Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eksklusiv bruksrett i et sameie. Definisjon?


gushni

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bor i et sameie (4leiligheter og sameiebrøk 1/4). Huset (bestående av 4 leiligheter) har også hage, garasje og loft. I den signerte og tinglyste sameieavtalen mellom seksjonene har noen av leilighetene fått definert "eksklusiv bruksrett" til noen av disse "fellesområdene". To av leilighetene har fått dette på halve loftet hver og den tredje har fått en ekstra parkeringsplass i garasjen. Den fjerde har ikke fått definert noe.

 

Problemstilling:

Hvilke rettigheter gir denne eksklusive bruksretten?

*Kan en f.eks innrede loftet og bruke dette til oppholdsrom?

*Kan en avstenge tilgangen til dette "fellesområdet" fra de andre i sameie?

 

Jeg har den forståelse av at denne "eksklusive bruksretten" gir deg enerett til bruk av området til det som den er definert til, m.a.o at et loft er et loft ..... altså et oppbevaringsrom. Hvis du kan avstenge dette området ifra de andre i sameie så påvirker jo det sameiebrøken etc.

 

Noen som har noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med klilleng. Eksklusiv betyr at man kan hindre andre. En eksklusiv bruksrett vil da kunne hindre bruken. At det ødelegger for sameiebrøken har intet å si.

 

Hvor stor grad av "makt" man kan utøve over det man har en bruksrett til kommer an på avtalegrunnlaget.

 

 

 

 

Dere mener m.a.o at disse 2 leilighetene kan avstenge og innrede loftet, slå hull i taket og få dobbel størrelse på den orginale leiligheten?

 

Hva skjer med vedlikehold......hva hvis det kommer lekkasjer??....osv i ettertid. Eierbrøken på sameie blir jo helt feil.

Dette er for meg helt uforståelig.

Lenke til kommentar
Dere mener m.a.o at disse 2 leilighetene kan avstenge og innrede loftet, slå hull i taket og få dobbel størrelse på den orginale leiligheten?

 

Hvis avtalegrunnlaget omfatter det, ja. Men jeg har mine tvil om hvorvidt en bruksrett omfatter rett til å gjøre permanente endringer.

 

Hva skjer med vedlikehold......hva hvis det kommer lekkasjer??....osv i ettertid. Eierbrøken på sameie blir jo helt feil.

Dette er for meg helt uforståelig.

 

Med bruksrett følger normalt ansvar...

Lenke til kommentar
Dere mener m.a.o at disse 2 leilighetene kan avstenge og innrede loftet, slå hull i taket og få dobbel størrelse på den orginale leiligheten?

Eksklusiv bruksrett tolker jeg som at den som innehar denne retten, kan utelukke alle andre fra å bruke området. Så avstenge, ja. Innrede, tja.. bruksretten hindrer ikke dette, men andre regler om oppholdsrom kanskje kan gjøre det. Jeg vet ikke om bruksrett innbefatter fysiske endringer på eksteriøret, der må noen andre svare.

 

Det må være en grunn til at denne retten er tinglyst og kontraktsfestet. Hvorfor har noen slike rettigheter?

 

Hva skjer med vedlikehold......hva hvis det kommer lekkasjer??....osv i ettertid. Eierbrøken på sameie blir jo helt feil.

Dette er for meg helt uforståelig.

Det vil vel være rimelig at eventuelle vedlikeholdskostnader dekkes av dem som faktisk har bruksretten.

Lenke til kommentar

Hvis de har tenkt å bruke loftet som oppholdsrom må dette søkes om.

 

Uansett er det som det har blitt skrevet, det er en grunn til at denne retten har blitt tinglyst.

 

Vedrørende fellesutgifter så kan dette reguleres i en avtale, det er bare å snakke med dine naboer så ordner det seg nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...