Gå til innhold

Kjøpe bolig, hva er skambud?


Anbefalte innlegg

Jeg er nesten i gang med å kjøpe min første bolig. Har fått finansieringsbevis fra banken, og klemmer sparepengene mine for en siste gang.

 

Prisklassen min er ca. 1,3 mill med lav fellesgjeld (ca. 200k).

 

Jeg har ikke mange boliger å velge mellom der jeg bor (maks 5 stykker, der jeg liker 2-3 av de), men når man vil inn i boligmarkedet for første gang med kun oppsparte midler (ingen som drysser gull over meg) har man ikke akkurat råd til å være kresen.

 

Vil ett bud på 10% under en takst på 1,3 bli ansett som ett skambud hvis markedet er tregt slik som nå? Eller kan man gå enda lengre ned uten at man skambyr?

 

Hva mener folket? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det er bare å begyne lavt som det står over. Jeg har erfaring som både selger og kjøper og har både gitt og fått skambud. Dersom du legger inn et lavt bud vil bare budet ditt bli avvist av selger, du ødelegger ikke muligheter til å by mer på samme leielighet senere eller noe slikt. Er du heldig er det muligens ikke noen andre som byr, i slike tilfeller er det vanlig at megler kontakter deg for å prøve å jekke opp budet ditt noe, har selv gjort dette da jeg solgte en bolig og fikk kjøper opp 50.000, i slike tilfeller kan det være lurt å ha is i magen.

Lenke til kommentar

Kjøpte huset vårt for 200 000,- under takst :)

Det var for ca 4 år siden.. huset var 11 år gammelt, og lå til 1.1 mill

Vi la inn et "skambud" på 900 000,- og megler syns det var alt for lavt i forhold til takst..

og mente at jeg burde gå opp.. jeg sa at det er budet foreløpig..

Dama som eide huset svarte ikke med det første.. etter et par dager, så ringte vi megler og sa at budet på 900 000,- gjaldt frem til dags dato kl 16

Klokken var ca 1400 da han ringte tilbake og lurte på om vi ikke kunne møttes på halvveien dvs ca 1 000 000,- Jeg sa nei..

Han lurte da på om ikke jeg kunne ringe eier av huset selv å bli enig.. da ble jeg "litt" irritert.. og lurte på hva jobben hans var..

Han ringte henne tydeligvis.. he he for bare noen minutter senere så var handelen i boks..

Fikk huset for 900 000,-

11 år gammelt, ca 200kvm, men liten tomt ca 490 kvm.. Huset var med leilighet, men den rev vi og bygde ekstra stue, soverom, multimediarom mm..

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

 

Nå har jeg vært å "handlet" meg leilighet. Fikk den for 100k under takst så jeg er fornøyd (penger spart).

 

1,2 ble prisen. 95 km^2 andelsleilighet. Ca. det billigste man får tak i i Tromsø hvis man må ha 2 soverom.

 

Boligprisene er sinnsyke, men det er ett annet tema :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Et kjpt spm her :/

 

la oss si jeg får et finansieringsbevis på 2mill, og leil inkl fellesgjeld koster 1,7mill.

 

De resterende 300.000 tusen kan jg bruke det på å pusse opp leil. feks? Eller bruke det til å nedbetale en annen gjeld??

 

Altså med andre ord kan jeg beholde de resterende pengene?

 

Når det gjelder skambud, så er det vel 10-15% spørs også hvor lenge leil har stått på finn for å si det sånn eller hva??

Lenke til kommentar

Et kjpt spm her :/

 

la oss si jeg får et finansieringsbevis på 2mill, og leil inkl fellesgjeld koster 1,7mill.

 

De resterende 300.000 tusen kan jg bruke det på å pusse opp leil. feks? Eller bruke det til å nedbetale en annen gjeld??

 

Altså med andre ord kan jeg beholde de resterende pengene?

 

Et finansieringsbevis er ikke det samme som at du har fått lånet.

 

Finansieringsbeviset viser hvor mye du kan få låne til å kjøpe boligen, og når du har kjøpt så vil jo den reelle sikkerheten i objektet inngå i vurderingen, slik at om du kan få lån "over pipa" vil være en vurdering banken vil gjøre ift sikkerhet og betjeningsevne når lånet skal tegnes.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Et kjpt spm her :/

 

la oss si jeg får et finansieringsbevis på 2mill, og leil inkl fellesgjeld koster 1,7mill.

 

De resterende 300.000 tusen kan jg bruke det på å pusse opp leil. feks? Eller bruke det til å nedbetale en annen gjeld??

 

Altså med andre ord kan jeg beholde de resterende pengene?

 

Et finansieringsbevis er ikke det samme som at du har fått lånet.

 

Finansieringsbeviset viser hvor mye du kan få låne til å kjøpe boligen, og når du har kjøpt så vil jo den reelle sikkerheten i objektet inngå i vurderingen, slik at om du kan få lån "over pipa" vil være en vurdering banken vil gjøre ift sikkerhet og betjeningsevne når lånet skal tegnes.

Jeg skjønte ikke helt svaret ditt??

 

Altså det jeg lurer på er om hvis jeg får et lån på 2mill, altså F.bevis viser at jeg kan låne MAKS 2 mill. og leil jg kjøper koster 1,7 mill, hva skjer med de resterende 300 tusen, MÅ de tilbake til banken? Ellr kan jeg bruke de på f.eks oppussing, betaling av et annet lån(forbrukslån f.eks) eller bruke til eget bruk??

Lenke til kommentar

Når du får finansieringsbevis sier dette sikkert noe som 90 eller 100% av boligens verdi.

 

Dvs. at selv om du kan få opptil 2 mill av banken, så får du alikevell bare "utbetalt" 90 eller 100% av 1,7 mill ved kjøp av en bolig til 1,7 mill.

 

Du vil altså ikke få mer enn nødvendig ut av banken.

 

EDIT: Med "utbetalt" mener jeg at du vil aldri se disse pengene, de går direkte fra banken til selger av boligen.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

 

Nå har jeg vært å "handlet" meg leilighet. Fikk den for 100k under takst så jeg er fornøyd (penger spart).

 

1,2 ble prisen. 95 km^2 andelsleilighet. Ca. det billigste man får tak i i Tromsø hvis man må ha 2 soverom.

 

Boligprisene er sinnsyke, men det er ett annet tema :p

 

95 kvadratkilometer leilighet til 1,2 må vel kalles et kupp :p

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens :)

 

Nå har jeg vært å "handlet" meg leilighet. Fikk den for 100k under takst så jeg er fornøyd (penger spart).

 

1,2 ble prisen. 95 km^2 andelsleilighet. Ca. det billigste man får tak i i Tromsø hvis man må ha 2 soverom.

 

Boligprisene er sinnsyke, men det er ett annet tema :p

 

95 kvadratkilometer leilighet til 1,2 må vel kalles et kupp :p

 

Haha, rart ingen har kommentert det før, muligens pga. sjalusi? :p

Lenke til kommentar

Når du får finansieringsbevis sier dette sikkert noe som 90 eller 100% av boligens verdi.

 

Dvs. at selv om du kan få opptil 2 mill av banken, så får du alikevell bare "utbetalt" 90 eller 100% av 1,7 mill ved kjøp av en bolig til 1,7 mill.

 

Du vil altså ikke få mer enn nødvendig ut av banken.

 

EDIT: Med "utbetalt" mener jeg at du vil aldri se disse pengene, de går direkte fra banken til selger av boligen.

Ok, greeit da skjønner :) takk for svar..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...