Gå til innhold

Ryktebørsen - rykter og ønsker, Manchester United


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med engelske spelarar, uansett kor interessant det er å hente sånne, er at dei i 98% av tilfella, er så overprisa at det vil vere heilt latterleg å hente inn ein sånn spelar. Eg ser veldig gjerne at vi får inn enda fleire engelskmenn, men eg ser aller helst at med vår økonomiske situasjon (på tross av pengane vi fekk inn grunna CR) at vi brukar pengar på eit nokonlunde måtehaldent vis. Kjøpet av Obertan kan verte veldig bra dersom han slår til, iom vi ikkje betalte noko særleg for han, men det er jo også klart at spelarar som ikkje har bevist så altfor mykje, og som gjerne er billige vil bære større risikoar for å ikkje lukkast. Fins det egentlig nokre gode, engelske spelarar, som det går an å få til ein rimeleg penge?

Lenke til kommentar

Points: Den sportslige suksessen er det utelukkende Sir Alex som skal ta æren for, men han hadde ikke fått fritt spillerom uten gode ledere i kulissene. Poenget mitt var at det ikke henger på greip at Glazer blir fremstilt som hatobjekt og syndebukk når bedriften går det suser. For det første har han, som Arch skriver, holdt seg unna den sportslige driften av klubben. For det andre styres klubben mye bedre administrativt enn hva agurkaviser og andre dommedagsprofeter hevder. Tror dere bankene, som har enorme økonomiske satser i klubben, ville refinansiert lånet om klubben ikke kunne redegjøre for sine fremtidsutsikter og budsjetter? Når vedkommende vurderes opp i mente, vektlegges det sjelden hva alternativet er.

 

Det er hyklersk å hate Glazer fordi han tjener penger på klubben, da investorer flest har som mål å nettopp, du gjettet riktig, tjene penger. Det optimale eierskap hadde vært en veldig rik supporter som spyttet inn cash uten kortsiktige mål om egen fortjeneste, men hvor realistisk er det? Og vil vi at klubben skal bli et leketøy som Chelsea og City? Jeg er slettes ikke sikker på om klubben ville vært tjent med å være supportereid, for å være ærlig. Fordelen med Glazer er han er objektiv og ønsker å verne om sine interesser, ergo Manchester United. Amerikaneren er ikke spesielt rik og har ikke råd til å leke med United, om noen tror det. Det er hans største inntektskilde og garantert den beste investeringen han noen gang har og kommer til å gjøre. I følge offentliggjorte tall har klubben hatt en gj. verdistigning på ~ 40% /3s år. Anno 2009, 1,870 milliarder dollar, hvorav Real Madrid på en klar andre plass til sammenligning har en verdi på $1,353m. Tall fra Fobes.

 

Ja, han melker klubben og brorparten av våre inntekter går til renter, men mye disse ville gått til storaksjonærer om klubben var på børs uansett. Tiden før og etter Glazer har mindre innvirkning på klubbens daglige drift enn tallene tilsier. Alle inntekter post Glazer gikk mao ikke rett i klubbkassa, selv om vi ikke hadde gjeld, om noen tror det. Klubben var på børs i godt over et tiår før han kjøpte seg opp og tok klubben av markedet. Noe "negativ" innvirking har det hatt, men jeg klager ikke sålenge det ikke påvirker sportslig suksess.

 

Dessuten, det er Glazer (Red Footbal Lmt, United moderselskap) som sitter med gjelda. Glazer fortok en fusjon av selskapene og derfor kan han bruke Manchester United til å nedbetale sin ”personlige” gjeld. MG tok opp lån I banker/fond (6mrd nok) og la ut 3mrd fra egen lomme og kjøpte klubben for 9mrd I 2005. Dvs, banken eier 70% av Manchester United, selv om Glazer eier 100% på papiret. Eks: Du skal kjøpe deg hytte. Du har 500.000kr I egenkapital og låner 2mil av banken. Når du selger hytta, får dine 500.000kr (+ evt fortjeneste) og banken sine 2mil (samt renter på lån underveis). Da er du gjeldfri. Get it?

 

Sålenge United betjener rentene og han tjener penger, går verden rundt. Så fort vi får økonomiske vansker, noe vi vil om 5 års tid da klubben ikke er bærekraftig nok til å nedbetale avdrag på lånet. For husk, nå betaler vi kun renter, om noen år må vi betale ned på lånet også. om ikke Glazer får refinansiert avtalen, that is. Om det ikke blir tilfellet, finnes utallige måter å håndtere det på. Mitt tips er at 1) Glazer selger tampa bay og nedbetaler gjelda 2) Tar klubben på børs og selger seg ned. Man Utd er synonymt med store inntjeninger, så det ville aldri I verden vært problemer å finne investorer. Ikke engang I finanskrisen.

 

For å skumme overflata litt. Jeg er ingen fan av Glazer, men jeg evner å se de positive aspektene ved hans lederskap også. Pengene fra salget av Ronaldo har ikke gått med til nedbetalinger og disse har SAF disponible til spillersalg, itillegg til (minimum) mellom £20-30m allerede budsjettere midler, skal vi tro klubbens uttalelser.

 

Penger til spillerkjøp er ikke et problem for United. Kun Barca og United (i fremre rekke) kan meg bekjent genererer slike summer til spillerkjøp som følge av klubbens drift.

Endret av Plagueis
Lenke til kommentar

Meget bra Plagueis, gjentar oppfordringa eg kom med i PM. ;)

 

Vi har nok pengar om det skulle vere spelarar SAF ynskjer å gå etter, men spørsmålet blir rett og slett om det er ynskjeleg å prøve seg på spelarar sånn som ståa er i dag. Chelsea og City, saman med Real, pressar prisane på spelarar opp, opp, opp og eg er redd vi må ut med ganske heftige summar dersom vi prøvar å signere nokonlunde store navn. Små klubbar vil nok også prøve å gjere sitt beste for å melke ut så mykje som mulig i eventuelle avtalar, ettersom United sjølv har gått ut og sagt at vi har eindel pengar vi kan bruke på spelarar. Håper verkeleg vi brukar pengane med ei viss fornuft og ikkje pumpar alt inn i ein eller to spelarar, for det vil med ein gang bety at desse må prestere over alle mulege forventningar om ein skulle håpe på å tene noko på det.

 

Det er masse rykte ute og går om spelarar, men eg er nesten litt usikker på om vi kjem til å gjere noko særleg i dette vinduet som kjem.

 

Kan jo ta med eit rykte også: United interessert i Krasic og United flørtar litt med Neuer?

Endret av archanios
Lenke til kommentar

Nevnte jo Neuer tidligare i dag. Har ikkje sett nok av han til at eg skal vere mannen som seier at han er den vi bør satse på. har sett litt videoar på nettet no.

 

Se filmen hos Youtube

 

Se filmen hos Youtube

 

 

Ser jo heilt klart ut som at han har reaksjonane og redningane inne, både på skudd frå distanse og inne i 16/5-meteren. Einaste eg reagerer på er at han i løpet av 16 minutt video, nesten ikkje held ballen. Får slått ballen unna, men ein skulle tru han kanskje kunne holdt eindel fleire av skudda? Var også endel tv-redningar inni der, men det får heller våge seg.

 

Nokon som har litt input i forhold til feltarbeid og igangsetting, bruk av beina og sånt noko?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...