Gå til innhold

Tomgang i 2 minutter, forbudt?


Anbefalte innlegg

Er det sant at det finnes et forbud mot å la motoren gå på tomgang i mer enn 2 minutter?

Når ble noen sist straffet for dette, og hvilke omstendigheter kan gjøre at slike aktiviteter er lov?

Man må jo få lov dersom man skal teste motoren etter en reparasjon, eller nullstille elektronikken i motorstyringen f.eks.

 

Det er bare noe jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å finne noen kilde som sier at det er ulovelig å la motoren gå på tomgang i en gitt periode. Men jeg klarer å finne en paragraf som sier følgende:

1. § 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

 

Hva som ligger i dette er jo litt vanskelig å si for meg. Men ut i fra skjønn så vil jeg tro at det ikke er noe galt med å la motoren gå på tomgang i en periode for å nullstille elektronikken etc.

Dog er det værre å stå på tomgang i et kvarter midt på natta fordi du venter på en venn.

 

Straffereaksjoner har jeg aldri hørt om.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Dog er det værre å stå på tomgang i et kvarter midt på natta fordi du venter på en venn.

 

DET veit jeg at det er mange som gjør. Og jeg skjønner ikke vitsen?

Har du kjørt litt før du kommer frem, så har du jo rukket å varme opp

bilen og fått litt varme på fingrene (om det er kaldt) og hvis du må vente

i ett kvarter blir det ikke såå mye kaldere iløpet av tiden du venter, og man

kan fint høre på musikk/bruke el.- og vifteanlegget eller åpne vinduene om

du trenger frisk luft...? Det går fint med min bil hvertfall, har stått veedig

lenge og venta på noen/noe og hørt på musikk hele tiden. Null stress.

Dessuten sparer du bensin når du skrur av motoren, du bare bruker

batteriet når du hører på musikk, men det lades jo fort opp igjen...

Lenke til kommentar

Nå når temperaturen er rundt 0 grader vil jeg aldri slå av motoren hvis jeg sitter inne i bilen, ganske enkelt. Det blir svært fort kaldt, og det er jo selvsagt ikke noe jeg ønsker.

 

Satt en gang i rundt 3 timer i bilen og ventet på veiarbeid med temperaturen såpass lav at motoren gikk, og forbruket på 1l/time som kjørecomputeren viser fikk jeg bekreftet den gangen.

 

Min bil er såpass ny at den slipper bare ut rent vann og CO2, og ingen av disse er giftige er skadelig for noe i nærheten. Man bør derimot tenke seg litt om dersom man har et gammelt vrak uten noe eksosrensing, eller en dieselmotor (selv de dieselmotorene som gikk av samlebåndet akkurat i det jeg skriver dette innlegget slipper ut store mengder skadelige partikler og avgasser under drift)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Er det sant at det finnes et forbud mot å la motoren gå på tomgang i mer enn 2 minutter?

Når ble noen sist straffet for dette, og hvilke omstendigheter kan gjøre at slike aktiviteter er lov?

Man må jo få lov dersom man skal teste motoren etter en reparasjon, eller nullstille elektronikken i motorstyringen f.eks.

 

Det er bare noe jeg har hørt.

 

 

Dette er sikkert noe du har hørt fra folk som har vært i Sverige.

 

 

I alle tettsteder i Sverige står det skiltet forbud mot tomgangskjøring over to minutter.

Lenke til kommentar

Forbudet mot tomgangskjøring finner du i

 

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

 

16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

 

Når det gjelder tidsbegrensing på to minutter, så vil jeg tippe at du kan finne det i politivedtekter.

Lenke til kommentar

Dieselmotorer kan godt stå på tomgang i lange tider. De blir ikke overopphetet, det er ingen tennplugger som blir sotete og ingen katalysator som blir for kald. Hvis temperaturen er noe særlig under 0 stopper jeg ikke motoren før jeg skal ut av bilen, er det sommer bruker jeg på å stoppe den hvis jeg skal vente et sted mer enn ca. 10 minutter. Det er bedre for motoren å gå enn å bli startet og stoppet mye - det gjelder spesielt om man har turbo. Jeg har aldri fått tilsnakk for tomgangskjøring, men jeg prøver jo også å ta litt hensyn, og lar selvfølgelig ikke bilen stå en halvtime på tomgang utenfor soveromsvinduet til naboen en tidlig morgen selv om det er kaldt.

Lenke til kommentar

at dagens diesel-motorer er avhengig av tomgangskjøring er bare tull. På ene jobben min er reglen at skal man ut av lastebilen i mer enn 30 sekunder, uansett hva man skal, så SKAL motoren stoppes. Detta er for å spare diesel, dempe støyen å spara miljø. Og det mest utrolige av alt....bilene holder like lenge...

Har også kjørt for et firma hvor bilene "aldri" blei stoppa uansett hvor lenge man skulle værra borte, å er ikke tvil om hvilke sted jeg likte meg best. Og det pussige er: bilene holdt ikke no lenger enn der vi stoppa dem hver gang vi skulle ut.

 

Der jeg kjører buss nå, så sier vi 2 minutter. Om morgenen er det gjerne litt lenger hvis det er kaldt. Er gjerne dem som lar den gå en time før de begynner å kjøre, men der støtter jeg sjefen min fullt ut som sier at det er bortkasta. Det JEG gjør, er at jeg starter opp bussen når jeg kommer for konstantere at det er strøm. Så lar jeg den stå å gå mens jeg fikser bilettmaskin, lader luft-trykk osv, før jeg stopper den igjen. For da VEIT jeg at alt er i orden å at 30 minutter tomgangskjøring ikke betyr noen ting, utenom at det bråker, bruker diesel å lagær dårlig luft. Man kan selvsagt påstå at et argument for å la motoren gå er at den skal bli varm, men lar man den gå uten motstand på 500 omdreidninger, så vil den opparbeide seg til 40 grader de første minuttene, og det vil den fortsatt ha etter 3 timer. Blir ikke "varme" i en dieselmotor før den begynner å jobbe. På bussterminalene er det 2 minutters-reglen som gjelder, å det er jeg glad for. Ingen ting som er så deilig som når alle overholder det. Har man feks 7 minutters korreksjonstid, så er det 7 støy-frie minutter både for meg som sjåfør å alle passasjerene. Å har man først fått behaglig temperatur inni bussen på ca 21 grader, så synker ikke den nevneverdig på de 7 minuttene. kansje en grad eller to.

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å tro at moderne biler kan få nedsatt levetid på grunn av hyppig stopp- og start. Hva med biler som har stopp-start system?

 

Jeg ser stadig folk som lar bilen gå på tomgang mens de er en «snartur» innom butikken. Det blir fort 10 minutter eller mer, noe som er helt unødvendig. Er det kaldt ute og du kjører alene, så har du vel såpass med klær at du kan holde ut i en kald bil en liten stund til? Og er det passasjerer som venter inne i bilen, hvorfor ikke bli med inn i butikken i stedet?

 

Norge må være et eldorado for biltyver. Her kan man sette seg inn i varm bil og kjøre avsted!

Lenke til kommentar

Ja er enig det du sier bb79! Er mye unødvendig tomgang her i Oslo/Akershus...

 

Et annet spørsmål (en smule off-topic);

når det er så kaldt som nå, bør man bruke bilen hver dag??

Jeg lot bilen stå i hele går uten å starte opp motoren/kjøre, og har ikke garasje...

Den sto jo da over et døgn ute i ca. 10 minusgrader, og når jeg starta den idag tidlig

(som forøvrig gikk smertefritt) virka bilen ganske påvirka av kulda. Det er ikke rart da,

var jo nesten 15- idag tidlig... Men da tok det tid før jeg fikk av is - var t.o.m på insiden!

Motoren brukte vel noen minutter på å bli varm, og dørene/låsene ble mye vanskeligere å

ha med å gjøre :p Er viktig å tørke av lister m.t.p dørene, men jeg bør vel smøre låsene?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...