Gå til innhold

Ta opp lyd/bilde i en lecturesal med en laptoip


Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp kjoept meg en ultraportable og kom til aa tenke paa noe lurt her hinn dagen..

 

Jeg og VELDIG mange har lenge onsket at universitetet jeg gaar paa kunne tatt opp video/lyd i lecturesalen, iallefall lyd, og distribuert dette paa nettet slik at studenter kunne hoere/se paa det senere.

 

 

Vil det veare en god ide og ta opp lyden i lecturen med laptopen (Siden jeg allitd har den med meg uansett) og lagre den rett som mp3/wav/wma paa maskinen og hoere paa den senere naar eksamen begynner aa nerme seg feks.

 

Er det noen som har gjort dette foer og har noen erfaringer ang dette temaet ?

 

Noe som kan anbefale meg en bra mic (liten) og ett meget bra og lite webcamera slik at jeg kan streame audio/video inn paa maskinen fra lecturen.

Gaar paa Monash University I melbourne saa lecture salene er veldig store saa lyden kan veare litt vanskelig aa fange opp for en daarlig mic

 

 

Kan du anbefale meg ett program som tar opp lyd directe fra micen i Windows og lagrer filen til mp3 ?

 

 

Det hadde veart kjempe fint om dere kunne hjulpet meg og om serioese folk kunne svart paa denne threaden.

 

 

Vennlig Hilsen Bergetun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær oppmerksom på at webcam filer med bare delvis god kvalitet tar opp SINNSYKT stor plass på disken ved en lang forelesning. Bedre å spørre om du kan legge en memo opptager et sted med godt mottak eller skaffe en god mic til den.

 

Bare prøv å ta opp neon minutter med webcamen din så ser du hvor store filene blir

Lenke til kommentar

hei bergetun

 

WinXp har Windows Movie Maker som man kan lagre lyd, og da i hvilken "kvalitet" også.

Har prøvd noe lignende selv, med tanke på å ta opp lyd fra møter med ca 15 stk personer rundt et relativt stort bord, og desverre med uten hell, en vanlig mikrofon klarer ikke og ta opp lyd lengre enn ca mellom1-3 meter, lengre avstand enn det så må man rett og slett skrike. Disse lecturene dine,eller som du er på, hvordan er framførelsen? Med mikrofon over høyttalere? Eller snakker han7hun reltaivt høyt i et Auditorium? Hvis han/hun snakker over høyttalere så kanskje det går, det må du selv prøve på, har ikke gjord det selv, da plasser deg taktisk ved høyttaler med micen din, da lurer jeg på om det går.

Men ved "vanlig" framførelse så er jeg neten sikker på at lyden bli veldig dårlig, eller ubrukbar.

 

For å finne mikrofoner som kan ta opp lyd relativt bra hør med Lyd,Lydkort forumet her, endel "eksperter" der som kan dette sikkert bedre enn meg, eller sjekk/søk etter tråden min på brukernavnet mitt (boza) har spurt om nesten det samme selv.

Da fikk jeg i tips om at jeg måtte ha en kondensator dreven mic for å kunne fatte opp lyd fra lengre avstander, har nå skaffet meg en mic med batteri inni, pluss at jeg skal få tak i litt mere utstyr...

Lenke til kommentar

- Hvis det er slik at det er at auditorium hvor foreleser bruker mic/Pa, er det muligens høreslynge i lokalet. Denne lyden er det sikkert mulig å få tak i.

 

I de fleste webcams er det en mikrofon, men vil ikke satse på denne, akkurat..

 

En annen sak du kanskje bør tenke litt på, er at man må ha tillatelse til å ta opp hva folk sier/ gjør. Det er ikke bare å sette i gang med opptaket.

 

Etter min erfaring er ofte "proffer" lite villige til å la deg få lov, selv om det i utgangspunktet ikke er ment for spredning til mange.

Lenke til kommentar

Som det blir nevnt i de siste innleggene her, så er en forelesning intellektuell eiendom på lik linje med en bok eller artikkel, og faller herved inn under copyright såvidt jeg har forstått.

 

Dvs, klargjør dette med professoren eller den som holder forelesningene før du begynner å ta opp.

Lenke til kommentar
Som det blir nevnt i de siste innleggene her, så er en forelesning intellektuell eiendom på lik linje med en bok eller artikkel, og faller herved inn under copyright såvidt jeg har forstått.

 

Dvs, klargjør dette med professoren eller den som holder forelesningene før du begynner å ta opp.

 

 

Dette var ikke spoersmaalet, om jeg vil ta opp lyd saa har ikke du noe med dette.

Hold deg til topic..

 

Lectrure salen er diger og lecturen har mic med hoeytalerere over hele salen, men lyden er ikke spesielt hoey saa kanskje dette projectet ikke er saa lurt.

Lenke til kommentar

Vel, siden du i din originale post ser ut til å ikke nevne om du har klargjort dette med de som holder forelesningen i det hele tatt, vil jeg si at det i høyeste grad er aktuelt å nevne at dette ikke er noe du har rett til, det er faktisk strengt ulovlig i henhold til norsk lov...

 

Men for å holde meg til tråden, så vil jeg tro at du vil trenge en ganske spesiell mikrofon, drev litt med videokonferansesystem for en stund siden, og det var relativt dyrt utstyr som ble brukt, og dette var for å dekke et bord som ikke var altfor stort. For å ta opp lyd i et auditorium vil jeg tro du vil trenge relativt spesielt utstyr med veldig høy følsomhet, noe som igjen ikke nødvendigvis vil gi den beste kvaliteten på stemmen, avhengig av hvordan det filtrerer ut bakgrunnstøy osv...

Lenke til kommentar

Det beste hadde vel vært å feste en mic på den som holder forelesningen, men det virker som om det ikke er videre aktuelt. :smile:

 

Foreslår at du sjekker ut høreslyngeopplegget, det er ikke dyr teknologi. Regner med at de har folk med høreapparat i australia, også?

 

Ellers trenger du en såkalt shotgun- mic, eller evt. en mikrofon med parabol (ala fugleopptak) og de er dyre..

 

Forøvrig, i forhold til copyright. Hadde ikke tatt så lett på det. Siden jeg holder forelesninger selv- jeg hadde anmeldt de som tok dem opp uten tillatelse, uansett hensikter.

Hvis jeg hadde blitt spurt på forhånd hadde jeg muligens svart ja.

Åpne kort er bestandig lurt.

Lenke til kommentar
Vel, siden du i din originale post ser ut til å ikke nevne om du har klargjort dette med de som holder forelesningen i det hele tatt, vil jeg si at det i høyeste grad er aktuelt å nevne at dette ikke er noe du har rett til, det er faktisk strengt ulovlig i henhold til norsk lov...

 

Siden vedkommende holder til i Australia, er det vel kanskje totalt irrelevant om dette er ulovlig i henhold til norsk lov......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...