Gå til innhold

Kven meiner du er Noregs beste forfatter?


Anbefalte innlegg

Har sansen for Jo Nesbø.

 

Nesbø er en brilliant og utrolig smart forfatter, men han er ikke blant Norges beste forfattere før han viser at han behersker flere sjangre i mine øyne.

Du trenger ikke beherske flere sjangere så lenge du behersker den sjangeren du skriver meget godt etter min mening. Og Jo Nesbø behersker sin sjanger utrolig godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Vanskelig, de er jo gode i sine respektive sjangre.

 

Av krimforfattere synes jeg Karin Fossum spiller i en annen liga enn de andre, på tross av min forkjærlighet for alt Jo Nesbø gjør og lager. Det er sjelden jeg leser noe som så vakkert og troverdig skildrer menneskets natur.

 

Ellers er jeg overrasket over at ikke Erik Fosnes Hansen er nevnt her - han er virkelig en kunstner i ordets rette betydning.

Lenke til kommentar
Av det lille jeg har lest av bøker generelt synes jeg Gert Nygårdshaug er brilliant.

 

Må si meg veldig enig her. Har fullført tre av hans bøker den siste måneden, så de ligger friskt i minne; "Mengele zoo", "Prost Gotvins geometri" og "Fortellernes marked". Alle tre er fantastisk gode. I tillegg til å være underholdende, har forfatteren også et seriøst poeng han vil ha frem. Dette føler jeg gjør ham viktigere enn forfattere som kun skriver for å underholde.

 

Jostein Gaarder lager også delvis opplysende, delvis tankevekkende litteratur. "Sofies Verden" er som kjent veldig god, men også "Maya", en av hans mer voksne romaner, er en meget god bok som omhandler livet, døden, universet, tiden og evolusjonen.

 

Ellers vil jeg si at Erlend Loe også utmerker seg positivt. "Naiv. Super." og "Doppler" (og forsåvidt "Volvo Lastvagnar") er lettleste og hysterisk morsomme og han har en skrivestil som gjør ham ganske unik (i hvertfall blant det jeg har sett av norske bøker). Samtidig kan bøkene sies å ha seriøse undertoner (hovedpersonen begynner i en slags personlig krise, men føler seg etterhvert bekvem med å komme tilbake til hverdagen), men for meg var dette mest lettlest og morsom underholdning.

 

Er garantert mange gode norske forfattere som har gått meg hus forbi. Håper folk begrunner svarene sine i tråden, om så bare bittelitt, ellers blir det bare oppramsing og det er uinteressant.

Endret av Eudoxos
Lenke til kommentar
Av det lille jeg har lest av bøker generelt synes jeg Gert Nygårdshaug er brilliant.

 

Må si meg veldig enig her. Har fullført tre av hans bøker den siste måneden, så de ligger friskt i minne; "Mengele zoo", "Prost Gotvins geometri" og "Fortellernes marked". Alle tre er fantastisk gode. I tillegg til å være underholdende, har forfatteren også et seriøst poeng han vil ha frem. Dette føler jeg gjør ham viktigere enn forfattere som kun skriver for å underholde.

 

Jostein Gaarder lager også delvis opplysende, delvis tankevekkende litteratur. "Sofies Verden" er som kjent veldig god, men også "Maya", en av hans mer voksne romaner, er en meget god bok som omhandler livet, døden, universet, tiden og evolusjonen.

 

Ellers vil jeg si at Erlend Loe også utmerker seg positivt. "Naiv. Super." og "Doppler" (og forsåvidt "Volvo Lastvagnar") er lettleste og hysterisk morsomme og han har en skrivestil som gjør ham ganske unik (i hvertfall blant det jeg har sett av norske bøker). Samtidig kan bøkene sies å ha seriøse undertoner (hovedpersonen begynner i en slags personlig krise, men føler seg etterhvert bekvem med å komme tilbake til hverdagen), men for meg var dette mest lettlest og morsom underholdning.

 

Er garantert mange gode norske forfattere som har gått meg hus forbi. Håper folk begrunner svarene sine i tråden, om så bare bittelitt, ellers blir det bare oppramsing og det er uinteressant.

 

Doppler var helt fantastisk, det skal litt til for å komme på en slik historie :yes:

 

Men det ser enda ut til at det bare er meg som mener at Tom Egeland er en av norges beste forfattere, rart nok.

Lenke til kommentar

Da det sist ble arrangert cage fight for å få svar på samme spørsmål, var det Jens Bjørneboe og Agnar Mykle som sto igjen som finalister.

 

Til tross for uthalte grusomheter tok Agnar en knepen seier, godt hjulpet av Jens' voksende bakrus og et overraskelsesangrep fra en hissig dukketeater-tropp.

 

Tom Egeland ble for øvrig sist sett blødende i et hjørne. Ikke så mye på grunn av forfatterskapet, men for sin delaktighet i filmatiseringen av Ulvenatten.

Lenke til kommentar
Hmm. Vanskelig, de er jo gode i sine respektive sjangre.

 

Av krimforfattere synes jeg Karin Fossum spiller i en annen liga enn de andre..

 

Etter min mening er bøkene til Karin Fossum veldig lettleste og lett forutsigbare.

 

Jaa, det kan du godt si, og jeg skal ikke krangle på det. Men skildringene hennes av mellommenneskelige relasjoner og den innsikten i menneskesinnet mener jeg det er få eller ingen andre norske krimforfattere som har.

Lenke til kommentar
Da det sist ble arrangert cage fight for å få svar på samme spørsmål, var det Jens Bjørneboe og Agnar Mykle som sto igjen som finalister.

 

Til tross for uthalte grusomheter tok Agnar en knepen seier, godt hjulpet av Jens' voksende bakrus og et overraskelsesangrep fra en hissig dukketeater-tropp.

 

Tom Egeland ble for øvrig sist sett blødende i et hjørne. Ikke så mye på grunn av forfatterskapet, men for sin delaktighet i filmatiseringen av Ulvenatten.

 

Tro om Stephen King, Dean R. Koontz, Henning Mankell, Karin Fossum, Erlend Loe, Jostein Gaarder osv. skulle bli satt i bås bare fordi de har solgt rettighetene til eller deltatt i en dårlig filmatisering?

Endret av Etlon
Lenke til kommentar

Veldig vanskelig spørsmål. Står mellom Andreas "Ajax" Jacobsen, som skrev utrolig godt om livet i Stavanger i forrige århundre, og Gjert Øvre Richter Frich a.k.a. Røverdikter Frekk pga. hans fantastiske serie om dr. Jonas Fjeld. Rocambole-serien er ganske bra også. Samt flere av de andre bøkene hans.

 

Ellers er jeg jo veldig glad i Anne Cath. Vestlys barnebøker da, kan de utenat og synes hun skrev fantastisk.

 

Men det blir enten Ajax eller røverdikteren. Klarer ikke velge mellom de to.

Lenke til kommentar

Dag Solstad, den største siden Ibsen. Han har levert gode bøker gjennom hele sitt forfatterskap (med mulig unntak av deler av ml-perioden) og fortsetter å levere gode bøker. Hans siste, 17. Roman, var riktignok en liten nedtur i forhold til Armand V., men det er kanskje ikke så rart. Armand V. er en bauta. Solstad har helt siden Irr Grønt forsøkt å beskrive individets forhold til samfunnet og tilværelsen og den angst som kan oppstå når tilværelsen føles fremmed. Jeg vil anbefale eventuelle nysgjerrige å begynne med Genanse og verdighet, eventuelt Gymnaslærer Pedersen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...