Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

familie og flytting til utlandet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Jeg vil ha litt tips fra dere. Jeg skal flytte til utlandet, ganske langt fra der jeg bor for å studere. Det er flere grunner til det, f.eks. at jeg har bodd et år i utlandet før, jeg er ikke veldig glad i det norske samfunnet og de siste 3 årene har jeg ikke fått en eneste etnisk norsk venn. Ikke liker jeg det norske systemet heller, er veldig karrierebevist og føler at Norge blir for enkelt. Jeg er veldig glad i utfordrigner og jobbe meg oppover i systemet.

 

Jeg tenker å dra snart, og det er godt mulig at jeg blir etter at studiene er ferdig. Spesielt siden jeg har fått opp et nettverk og at jobbmulighetene er gode for linjen min. Problemet er at familien min liker ikke at jeg drar og forventer nesten at jeg vil komme tilbake. Andre familiemedlemer har vist mer misnøye. "misliker ikke Norge vel?". "du kommer vel tilbake etter studiene?" De har alle tankegangen "borte bra, men hjemme best" og ingen har bodd lengre enn et år i utlandet. F.eks. storebroren min er 4 år eldre enn meg og bor forsatt hjemme (jeg flyttet ut for et halvt år siden), mens jeg er annerledes. De bryr seg en del om at de ikke får kontaktet meg så mye når jeg bor der, også da mine potensielle barn. Min tankegang er at jeg må leve livet mitt som jeg ønsker. En ting som vil hjelpe er at min nærmeste venn vil reise ned sammen med meg og studere der han også.

 

Jeg får en skyldfølelse for familien min, fordi jeg føler at jeg svikter dem. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig og spennende dilemma. Jeg har alltid visst at jeg ikke vil tilbringe resten av livet i norge. Jeg vil se mer, jeg oppleve nye steder, snakke med nye folk og få flere erfaringer. Men jeg elsker familien min og har hatt en fantastisk oppvekst. En annen ting er at vi lever i en verden hvor ingen plasser er uoppnåelig langt borte. Alt er kun en flytur unna. Det har selvsagt sin pris, men skulle en krise oppkomme så er du kun ett døgn unna de fleste plasser i verden.

For ikke å snakke om de teknologiske vidundrene vi har og som fremtiden vil bringe. Man kan snakke gratis med folk hjemme på webcam via skype og sosiale nettverkssider gir ett greit innblikk i hverdagslige hendelser.

 

Jeg bor nå i New York og stortrives her. Livet kan faktisk ikke sammenlignes med det jeg hadde før jeg reiste. Jeg føler meg mye mer hjemme her, og føler jeg kan utvikle meg til den personen jeg vil være.

 

Du svikter ingen ved å reise vekk. Du vil alltid være der hvis noe skulle skje og familien vil uansett samles, sannsynligvis flere ganger i året, om dere gjør en innsatts.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...