Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele internett med bredbåndsbegrensning... er det mulig ????


Anbefalte innlegg

Ønsker å ha to maskiner i et LAN tilkoblet en router eller switch.

I tillegg til dette skal begge maskinene ha tilgang til en 2048/256 linje ut til internett (WAN).

MEN !!!!

 

Jeg vil ikke at den ene maskinen skal ta all båndbredden ut på internett (WAN).

Derfor vil jeg kunne sette begrensningen slik at begge maskinene har en limit på 1024 ned og 128 opp mot WAN, mens det ikke er noen begrensninger internt i nettverket, altså mellom maskinene(LAN).

 

Lar dette seg gjøre ??

 

Har sett ord som Bandwidth Management, Traffic Control osv. men det virker som om alt dette er softwareprogrammer, og jeg ønsker i første omgang ikke å ha dette som en softwareløsning. (Har meget dårlig erfaring med softwarebaserte routere o.l.)

 

Kan en router "strupe" WAN tilgangen på IP-basis, mens LAN tilgangen er ubegrenset ????

 

Har forhørt meg med flere store forhandlere lokalt her, men det virker som om dette er helt ukjent for de fleste. De babler ukontrollert om kanskje minimum layer-3, ISA-servere osv. men kommer bestandig til slutt med at de ikke vet helt hva som må til.

 

Er det noen av dere lesere som har litt mer peiling enn de lokale "heltene" her ?? :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp en boks med linux som router/gateway for nettet ditt, og la denne styre båndbreddebruken. Du kan bruke en litt eldre boks, for eks PII-400 med en 128M minne eller deromkring, den vil ha mer enn nok saft til å gjøre dette.

 

Det du trenger da er å sette opp såkalt trafficshaping, som lar deg styre båndbreddebruken basert på for eksempel IP adresser, portnummer eller andre parameter som kan finnes i nettverkspakkene.

 

Se http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWT...ting-HOWTO.html

 

for mer detaljert beskrivelse av dette (Rimelig teknisk).

 

Om du vil ha mer informasjon, er Oslo Linux User group et bra sted å starte. Se http://olug.linux.no. Om du er interessert, kan en posting til mailinglista deres være en bra start. Du må gjerne sende meg en mail også om du lurer på noe.

Lenke til kommentar

Joda, jeg kan forestille meg at det er fullt mulig å ha sette opp slike ting i Linux.

Det er to ting som jeg vegrer meg mot i dette tilfellet dog.

 

1. Jeg kan ikke nok om Linux :-?

Har ikke kompetanse til å sett opp noe slikt, og vil sansynligvis bruke sinnsykt med tid på å få en slik routing til å fungere.

 

2. Jeg liker ikke løsninger som er basert på software. Har brukt linux som router før mot en isdn-linje, og den var i grunnen grei nok, men det datt da ned med jevne mellomrom. I tillegg var det en kjempestor jobb å sette opp brannvegger og porter for programmer o.l.

 

Har i dag en SMG router som jeg er såre fornøyd med, og den er ikke for vanskelig å konfigurere. Av min erfaring med Linux er det sannelig ikke så enkelt :roll:

 

Hadde som tidligere sagt, derfor ønsket å ha en hardwareløsning på dette.

Lenke til kommentar

1. Jeg kan ikke nok om Linux  :-?  

   Har ikke kompetanse til å sett opp noe slikt, og vil sansynligvis bruke sinnsykt med tid på å få en slik routing til å fungere.

 

Fair enough :) Traffic shaping er ikke det enkleste temaet i linux heller.

 

2. Jeg liker ikke løsninger som er basert på software. Har brukt linux som router før mot en isdn-linje, og den var i grunnen grei nok, men det datt da ned med jevne mellomrom. I tillegg var det en kjempestor jobb å sette opp brannvegger og porter for programmer o.l.  

 

Har i dag en SMG router som jeg er såre fornøyd med, og den er ikke for vanskelig å konfigurere. Av min erfaring med Linux er det sannelig ikke så enkelt  :roll:  

 

Alle løsningene er basert på software :) Det er bare et spørsmål om hvilke abstraksjonsnivå som fins mot bruker ;) En linuxboks er hardware som det kjører software på. Det samme gjelder disse svarte boksene du får kjøpt ferdig i butikken...

 

Edit: En del av disse boksene kjører nok sågar linux ;)

 

Men som du sier, om du ikke er komfortabel med linux, så er nok ikke det løsningen.

 

Kan nevne at jeg selv har en linuxruter/gateway som kjører trafficshaping på ADSL-linja. I tillegg til å strupe båndbreddebruken av for enkelte, sørger det også for at op/nedlasting kan skje samtidig med inntil en 80-90% av full hastighet, samtidig som pingtidene holdes nede. Linux har svært kraftige muligheter på dette området.

Lenke til kommentar

Du er en god selger for Linux, og jeg må faktisk si at det er godt å høre at det faktisk er en løsning på mitt ønske om jeg ikke finner en liten svart boks som kjører linux :smile:

 

Ser frem til å starte med dette nettverket når jeg har fått all hjelp og meninger om denne utfordringen.

 

Kan legge til at den ene maskinen skal kobles til routeren via et accesspunkt og WLAN. Den skal få ip fra routeren er tanken.

 

Jeg grøsser når jeg tenker på at dette nok kan bli avanserte greier som ALDRI blir stabilt.... :o

Lenke til kommentar

Skjønner jeg det rett at det programmet kan installeres direkte på klientmaskinene og sette opp begrensningen der ???

 

Eks:

Maskin 1: Tilkoblet WLAN og ROUTER(Switch) med ip 102.168.0.101

Maskin 2: Tilkoblet Router(Switch) med ip 192.168.0.102

Router 3: IP 192.168.0.100

 

Sette opp maskin 1 til å sende på maks 128k mot 192.168.0.100 og unlimited mot 192.168.0.102

Sette opp maskin 1 til å motta maks 1024k mot 192.168.0.100 og unlimited mot 192.168.0.102

 

Og det motsatte på maskin 2.

 

Blir dette rett ???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...