Gå til innhold

Bhatti arrestert bare fordi Obama kom.


Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straffeprosessloven:

 

§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:

1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,

2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,

3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,

4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.

 

 

 

 

 

Er ikke mye skjellig grunn at en som har telefonen sin overvåket sier noe i irritasjon. I så fall må han pågripes rett etterpå, man kan ikke vente til Obama kommer.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

vel når han er så dum og finner på ting bare får tøys på telefonen når han vet han blir avlyttet. så fortjener han nesten og bli tatt. så lenge politiet har bevis som støtter mistanken om at han planlegger noe ulovlig så kan de ta og hale han inn. alså politiet vist sikkert at det var tull men de gir jo faen.

Lenke til kommentar

Ja, alle kan i prinsippet gjøre noe dumt, og mange gjør det til stadighet :)

 

Men, men litt innsikt i hvordan slike ting fungere så roper man ikke "dette er tran" i en bank, man spøker ikke om bomber med flyplasssikkerheten og man antyder ikke at man skal begå attentat mot obama når han kommer på besøk. I samme ånd poster man ikke støtende bilder i snowdogs picture humor tråd eller kommer med ubegrunnet personangrep mot moderatorer :)

 

EDIT: og PST er vel strengt tatt betalt for å være paranoide :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Ja, alle kan i prinsippet gjøre noe dumt, og mange gjør det til stadighet :)

 

Men, men litt innsikt i hvordan slike ting fungere så roper man ikke "dette er tran" i en bank, man spøker ikke om bomber med flyplasssikkerheten og man antyder ikke at man skal begå attentat mot obama når han kommer på besøk. I samme ånd poster man ikke støtende bilder i snowdogs picture humor tråd eller kommer med ubegrunnet personangrep mot moderatorer :)

 

EDIT: og PST er vel strengt tatt betalt for å være paranoide :)

Ja, det var derfor jeg skrev det.

Siden bhatti ble frikjent så må han behandles som uskyldig.

Og jeg har frem til nå ikke sett noe god forklaring på hvorfor han skulle utgjøre noe trussel for obama.

Så den type politibruk minner mere om gamle DDR.

 

"dette er tran" faktisk :D

Det var jo genialt!

Lenke til kommentar

Ah, hvis saken er at han nå ikke behandles som uskyldig etter frigivelsen (og politiet sier de ikke skal føre saken videre) så må jo de som behandler ham slik slutte med det.

 

Om han var en reell trussel eller ei så ser jeg ikke noe galt i at politiet reagere som de gjorde. Dvs sette en kar som antyder ulovligheter mot Obama i 'forvaring' i den perioden han er her og så slippe ham ut igjen når den potensielle faren er over. Bhatti fikk en liten smekk på fingeren for å si upassende ting på et upassende tidspunkt. Så vidt jeg forstår er han ute igjen nå, og saken får ikke noe mer etterspill fra statens side.

 

Leksen å lære er vel at om du skal gjøre noe galt så hold kjeft om det :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg blir anmeldt for terror, men retten frigjør meg.

Politiet er ikke fornøyd og velger å holde meg under oppsikt.

 

De finner en fin § i loven og får tilatelse til avlyttning.

Så sier jeg " hvor er våpnene vi bestillte " i telefonen dager fær Obama kommer.

 

Hadde jeg vært politi og hørt dette hadde jeg også gjort det samme.

Hans egenf eil da, han er jo en taper delux.

Lenke til kommentar

Robocop skjønner ikkje heilt problemstillinga frå di si side?

Er det at ein nordmann har blitt arrestert mistenkt for terror som er problemstillinga, eller er det at politiet (PST) har arrestert ein person basert på telefonavlyttning?

 

 

 

At bhatti blir arrestert er hans egen feil, når ein er så idiot at ein "kødder" med våpenleveranser når politiet er i høgberedskap så er det på lik linje med å

1: Hoppe foran toget for å sitte fremst.

2: Prøve å springe 60meteren over autobahn sidan det er så fint oppmerka.

3: Hoppe ut av fly uten fallskjem for å komme først ned.

 

Diverre kan me ikkje nominere Bhatti til Darwin awards enno då den krever at idioten stryker med.

Så håpet er jo at han går opp til den amerikanske ambasaden og skriker ut at han har ei bombe på seg. Då kan me få litt nytte ut av fyren ved herdersomtale på darwin awards.

 

Edit:

Rettelse ref. innlegget nedenfor,

Det holder at vaktene blåser vekk bjellene.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Jeg ser på arrestasjonen som en uheldig feiltakelse. Det virker åpenbart at det var en spøk (og jeg syns ikke vi skal gjøre samfunnet som sådan like idiotisk seriøst som kontrollen på flyplassene, ærlig talt har jeg ikke så mye til overs for idiotisk seriøsitet i sikkerhetskontrollen heller, men det er så), og med mindre sikkerheten var så slapp at Bhatti kunne komme seg nært nok til å bruke en RPG (med en RPG) presist.

 

Det ser jeg ikke som særlig realistisk. Men det er uansett viktigere å presisere at dette handler om rettssikkerhet. Uansett hvem du er skal du ikke settes i fengsel for ingenting i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg ser på arrestasjonen som en uheldig feiltakelse. Det virker åpenbart at det var en spøk (og jeg syns ikke vi skal gjøre samfunnet som sådan like idiotisk seriøst som kontrollen på flyplassene, ærlig talt har jeg ikke så mye til overs for idiotisk seriøsitet i sikkerhetskontrollen heller, men det er så), og med mindre sikkerheten var så slapp at Bhatti kunne komme seg nært nok til å bruke en RPG (med en RPG) presist.

 

Det ser jeg ikke som særlig realistisk. Men det er uansett viktigere å presisere at dette handler om rettssikkerhet. Uansett hvem du er skal du ikke settes i fengsel for ingenting i Norge.

At arrestasjonen var kun en uheldig feiltakelse, er jeg ikke så sikker på.

Om PST gikk rett på limpinnen og tok Bhattis trolige spøk som alvor, eller om det kun var et påskudd for å eliminere en hypotetisk trussel, skal jeg ikke komme med bastante påstander om. Men at arrestasjonen var direkte knyttet til Obama besøket, er hevet over en hver tvil.

 

Det samme gjelder hjemsendingen av 30 Irakere som bodde på Trandum asylfengsel (som ble plukket opp fra div boliger og fengsler) på gardemoen noen dager før Obama skulle lande der.

 

30 irakiske menn uten lovlig opphold ble natt til søndag sendt ut av Norge og tilbake til Bagdad i en hemmelig politiaksjon. Operasjonen beskrives av kilder som den største i historien til Politiets utlendingsenhet. I løpet av de siste dagene har politiet i det stille oppsøkt adressene til en rekke irakere. Det er første gang at Norge sender personer tilbake til Bagdad, etter å ha sikret en returavtale med irakiske myndigheter i mai.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2773962.ece

 

Trandum utlendingsinternat er Norges eneste asylfengsel som ligger like nord for Oslo Gardermoens østre rullebane i Ullensaker kommune, Akershus. Fengselet ble opprettet 1. juli 2004 og ligger i det som tidligere var en militærkaserne, omkranset av piggtrådgjerder. Trandum utlendingsinternat drives av Politiets utlendingsenhet. De internerte på Trandum er asylsøkere uten lovlig opphold i Norge.

http://no.wikipedia.org/wiki/Trandum_utlendingsinternat

 

Jeg er prinsippielt ikke imot at man sender hjem ulovlige innvandrere , men det jeg er imot er at man ikke spiller med åpene kort, men heller forsøker å gjøre saken om til noe annet enn den er. Slike ting skaper mistillit til myndighetene, og sår tvil om deres baktanker og motiver også i andre saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...