Gå til innhold

Miniguide: Kabler og kontakter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Knallbra jobbet timb! Denne tråden prioriteres og lenkes fra forsiden av Audiovisuelt :thumbs:

Tusen takk :)

 

Subwoofere bruker ikke digital coax. Kun et analogt monosignal, som oftest over RCA eller XLR. XLR burde forøvrig kanskje vært med i guiden, som en av de absolutt vanligste standardene for overføring av lyd.

Jeg endret informasjonen om subwoofere.

 

La også til XLR.

Endret av timb
Lenke til kommentar

Veldig bra guide! Lett å lese, oversiktlig og nøyaktig. :thumbup:

 

PS:

Kunne du kanskje tatt med noe om høytaler kabler, til bruk i hjemmekinoer? Jeg vet veldig lite om det og jeg finner ingen plasser med bra informasjon.

 

Hvordan ser de ut?

Hvilke typer er det?

Hvordan kobler man dem til (virker som et dumt spørsmål, men i endene av kablene er det jo bare masse små stål kabler...)?

Er det forskjell på kablene (med tanke på kvalitet)?

Hvorfor selges det kabler i 10M og 20M lengde? Er det noen som har høytalerne sine så langt borte?

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar
Det er ingen forskjell på HDMI-kabler på kortere strekk (<10-15m).

Dumt formulert.. Jeg mente bare å huske det var noe greier i en artikkel på hw.no, men det har jeg tydeligvis drømt :p

 

*lettere flau*

 

Edit:

 

Støtter EirikYeah sitt forslag om å inkludere høyttalerkabler. Gjerne også noe om bruk av ulike metaller og legeringer..

 

vil gjerne ha en god grunn til at noen skulle bruke mye penger på 2x3m kabel..

 

Jeg har også ofte hørt at gull er det beste til å overføre lyd med, men dette stemmer vel ikke. Kobber har lavere resistivitet enn gull og sølv har vel den laveste(med unntak av spesielle legeringer?).

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Jeg kan hjelpe med tall på resistivitet dersom det kan være interessant. Er bare noen tall så kan jo være greit å ha bak dersom noen er interessert. Men det kan fort bli for mye også. Så du må nesten bestemme hvor dypt du vil gå. Det er vell en enkel guide og da trenger man ikke gå så dypt inn i det?

 

Edit: Jeg har en tabell liggende.. Så folk ikke skal tro jeg er mere leksikon enn jeg egentlig er :p

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Jeg kan hjelpe med tall på resistivitet dersom det kan være interessant. Er bare noen tall så kan jo være greit å ha bak dersom noen er interessert. Men det kan fort bli for mye også. Så du må nesten bestemme hvor dypt du vil gå. Det er vell en enkel guide og da trenger man ikke gå så dypt inn i det?

 

Edit: Jeg har en tabell liggende.. Så folk ikke skal tro jeg er mere leksikon enn jeg egentlig er :p

Det er det jeg tenker også.

Lenke til kommentar
Veldig bra guide! Lett å lese, oversiktlig og nøyaktig. :thumbup:

 

PS:

Kunne du kanskje tatt med noe om høytaler kabler, til bruk i hjemmekinoer? Jeg vet veldig lite om det og jeg finner ingen plasser med bra informasjon.

 

Hvordan ser de ut?

Hvilke typer er det?

Hvordan kobler man dem til (virker som et dumt spørsmål, men i endene av kablene er det jo bare masse små stål kabler...)?

Er det forskjell på kablene (med tanke på kvalitet)?

Hvorfor selges det kabler i 10M og 20M lengde? Er det noen som har høytalerne sine så langt borte?

 

Høytalerkabler er uterminerte kabler, det vil si kabler uten en kontakt på enden i det hele tatt.

Disse skrus fast i terminaler på høytalere og forsterkere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Veldig bra guide! Lett å lese, oversiktlig og nøyaktig. :thumbup:

 

PS:

Kunne du kanskje tatt med noe om høytaler kabler, til bruk i hjemmekinoer? Jeg vet veldig lite om det og jeg finner ingen plasser med bra informasjon.

 

Hvordan ser de ut?

Hvilke typer er det?

Hvordan kobler man dem til (virker som et dumt spørsmål, men i endene av kablene er det jo bare masse små stål kabler...)?

Er det forskjell på kablene (med tanke på kvalitet)?

Hvorfor selges det kabler i 10M og 20M lengde? Er det noen som har høytalerne sine så langt borte?

 

Høytalerkabler er uterminerte kabler, det vil si kabler uten en kontakt på enden i det hele tatt.

Disse skrus fast i terminaler på høytalere og forsterkere.

 

Man får ferdigterminerte høytallerkabler også.

 

Det mest normale er bananplugger, som man bare stikker inn i høytaller terminalen. Slipper da å slite med å få litt tykkere kabler inn, samt man slipper muligheten for kortsluttning, da man kan være uheldig å få en kordel ned på chassiset.

 

Man får også spader, som sies å ha bedre kontakt enn bananpluggen. Denne må skrus inn under høytaller terminalen, men ikke alle terminaler støtter denne.

 

Det finnes også ferdig plugger som man putter inn samme sted som uterminerte kabler. www.extremecable.com har alle disse typene., hvis noen lurte på hvordan de ser ut.

 

Mange får ikke inn bananpluggene i høytaller terminalene. Noen få terminaler støtter det ikke. Men det normale problemet er proppen som sitter i. Dette er dessverre ett veldig rart EU krav, at de må plugges igjen. Noen hadde vist lite å gjøre en dag på jobben virker det som. Disse pluggene fjernes lett, så er det bare å stikke inn.

Lenke til kommentar

Veldig veldig bra!

 

Det sagt så fant jeg en del ting jeg lurer på (er ikke sikkert jeg har rett i alt jeg sier her, men noe som godt kan rettes på):

* Under overskriften Coax står det at den også er kjent som s/pdif. Dette stemmer vel ikke helt, da s/pdif-signal også kan føres optisk?

*Går evt an å legge til at Coax er den vanlige "kabelen" i kabel-tv?

*DVI har vel en begrensning i fargespekteret som kan sendes over kabelen ift nyere standard HDMI?

* Kompositt - trodde dette bare beskrev var den gule kabelen, som overfører videosignalet? (Men den er ofte bundla med phono-kontakter for lyd)?

* Det går evt an å legge til en egen egenskap for "fører lyd" under videokabler? (Ja/Nei, evt som en liten beskrivelse?)

 

Jeg kan evt prøve å finne litt mer bakgrunnsmateriale om dette senere i dag.

Lenke til kommentar
Veldig veldig bra!

 

Det sagt så fant jeg en del ting jeg lurer på (er ikke sikkert jeg har rett i alt jeg sier her, men noe som godt kan rettes på):

* Under overskriften Coax står det at den også er kjent som s/pdif. Dette stemmer vel ikke helt, da s/pdif-signal også kan føres optisk?

Både TOSLINK og Coax er kjent som S/PDIF

 

*Går evt an å legge til at Coax er den vanlige "kabelen" i kabel-tv?

Gjorde det :)

 

*DVI har vel en begrensning i fargespekteret som kan sendes over kabelen ift nyere standard HDMI?

Det vet jeg desverre ingenting om :)

 

* Kompositt - trodde dette bare beskrev var den gule kabelen, som overfører videosignalet? (Men den er ofte bundla med phono-kontakter for lyd)?

Ja, det er bare den gule kabelen, men da den ofte er bundlet med phonokabler for lyd så valgte jeg å ta med alle tre.

 

* Det går evt an å legge til en egen egenskap for "fører lyd" under videokabler? (Ja/Nei, evt som en liten beskrivelse?)

Gjorde det nå :)

 

Takk for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
*DVI har vel en begrensning i fargespekteret som kan sendes over kabelen ift nyere standard HDMI?

 

Det vet jeg desverre ingenting om :)

 

 

Det er nok riktig at DVI ikke støtter fargespekteret som nyere versjoner av HDMI tar. Med HDMI 1.3 så kom det som kalles "Deep Color", som utvider fargespekteret opp til 36-bit hvis jeg ikke husker feil.

 

MEN jeg syntes det bare er PISS at dette dras opp i alle anmeldelser av TVer og BD-avspillere osv. Da det i dag ikke finnes kildematriale som utnytter dette. Blu-ray får aldri noe mer enn 8-bits farger. Det blir neste format som tar seg av dette.

 

Det kan hende noen PS3 spiller vil støtte dette i fremtiden, men ingen gjør det i dag. Å slå på dette i har absolutt ingenting å si.

 

Det eneste som faktisk utnytter dette er noen veldig få videokameraer man kan kjøpe. Men hvor mye greier en amatør fotograf å utnytte dette, og ser man faktisk forskjell?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hva med å ta med usb og firevire kabler også ?

jeg fant ikke noen katalogi spesifikt for den typen kabler.

 

 

spørsmålet mit er om det er noen som har en oversikt over hvor lang en usb kabel kan være før den mister "signalet" ?

 

jeg jar tenkt å kjøpe meg en større skriver som må plasseres et stykke fra pc'n.

usb kabelen bør være på 4.5-5 m.

det som gjør meg lit usikker her er at det selges forlengelse kabler med forsterkning fra 4.5 m og oppover.

det er litt uheldig en skjøt da de lett kan draes fra hverandre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...