Gå til innhold

Spør en inkassator/Genrell tråd om inkasso.


CptNacho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt initiativ. Flere og flere som kommer borti dette etterhvert.

 

For å begynne, og kanskje ta noe som ofte kommer mye senere; hva er praksisen/rutinen rundt når skyldner tar kontakt og prøver å løse saken ved å få redusert kravet? For eks at hovedkravet er på kr 1799,- mens saken inkl renter, gebyrer og salærer har samlet seg opp til 5319,-(da har naturligvis saken gått et stykke).

 

For å inspirere til åpenhet kan eg jo starte med å si at eg selv har vært i et gjeldshelvette(aka inkassomyrå), som eg har klart å komme meg ut av(det er lys i tunnellen! tro meg!). Dette klarte eg blant annet ved å få redusert de fleste kravene med 20-50%, men opplevde stor forskjell fra saksbehandler til saksbehandler, og ikke minst fra selskap til selskap.

 

Og, hvilken opplæring/utdannelse har de som sitter og tar telefonen hos inkassoselskapene? Er det evnt forskjell fra de som tar telefonen og en saksbehandler?

Lenke til kommentar

En annen ting eg merket meg var at inkassoselskaper innimellom endret navn, ble kjøpt opp og fordringer ble "flyttet" mellom selskaper. I tillegg kunne en gruppe ha fordelt "oppgaver" seg i mellom hvor noen fakturerte, noen drev med inkasso og andre drev med langtidsovervåking. På den måten var det lett for en med postkasseskrekk(eller vinduskonvoluttallergi) å "ikke se" de brevene som er standard fakturakrav i den missforståelsen av at firmanavnet på fremsiden lyser inkasso. Evnt så kunne man fort få brev fra to inkassoselskap om samme sak(mistet oversikt?).

 

Eg vet ikke årsaken til dette, men det var slik det opplevdes for meg som skyldner og dette var for min del til tider vanskelig å få oversikt over. Og med alt det psykologiske rundt selve situasjonen så gjorde dette det veldig mye vanskeligere å ordne opp i.

 

I tillegg opplevde eg også at en kreditor kunne ha flere saker fordelt over flere inkassoselskaper, eller at forskjellige avdelinger i samme selskap fikk forskjellige "kreditor id'er", og dermed var det ikke mulig å få slått sammen saker eller å få et konkret svar på om eg hadde flere saker hos den ener inkassatoren. Når man ser på luksusfellen og leser om typiske saker som havner i media så er ikke dette noe som var unikt for meg. Det første man mister er ofte oversikten, og når systemet er laget slik så gjør det terskelen for å løse det såpass mye høyere.

 

Sikkert vanskelig å svare konkret på det, men hvorfor er det slik? Hva kan evnt en skyldner gjøre?

 

Obs: om innlegget mitt lyser av missnøye ovenfor inkassobransjen så kan det stemme. Eg skal dog prøve å holde det unna debatten. Det er ingenting personlig ovenfor deg. Det er tross alt en jobb det også :)

 

edit: Takk for svaret forresten :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Dette med e-post er faktisk et veldig godt råd. Under opprydding så sendte eg en del e-poster til de forskjellige selskapene. Dette hjalp både pga postkasseskrekken og at det gikk langt raskere enn å måtte sende på brev, ringe, vente osv. Og at det var mulig å sende en forespørsel og få samlet oversikt var eg ikke klar over. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei. Håper denne tråden fortsatt er aktiv og at det er mulig å få kjapt svar.

 

Jeg er en 18 år gammel jente som da jeg var yngre, 16 år, fikk en t-banebot. (Må nevnes at denne boten ikke skulle vært gyldig i første omgang ettersom kortet mitt var fylt på, men ikke virket. Hadde, dum som jeg er, kastet kvitteringen. Måtte derfor bite i meg boten.)

 

Da mine foreldre ikke har hatt eller har særlig god råd, og jeg selv ikke hadde noen form for inntekt, fikk jeg aldri betalt boten. Etter flere måneder kom det ingen ytterligere krav, og jeg tenkte, naiv som jeg var, at de kanskje hadde trukket tilbake kravet. Jeg visste jo ingenting om slike ting og hvordan det foregår.

 

Når jeg derimot fylte 18 og ble myndig, var inkassoselskapet raske med å sende ut følgende brev av typen "vi ringer!":

 

Hovedkrav: kr 900,00

Påløpte Salærer: kr 600,00

Rettslige salærer: kr 0,00

Rettsgebyr: kr 0,00

Renter beregnet fra 18.12.09 til og med 20.07.11: kr 127,45

Innbetalt: kr 0,00

Til sammen: kr 1627,45

 

 

Mine spørsmål er:

1) Har de lov til dette? Er det noe jeg kan "ta dem" på her?

2) Hvilke muligheter har jeg? Jeg har ingen fast inntekt og begge foreldre er arbeidsløse. Jeg er fortsatt på videregående skole.

 

Hjelp!

Lenke til kommentar

Hvor langt i prosessen må man gå før man får betalingsanmerkninger? Når din butikk har overført oppdraget til et inkassobyrå? Eller etter at inkassobyrået har purret et par ganger?

 

Det spørs vel litt fra klient til klient, hvor tidlig de kobler inn inkassybyrået for å drive inn penger. Inkassobyråene har gjerne en tjeneste de kaller for førinkasso, som er den fasen hvor det fremdeles "bare" er purringer. Klarer man å løse saken i denne fasen slipper man betalingsanmerkninger. Butikken du hadde handlet i vil så klart stå fritt til å kunne anse deg som en dårlig kunde osv, men du vil ikke havne i noen sentrale registre.

 

Går saken videre til "ekte" inkasso vil du få betalingsanmerkninger uansett.

 

 

Kan også legge til en opplysning i forhold til han som lurte på dette med å kunne forhandle ned størrelsen på kravet. I slike situasjoner kan man ofte oppleve at selve inkassosaken er ute av verden, men ikke nødvendigvis at forholdet til den man skyldte penger er helt 100% i orden. I bankenr vanlig å ha en regel om at en person de har tapt penger på i forbindelse med inkasso, om det så bare er 1 krone, aldri vil få lån eller kreditt før tapet er betalt tilbake. Dette er såvidt jeg vet noe som aldri foreldes. Det er med andre ord fullt mulig å bli innhentet av fortiden når man om 20 år skal søke om lån eller lignende.

Lenke til kommentar
Går saken videre til "ekte" inkasso vil du få betalingsanmerkninger uansett.

Det er heldigvis feil. Man får ikke automatisk en betalingsanmerkning dersom et krav går til inkasso.

 

Det må være et rettslig krav som ikke er oppgjort før det kan registreres en anmerkning. Eksempelvis konkurs eller utleggsbegjæring(lønnstrekk).

Lenke til kommentar

Hei TS! Har noen spørsmål, under litt rare omstendigheter...

 

Det hele begynte med at jeg flytta og fikk ikke giro på en betaling for skolebilder. Jeg ringte da selskapet etter at gamle huseier sa ifra, og beklaget at han glemte å si ifra til meg. Men det var jo min feil, og jeg betalte 1 dag etter at saken skulle bli sendt til inkasso. Selskapet var koselig nok og sa at jeg bare skulle betale det som stod på giroen også skulle de ordne opp med inkasso. Jeg sa ifra samtidig at jeg har skifta adresse. Dette skjedde i januar. I juni så fikk jeg en ny telefon fra gamle huseier, han hadde fått flere inkasso saker, jeg ringte så klart inkasso selskapet og lurte på hva det gjaldt - og fikk som svar at det gjaldt skolebildene som jeg hadde betalt. Jeg forklarte da hva skolebilde selskapet hadde sagt, og inkasso selskapet sa at de skulle ordne opp internt og komme tilbake til meg. Sa og ifra til inkasso selskapet at jeg har flytta.

 

Nå, har jeg ikke hørt noe som helst. Kan så klart ikke stole på gamle huseier at han sier ifra om inkasso selskapet har sendt flere krav, selv om jeg har sagt at jeg har flytta.

 

Hvordan står jeg, om inkasso selskapet har glemt samtalen vår, og fortsetter å sende krav til gamle huseier, som ikke sier ifra til meg? Dere i inkasso selskapet loggfører og kommenterer loggene på hver samtale håper jeg? Da dette handler om gjeld som kan få rettslige følger?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Går saken videre til "ekte" inkasso vil du få betalingsanmerkninger uansett.

Det er heldigvis feil. Man får ikke automatisk en betalingsanmerkning dersom et krav går til inkasso.

 

Det må være et rettslig krav som ikke er oppgjort før det kan registreres en anmerkning. Eksempelvis konkurs eller utleggsbegjæring(lønnstrekk).

 

 

Da lærte jeg noe nytt. :D

 

Vet bare at de stedene jeg har jobbet så har folk i praksis blitt "non grata" i det øyeblikket de har fått inkasso på seg. :D

Lenke til kommentar

Moderatormelding trådnekro

Jeg gjør oppmerksom på at trådens syv første innlegg er fra 2009. De nyere innleggene fra 2011 er ikke splittet ut i en ny tråd da denne tråden ble startet som "Generell tråd om inkasso", og godt kan fortsette slik. Det bør dog tas hensyn til at trådstarter ikke har vært aktiv siden juni 2010.

Lenke til kommentar

Det er noe jeg virkelig ikke forstår her i Norge og det er dette med veiavgiften og oblatene. Vært eneste år ropes det om at 4054857384764 ikke har betalt i tide og dermed ikke får korrekt oblat på skiltet sitt. Greit. Men så kommer det påfølgende artikler om at folk er skyldig staten så så mye og det fremstilles slik at jeg får inntrykk av disse pengene får aldri staten noen gang. Bilene ruller rundt på veien uten korrekt oblat og "sutringen" via media fortsetter. Ja, jeg ser nesten daglig biler uten oblat eller med feil oblat. Er staten virkelig så handlingslammet!?

 

Spørsmålet mitt er da: Får ikke alle disse som ikke betaler en inkassosak på seg og til syvende og sist blir det trukket fra lønna deres? Hva er egentlig problemet? Det sysselsetter masse folk for å kreve inn pengene, og de får betalt/lønn (som finansieres av ekstra gebyr til de som ikke har betalt).

 

Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Vet bare at de stedene jeg har jobbet så har folk i praksis blitt "non grata" i det øyeblikket de har fått inkasso på seg. :D

Det forstår eg jo. Bedrifter lever jo av kundene sine og dårlige betalere er dårlig butikk.

 

Men en inkassosak alene betyr ikke at man er dårlig betaler. Enhver kreditor kan sende en sak til inkasso dersom betaling uteblir, selv om betalingen uteblir pga uenighet i forhold til levert tjeneste eller vare. Derfor vil ikke en inkasso bli registrert i noen offentlig registre eller ført opp som en anmerkning.

 

Dersom saken derimot ikke blir gjort opp, kreditor og skyldner ikke blir enige osv så vil saken gå videre til forliksrådet eller utleggsbegjæring(via namsmann), og dersom det da blir slått fast at kravet er korrekt så blir man "dømt" til å betale kravet innen en viss tidsfrist. Om det da ikke blir betalt vil det bli registrert en anmerkning, som er ført opp på kredittvurderinger.

 

Så de eneste kundene dere har kunnet ekskludere pga inkassosaker er de kundene dere selv har sendt til inkasso :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...