Gå til innhold

Bærbar PC til ca 20 000 til høsten


Anbefalte innlegg

Skal ha meg bærbar PC når jeg tar fatt på studiene til høsten, har ikke tenkt å bruke mer enn ca 20 000 (gjerne mindre!)

 

Den bør ha meget bra spill ytelse, dualview (separat oppløsning og bilde), lite støy, 512mb ram, helst trådløst, mest mulig utstyr for minst mulig penger

 

Har tenkt å ha en vanlig skjerm i tillegg, da blir den brukt som hovedskjerm og bærbare skjermen som ekstra skjerm når jeg er hjemme (dualview). Skal selvfølgelig ha separat mus tastatur til hjemmebruk.

 

Bør jeg gå for centrino ? Alle desktop CPU PCene bråker vel en del ?

Kommer det noen bedre løsninger enn centrino ? hva med amd ?

 

Hva med lagring ? Skulle gjerne hatt mer enn 40 eller 60gb som er vanlig på bærbare PCer. Hvilken løsning bør jeg her gå for ? (ekstern lagring)

 

Skal kun ha bærbar, derfor viktig at den tilfredstiller alle behov.

Jeg kommer sikkert heller ikke til å handle før i august, så er interessert i hva som kommer på markedet frem til da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for en laptop basert på Centrino teknologi. Og, hvis det ikke haster så ville jeg ventet lengst mulig, fordi jeg håper og tror at prisene vil synke når flere leverandører kommer ut med Centrino pc'er.

 

AMD skal visst også komme ut med en ny type CPU som har endel av de samme egenskapene som en centrino cpu. Og, det betyr for oss forbrukere lavere priser.

 

Centrino er bare en samlebetegnelse på en ny type cpu, nytt brikkesett og ny trådløs teknologi. Alt skal være batterigjerrig. Lang batteritid er noe jeg verdsetter høyt iallfall.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tar opp igjen denne tråden siden det nå bare er en mnd til jeg trenger ny bærbar PC. Sikkert enklere å gi råd nå enn da jeg starta diskusjonen.

Viktigste moment :

Bra ytelse (også spill)

Lavt støynivå (forelesninger, stå på om natta uten at det irriterer meg)

bra specs (muligheter, usb 2.0, firewire osv)

ca 20 000kr eller mindre

 

Kan godt være integrert WLAN, men dersom dette er 802.11B og aksesspunktet i huset er 802.11G, vil dette da kunne benyttes sammen ?

Finnes det integrerte løsninger basert på G standarden ?

Lenke til kommentar

Hei Ivan.

 

Jeg har omtrent samme behovene som deg, bortsett fra de eksterne greiene. For meg står valget mellom Acer 803LCi og Zepto 4100. Fortsatt litt usikker på hvilken jeg skal velge.

 

Når det gjelder WLAN, så skal G-standarden være bakoverkompatibel med B-standarden, slik at det ikke bør være noe problem å få dette til å fungere sammen. Men hastigheten mellom G-enheter i et slikt "blandet nett" blir visstnok redusert.

 

Jeg har ikke sett noen maskiner som leveres med integrert G-kort, men det bør vel komme snart.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er interessant. Jeg planlegger også å kjøpe ny bærbar nå fram mot semester start. Har lest de fleste testene jeg har kommet over og har nå kommet fram til disse kandidatene:

 

Acer TM 800LCi

+ Beste tastatur

+ 1400x1050 med 15" skjerm

+ Alle tilkoblinger stort sett

+ God batterilevetid

 

- Dyr (rundt 18000)

(TM 803LCi 300 mhz raskere, men koster rundt 21000... ikke verdt det spør du meg...det er nesten 1000 spenn pr. 100 mhz ekstra...)

 

Elitegroup Green 551

+ Billig (rundt 16000 med operativsys)

+ 1400x1050 med 15" skjerm

 

- Mangler noen tilkoblingsmuligheter

- Ikke så kjent merke som f.eks. acer

- Heller dårlig batterilevetid (nesten 1 time dårligere enn acer)

 

 

Zepto 4100 (Med egne konfigurasjoner)

+ Stor harddisk (60 gig)

+ 1400x1050 med 15" skjerm

+ Gode tilkoblingsmuligheter

+ Veldig stille

 

- Design

- Pris (rundt 19000 med mine ekstra konfig (minne og harddisk))

- Tastatur? (Likte ikke tastaturet til zepto 2002 hvis det er noen indikasjon...)

 

 

Som konklusjon kan jeg bare si at jeg sånn halvveis har bestemt meg for Acer TM 800LCi fordi den ganske enkelt virker som det beste kjøpet. I tillegg er Acer et veldig respektert merke innen bærbare bransjen. Hvis noen har noen kommentarer til hvorfor jeg ikke burde velge 800LCi så kom med dem! (Eneste kipe er at jeg ikke kan få en 60 gig harddisk)

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du skulle frem til, men såvidt jeg forstår har Inspiron 8500 ikke en Pentium - M prosessor noe som gjør den uaktuell med en gang. Batterilevetiden oppgis til 2-3 timer som er nesten 2 timer kortere enn mange av pc'ene nevnt. Ellers har maskinen ganske nice specs. spesielt for skjermen...

Lenke til kommentar
Zepto 4100 (Med egne konfigurasjoner)

+ Stor harddisk (60 gig)

+ 1400x1050 med 15" skjerm

+ Gode tilkoblingsmuligheter

+ Veldig stille

 

- Design

- Pris (rundt 19000 med mine ekstra konfig (minne og harddisk))

- Tastatur? (Likte ikke tastaturet til zepto 2002 hvis det er noen indikasjon...)

 

Kan du fortelle litt mer om hva det var du mislikte med tastaturet til Zepto 2002? Selv heller jeg nemlig litt mot Zepto, ettersom diskplass er viktig for meg. Kunne dessuten godt tenke meg DVD-brenner, og hos Zepto får du det uten å måtte betale 1000 spenn ekstra pr MHz.

 

Jeg lurer også på hvorfor du har design på minuslisten for Zepto. Hva som er pent er selvfølgelig en smakssak og jeg har bare sett maskinene på bilder. Men jeg liker i utgangspunktet utseendet til Zeptoen bedre enn Aceren.

Lenke til kommentar

Har en kompis på studiet som har en zepto 2002 og jeg syntes tastaturet på den var heller dårlig. Grunnen er at det kommer noen litt for merkbare "knep" når man trykker på tastene, noe som irriterte meg fra første stund. Mulig man blir vant til det, men jeg vil helst ha et tastatur der knappene har bittelitt motstand, men minst mulig lyd. En annen ting som var mye værre var lyden til knappene på pekebrettet, men det tror jeg de har fikset på 4100.

 

Når det kommer til designet så hentet jeg ganske enkelt den informasjonen fra testen på barbara.no. Nå har jeg lest testen på dinside.no og der får den faktisk pluss for design...så det er vel en smaksak.

 

******, akkurat når jeg tenkte jeg hadde bestemt meg :p Hvis Acer'n hadde mulighet for større harddisk så hadde jeg valgt den uten tvil, nå er jeg ikke så sikker lengre. Stoler litt mindre på zepto pga. av at jeg ble litt skuffet over 2002 modellen. (De fleste på studiet har en IBM T30 så sammenligner stort sett med den nå, kanskje litt urettferdig siden den var ganske mye dyrere...) Skulle gjerne hørt noen erfaringer fra folk som hadde en av disse pc'ene!

Lenke til kommentar

Når jeg ser på meldinger her på forumet fra folk som har en av disse to maskinene, virker det som nesten samtlige er veldig fornøyd. Men jeg skulle gjerne hørt litt mer om tastaturet på Zeptoen fra noen som har brukt denne maskinen.

 

Jeg er lite glad i kneppelyder fra tastaturet, så hvis dette stemmer er jeg plutselig mer fristet av Acer. I Barbaras test står det "Tastaturet støyer moderat, litt mer enn Znote 2002s tastatur". Låter ikke helt bra.

Lenke til kommentar
Når jeg ser på meldinger her på forumet fra folk som har en av disse to maskinene, virker det som nesten samtlige er veldig fornøyd.

 

Er kjempefornøyd med min acer, vil på det sterkeste anbefale de. Et kort acer har i ermet som ikke zeptoen til min kjennskap har, er testene maskinen har gått igjennom. De tåler f.eks at man søler i tastaturet, man føler seg noe tryggere med slike "garantier" i bakhodet...

Lenke til kommentar
De tåler f.eks at man søler i tastaturet, man føler seg noe tryggere med slike "garantier" i bakhodet...

 

Ja, jeg har hørt at man kan helle en kopp kaffe ned i tastaturet på Acer-maskinene uten at de tar skade av det. Nå er ikke det noe jeg har for vane å gjøre, men det er klart det er praktisk dersom uhellet skulle være ute. Er likevel ikke sikker på at det veier opp for ekstra diskplass og DVD-brenner.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt en IBM T40. De er veldig solide maskiner. De fleste av studie kompisene mine har T30 maskiner, men jeg synes de er litt for dyr. Fra 18000 til nesten 23000 (/m medlemsskap) er ikke et lite sprang.

 

IBM T40 (min vurdering)

 

+ 60 gig harddisk (7200 rpm)

+ 1.6 gig proc.

+ Ufattelig liten vekt

+ Driftstid på 7 timer....(Har jeg vanskelig for å tro...men det er nå det det står. Den T40'en som ble testet på barbara.no greide 5 timer, men det er jo fortsatt veldig bra)

+ Veldig solid chassis

+ Trackpoint

+ Tastaturlampe

+ Stille

 

- Liten skjerm for 1400x1050, skulle vært 15"

- Tastaturet bråker veldig mye (ifølge testen på barbara.no)

- Ingen firewire og bare 2 USB porter

 

Hadde kanskje gått for denne hvis økonomien min hadde tillatt det, men 5000 til er for mye selv om kanskje disse forbedringene er verdt det.

 

DrMarten: Hvordan Acer maskin har du? Hvis du skal være kritisk, hva er dårlig med den?

Lenke til kommentar

DrMarten: Hvordan Acer maskin har du? Hvis du skal være kritisk, hva er dårlig med den?

 

Jeg har en travelmate 803LCi, 1,6ghz centrino. Hatt den i snart to uker.

 

Kritisk:

-når vifta først setter igang er den relativt støyende/sjenerende, men hvis man ikke driver med hd/cpu/gpu-krevende oppgaver slår den seg nesten aldri på og lager knapt en lyd. spiller man derimot mp3 mens man skriver noe slår den seg på med jevne mellomrom.

-Supporten bruker 2 dager på å svare på mail

-lan-kontakt kunne med fordel vært plassert på høyre side istedenfor bak.

 

 

Tror man blir knallfornøyd samma hvilken maskin man velger, de har alle sine sterke sider...

Lenke til kommentar
lan-kontakt kunne med fordel vært plassert på høyre side istedenfor bak.

Jeg har en Dell Inspiron 8100 med lan-kontakten plassert nesten helt foran (mot meg) på høyre side. Dette er irriterende, da kabelen kommer i konflikt med ekstern mus brukt på høyre side av maskinen.

 

Personlig ville jeg ha foretrukket om kontakten var bak på maskinen.

Lenke til kommentar

 

Kritisk:

-når vifta først setter igang er den relativt støyende/sjenerende, men hvis man ikke driver med hd/cpu/gpu-krevende oppgaver slår den seg nesten aldri på og lager knapt en lyd. spiller man derimot mp3 mens man skriver noe slår den seg på med jevne mellomrom.

 

Din Side skriver:

Prosessor og grafikkløsningen på TravelMate 803LCI er blant de raskeste mobile løsningene vi har testet, og derfor er det både overraskende og ikke minst gledelig at varmeutviklingen ser ut til å være meget lav. Det betyr i praksis at støy knyttet til viftesus er fraværende i 99% av tiden du vil tilbringe foran PCen.

 

Ifølge Dinside så virker jo denne maskinen som en av de mest støysvake på markedet. Vil du si at dette er overdrevet? Likte ikke helt at du skrev "relativt støyende/sjenerende". Hva vil dette egentilig si?

 

Jeg skal også snart anskaffe meg en maskin og valget står nå mellom Acer T800 og Zepto 4100.

 

Det var en annen tråd her hvor en person klaget over irriterende summelyd ved skjermen til Acer-maskinen. Er dette noe du har lagt merke til ved din?

 

Tror jeg antagelig går for en Acer ettersom det er et merke med et meget godt rykte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...