ikke råd til å gjøre noe med den.

 

Hadde den overlevd til 2017? Sikkert ikke. Men den kunne nok overlevd litt lenger enn den gjorde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...