Gå til innhold

Trene kondisjon uten å forbrenne særlig med kalorier?


Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg føler at kondisen ikke er noe særlig. Har egentlig helt OK, med tanke på at jeg ligger på 5 i kondis-karakteren i gym, men jeg vil ha 6! Akkurat nå er jeg i bulk og vil seff ikke sløse med mine dyrebare kalorier.

 

Så spørsmålet er, hvordan trene kondisjon uten å forbrenne særlig med kalorier? Smarteste måte å styrke hjerte og lunge?

 

Tak..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva snakker du om?

 

Edit:

 

Har noen av dere prøvd burpees? Jeg liker ikke kondisjon trening som jogging eller erobic dritt, må nesten være en form for styrke :p

Lurer på om jeg skal sette opp et egenkroppsvekt kondisjon program med knebøy, push ups, dips og chin ups :thumbs:

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Det er jo sant, men en intervall trening på 15 minutter kan forbrenne opptil 700kcal, så... blir jo en god del mat å putte i seg etter treningen. Men tester ut burpees i noen uker og ser hvordan det funker.

 

Kanskje det vi gjør i gymmen funker? Vi finner en strekning, 20-40 meter også løper vi frem og tilbake i 5 minutter og teller runder ?

 

Sånn tradisjonel kondisjonstrening som går utover en time forbrenner jo en god del muskler, og det vil jeg helst ikke....

En intervall i uken skader vel ikke..?

 

edit:

Nå spørs jo det hvordan intervaller påvirker muskelbyggning, god, dårlig eller ingen effekt?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
forbrenner vanlig kondisjonstrening så mye muskler da?

Man sender motstridene signaler , prøver kroppen å bli utholden vil den kvitte seg med unødvendige muskler.

Se på en som er sykkel-freak og se på armene.

 

Det beste du kan gjøre er å trene forbrenningen 30min etter styrketreningen.

Har du tilgang til en gymsal der du trener?

Løpe rundt og legge deg på magen på ene siden og ryggen på den andre siden er en bra øvelse.

Da jogger du hele vegen, men har pauser hvor du reiser deg opp hvert 5 sek.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Forbrenner en god del ja, men ikke akkuart det jeg tenker på. Skal jo bare kjøre intervaller/utholdhet 1-2 ganger i uken. Det som blir utfordringen er å være i kalorioverskudd de dagene jeg tar utholdenhet treningen.

 

Karbodrikker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, det er mange forskjellige ideer om dette med kondis. Hvis du tenkte utholdenhet er det greit å jogge rolig, men heller litt lenger, og gjerne på 55-60% av makspuls. Det brenner marginalt mer fett enn karbo, i følge en artikkel på www.trening.no. Hvis ideen er å øke o2-opptaket er det absolutt intervall-treninger/ gerilja som fungerer best, men det er meget anstrengende for kroppen og krever lengre restitusjon enn andre kardio-økter.

 

Intervalløkter (4x4 med 2-3 min pause) med lik og gjennomførbar intensitet er vel det som oftes er anbefalt for å øke V02 max. Men dette krever som sagt lang restitusjonstid.

Lenke til kommentar
Det er jo sant, men en intervall trening på 15 minutter kan forbrenne opptil 700kcal, så... blir jo en god del mat å putte i seg etter treningen. Men tester ut burpees i noen uker og ser hvordan det funker.

 

Kanskje det vi gjør i gymmen funker? Vi finner en strekning, 20-40 meter også løper vi frem og tilbake i 5 minutter og teller runder ?

 

Sånn tradisjonel kondisjonstrening som går utover en time forbrenner jo en god del muskler, og det vil jeg helst ikke....

En intervall i uken skader vel ikke..?

 

edit:

Nå spørs jo det hvordan intervaller påvirker muskelbyggning, god, dårlig eller ingen effekt?

 

Hvilket grunnlag har du for å si at en intervalltrening på 15 minutter skal forbrenne 700kcal? Veier du kanskje 200kilo, og har et VO2max på 100? Om vi tar utgangspunkt i det treningsapperater sier, uten tanke på vekt og VO2max så forbrenner man vel 70-80 kalorier som energi for å bevege seg 1 kilometer. For å nå dine 700 kcal må man derme løpe hele 10 km på 15 minutter. Da snakker vi ikke bare kenyar på kilovis med dop, men vi snakker umenneskelig.

 

Jeg forbrenner vel litt over hundre kcal pr kilometer. Dermed må jeg ha en nødvendig snittfart på 25-27~ km/h i alle disse 15 minuttene for å kvitte meg med 700 kcal.

 

Videre sier du at kondisjontrening med mer enn én time forbrenner en god del muskler, nok en gang tar du feil.

 

Når det gjelder selve kondisjonen din så mener du nok hjertets pumpekapasitet og oksygenopptak. Det er ikke synonymt med å gjøre det bra på "kondisjonstester" som 3000m. Økonomisk løping er langt viktigere. Det oppnåes ved å trene løping. På samme måte som du hovedsaklig trener sykling om du ønsker å konkurrere i 'Tour de France'.

 

Intervalløkter (4x4 med 2-3 min pause) med lik og gjennomførbar intensitet er vel det som oftes er anbefalt for å øke V02 max. Men dette krever som sagt lang restitusjonstid.

 

Da 4x4 med 3 min pause på 85% av makspulsen.

Endret av warneck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...