Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lærers rett til å opplyse foreldre?


olsen_st

Anbefalte innlegg

Hei.

Moren min er innkalt til samtale med kontaktlæreren min (bare sånn rutine-greie hvor de kan diskutere karakterene mine, hvordan jeg har det, bla bla....). Jeg går 3 vgs, og er 18 år.

 

Men det jeg lurer på; har egentlig lærer lov å fortelle mamma (eller noen andre for den saks skyld) mine karakterer og om mitt forhold til skolen? Tenker siden jeg er myndig, så burde vel ikke noen andre ha noe med det å gjøre?

 

Har ikke noe mot at mamma vet det, er bare interessert i lovene rundt dette. §-er ser jeg gjerne på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er myndig, og dine karakterer så vel som ditt skoleforhold er en sak mellom deg og skolen. Foreldrene dine har ikke lenger noe med saken å gjøre.

 

Hjemmel for dette når man er mindreårig er foreldreretten -- foreldre har rett og plikt til å ta avgjørelser for barn i personlige valg, og må derfor ha et informasjonsgrunnlag å ta disse avgjørelsene på. Alternativ hjemmel er forvaltningsloven § 13b første ledd nr. 1, fordi vergen er å anse som barnets representant.

 

Så nei -- læreren har i utgangspunktet ikke lov til dette.

Lenke til kommentar

Så når læreren forteller dette til mamma uten min samtykke, hvilke regler er det egentlig hun bryter da? Hva kunne jeg gjort om jeg fant ut at hun hadde fortalt f.eks. karakterene mine til noen utenforstående?

 

Har jo ikke tenkt til å gjøre noe, men som en prinsippsak så hadde det vært veldig morsomt å konfrontere henne med det. Er en unnskyldning det beste jeg evt. kunne fått ut av det?

Lenke til kommentar
Tror ikke det er så uvanlig at foreldre får vite ting om ungene sine fra skolen selv om de er over 18.

Selv om jeg har lagt merke til at enkelte lærere er veldig ivrige på personvern.

 

Nei, altså, læreren har jo ikke fått noe som helst samtykke av meg, men jeg tror allikevel hun vil si masse til mamma. Men bryter læreren noen lov? Hvilke?

 

Er litt interessert i juss, skjønner dere ;)

Lenke til kommentar
Så når læreren forteller dette til mamma uten min samtykke, hvilke regler er det egentlig hun bryter da? Hva kunne jeg gjort om jeg fant ut at hun hadde fortalt f.eks. karakterene mine til noen utenforstående?

 

Har jo ikke tenkt til å gjøre noe, men som en prinsippsak så hadde det vært veldig morsomt å konfrontere henne med det. Er en unnskyldning det beste jeg evt. kunne fått ut av det?

 

Læreren handler i strid med forvaltningsloven § 13. Taushetsbrudd er straffbart med inntil 6 måneders fengsel, jf straffeloven § 121.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenkte ikke å være med.

Men jeg fikk brev som skulle leveres til foreldre om samtale, og denne leverte jeg jo. DET kan vel ikke være et automatisk samtykke? Jeg vet vel ikke hva lærer skal prate om... Akkurat det har aldri blitt nevnt, men vet jo fra tidligere år at man går gjennom karakterer, hvordan jeg trives osv., men da var jeg jo ikke myndig!

 

Så nei, tror ikke jeg har gitt noe indirekte eller automatisk samtykke til lærer...

Lenke til kommentar

Spørmålet er forsatt det same når ein ikkje har sagt frå om at ein ikkje skal uttale eg og har blitt informert om at samtalen skal skje. Har ein då samtykka?

 

 

Det som kan lage kluss i salaten er jo om muligheitene for å nekte har blitt informert om. Om ikkje så er jo det åpenbart at ikkje all informasjon er gitt, og dermed vere samtykke gitt under tvang.

Lenke til kommentar
Man kan ikke skrive en slik innkalling under forutsetning av at samtykke vil bli gitt. Det er i strid med god forvaltningsskikk. Samtykke må være gitt på forhånd.

 

Jo, altså, jeg leverte lappen om foreldremøte til mamma, hvor det også stod at hvis man ville ha samtale enkeltvis så skulle man gi beskjed om det. Jeg leverte denne beskjeden til lærer. Men jeg har da aldri fått vite hva de skal snakke om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...