Gå til innhold

Sony receiver 5*100W


Anbefalte innlegg

Var som vanlig litt reklame i posten idag og der blandt alle undertøys reklamene var det en Sony receiver med model nr "STR-DE585/S"

Oppgitt effekt er på 5*100W i 8ohm.

Og prisen var bare 2000,-

Syns dette virket som ett greit kjøp, er det noen som har noen invendinger?

Skal i første omgang være koblet til maskinen, men håper på senere og få til ett skikkelig hjemmekino oppsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert grei nok, men tror du kan glemme 5 X 100 "virkelige" watt.

Men Sony pleier å lage kvalitet, så lyden er vel ikke så ille.

Kan til sammenligning fortelle at min H/K AVR 5500 har 5 X 75 watt og veier 15,9 kg.

Stikk i butikken og hør på den, og sammelign gjerne hvis de har flere typer der.

Lenke til kommentar

hehe, de 5x100 watt'a kan du vel bare drømme om til den prisen, i så fall hvis det stemmer så er nok kvaliteten på komponenten ikke av noe spesielt god kvalitet (har forsåvidt aldri vært noe bra i sony for den saks skyld), legg heller i litt mer penger og kjøp noe som H/K, Marantz, Denon, Yamaha, Copland, Vincent, TacT osv. har du et godt øre for lyd vil du nok fort merke at Sony'en ikke er det du leter etter ;) (men hvis du ikke er alt for kravstor og bare vil ha litt mer ut av filmene dine så er nok sony'n bra den)

Lenke til kommentar

STR-DE585/S er en forsterker som kostet rundt 6000,- for 1 år siden. Jeg kjøpte selv en STR-DE485S (s=sølv) (5*80W) og synes den spiller bra. Kjøper du en aktiv sub ved siden av blir det nok lyd, for å si det sånn. Men sikkert ikke noe for feinsmeckere (eller hvordan det nå skrives...)

Lenke til kommentar
STR-DE585/S er en forsterker som kostet rundt 6000,- for 1 år siden. Jeg kjøpte selv en STR-DE485S (s=sølv) (5*80W) og synes den spiller bra. Kjøper du en aktiv sub ved siden av blir det nok lyd, for å si det sånn. Men sikkert ikke noe for feinsmeckere (eller hvordan det nå skrives...)

 

str-db875 kostet i underkant av 6000. str-de585 kostet rundt 4500.

 

Jeg har eid flere sony-receivere. Sitter nå med en str-db1070QS til 8500kr, nypris. Denne er oppgitt til 6*100watt men er målt til 6*70watt eller 5*75watt. Denne er på 16 kilo.

 

Tror nok ikke du kan forvente mer enn 5*50watt rms av en sony boks som runder 7 kilo. Men skal man drive fem skoesker så er det helt greit.

 

Jeg klarte forøvrig å ødelegge høyttalerne mine på str-de245 som var oppgitt til 5*50watt. Denne ble alt for pinglete til høyttalerene mine på 170watt selv bare i stereo.

Lenke til kommentar

Har du et lite budsjett så styr unna hjemmekino og gå for stereo.

 

I hjemmekino vil komme til å angre hvis du ikke kjøper ordentlig kvalitet med en gang. Man tror gjerne at man har gjort et kupp, men så hører man på kameraten sitt anlegg og får lyst å bytte ut sitt eget med en gang. Sånn opplevde jeg det, og det er kjipe saker!

Lenke til kommentar
Kjøp NAD - de gutta vet hva de holder på med. Alt er oppgitt i reelle watt. Hva NAD oppgir, er minimum av hva den gir ved bruk av samtlige kanaler.  

 

Ellers er jo Gryphon et alternativer, men da koseter det straks "litt" mer :p

 

NAD er bra. Har det selv. En T751 Surround receiver. Driver et par Dali 8008. Den er riktignok bare på 5x60 watt, men jeg syns de 60 wattene gjør sin jobb, og låter bra.

Den veier 17,2Kg.

Når jeg kjøpte den så kikket jeg på en Denon surround receiver til å begynne med, den hadde flere watt, men da kom den hjelpsomme hi-fi klubben typen bort til meg å sa at hvis du skal ha Dali 8008 så er nok denne NAD'en et bedere valg. Han sa jeg skulle løfte på den og fortalte at den er så tung fordi den har en større strømforsyning og er i stand til å gi mer når det trengs. Jeg gikk bort å løftet på Denon'en også. Fy den var lett i forhold til NAD'en.

 

Ga vel ca. 6000 for den. Angrer ikke et sekund.

Lenke til kommentar
Har du et lite budsjett så styr unna hjemmekino og gå for stereo.  

 

I hjemmekino vil komme til å angre hvis du ikke kjøper ordentlig kvalitet med en gang. Man tror gjerne at man har gjort et kupp, men så hører man på kameraten sitt anlegg og får lyst å bytte ut sitt eget med en gang. Sånn opplevde jeg det, og det er kjipe saker!

 

Tips: Gå til en hi-fi forretning og hør på sakene du skal kjøpe. Det har jeg gjort når jeg ahr valgt ut ting. Når du har sammenlignet et par system som du kan tenke deg så velger du det du likte best.

Lenke til kommentar
Kjøp NAD - de gutta vet hva de holder på med. Alt er oppgitt i reelle watt. Hva NAD oppgir, er minimum av hva den gir ved bruk av samtlige kanaler.  

 

Ellers er jo Gryphon et alternativer, men da koseter det straks "litt" mer :p

 

NAD er bra. Har det selv. En T751 Surround receiver. Driver et par Dali 8008. Den er riktignok bare på 5x60 watt, men jeg syns de 60 wattene gjør sin jobb, og låter bra.

Den veier 17,2Kg.

Når jeg kjøpte den så kikket jeg på en Denon surround receiver til å begynne med, den hadde flere watt, men da kom den hjelpsomme hi-fi klubben typen bort til meg å sa at hvis du skal ha Dali 8008 så er nok denne NAD'en et bedere valg. Han sa jeg skulle løfte på den og fortalte at den er så tung fordi den har en større strømforsyning og er i stand til å gi mer når det trengs. Jeg gikk bort å løftet på Denon'en også. Fy den var lett i forhold til NAD'en.

 

Ga vel ca. 6000 for den. Angrer ikke et sekund.

 

 

Leser i en test fra eyefi nr.5-2002 at den ikke veier mer enn 11.9kg. Har du en nyere modell ellernoe?

Lenke til kommentar
Kjøp NAD - de gutta vet hva de holder på med. Alt er oppgitt i reelle watt. Hva NAD oppgir, er minimum av hva den gir ved bruk av samtlige kanaler.  

 

Ellers er jo Gryphon et alternativer, men da koseter det straks "litt" mer :p

 

NAD er bra. Har det selv. En T751 Surround receiver. Driver et par Dali 8008. Den er riktignok bare på 5x60 watt, men jeg syns de 60 wattene gjør sin jobb, og låter bra.

Den veier 17,2Kg.

Når jeg kjøpte den så kikket jeg på en Denon surround receiver til å begynne med, den hadde flere watt, men da kom den hjelpsomme hi-fi klubben typen bort til meg å sa at hvis du skal ha Dali 8008 så er nok denne NAD'en et bedere valg. Han sa jeg skulle løfte på den og fortalte at den er så tung fordi den har en større strømforsyning og er i stand til å gi mer når det trengs. Jeg gikk bort å løftet på Denon'en også. Fy den var lett i forhold til NAD'en.

 

Ga vel ca. 6000 for den. Angrer ikke et sekund.

 

 

Leser i en test fra eyefi nr.5-2002 at den ikke veier mer enn 11.9kg. Har du en nyere modell ellernoe?

 

Står 17,2 på hjemmesidene til NAD.

Lenke til kommentar

Det er DIN normen som er brukt ja, tror jeg så det en eller annen plass.

Nei, det kanskje ikke den beste forsterkeren i verden, men når den tid kommer jeg finner ut jeg har lyst og legge ut 50-60 000på ett skikkelig annlegg er vel Sonyen solgt for lengst :)

 

Har litt lyst på HK også da. Noen som har noen aktuelle serienr. som i tillegg til kino klarer og kjøre litt festmusikk?

Lenke til kommentar
watten der er oppgitt i thd.

Hææææ...

Watt kan ikke oppgis i THD. Watt = W ! Når man måler utgangseffekten på en forsterker måler man antall watt ved en bestemt % forvrengning. Og THD betyr på norsk total harmonisk forvrengning. På sine rimelige forsterkere pleier Sony å måle utgangseffekt med 0,7-1,0 % THD.

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet, så er STR-DE585 en god surroundforsterker i forhold til prisen. Men forsterkere som koster 2 eller 4 ganger så mye, er selvfølgelig bedre produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...