Gå til innhold

Fotodugnad #15 - Nattfotografering - bareanton


Anbefalte innlegg

Ja dette måtte jeg jo prøve, har aldri brukt Blub funksjonen på kamera. Akkurat nå står kamera og eksponerer ut verandadøra, mens jeg fryser på føttene og sitter her å skriver denne posten.

 

Jeg prøvde meg i går kveld også. Resultatet var ikke det helt store, men jeg klarte ihvertfall å få tatt noen bilder. Et par bilder fra i går legger jeg ut under her og kanskje kommer det noen fra idag også seinere.

 

Nattfoto nr01

716344170_qvD8n-L.jpg

Oiii, og så kom det litt vann ned fra himmelen og la seg pent på frontelementet.

61 sekunder

iso 100

f/8

17mm

 

Nattfoto nr02

716344903_gZJ6t-L.jpg

Dette ble jo bittelitt bedre, i mine øyne

280 sekunder

iso 100

f/8

17mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så var det blitt onsdag og jeg må få fikset og lagt ut tirsdagens nattbilder.

 

Nattfoto nr03

81 sekunder – f/18 – iso100 – 38mm

717157412_Rib7N-M.jpg

 

Nattfoto nr04

120 sekunder – f/18 – iso100 – 17mm

717157905_KrdcJ-M.jpg

 

Det ligger noen til bilder fra tirsdagskvelden på bloggen min. Ja faktisk så har jeg laget meg en blogg, fant ut at det i grunnen var greit å ha når man var med på slike utfordringer. Kan skrive litt om erfaringene man får osv. Skal i hvert fall prøve å få det til å bli en arbeidsblogg.

Lenke til kommentar

Hmmm, to nye bilder som er tatt i dag. I dag var det faktisk stjerneklart! Det ble ikke resultatet jeg håpet på, men øvelse gjør mester sa en smarting engang.

 

Nattfoto nr08

402 sekunder – f/8 – iso100 – 20mm

717330200_eyDWE-M.jpg

 

Det var litt for lyst fortsatt når jeg tok dette, så det er i grunnen bare den ene stjernen som lyser litt sterkere enn de andre som kommer frem på bilde.

 

Helsiken det er ikke lett dette her. Forbasket vanskelig å få fokusert skikkelig, komponere, osv. og etter en del mislykkete forsøk måtte jeg starte opp Volvoen og lyste litt på treet som man ser i neste bilde. Da fikk jeg i hvert fall fokusert sånt noenlunde på det som jeg ville ha med på venstre side av bilde. Så var det å starte opp igjen. Bestemte meg for å 10 minutter. Cirka 7,5 minutt senere, etter jeg hadde spist en sjokolade og sendt en veldig lang sms til dama, gikk kamera tom for strøm og det ble ikke noe bilde. Lettere irritert fikk jeg skiftet batteri og startet opp igjen og tatt bilde dere ser under. Det er beskåret en del for det var en tulling med navn Anton som klarte å svinse rundt med ledlykt foran kamera og dermed ødelegge nederste del.

 

Nattfoto nr09

421 sekunder – f/5 – iso100 – 17mm

717330745_q93in-M.jpg

 

Arghhhh, tror jeg må ut en tur til nå å prøve igjen. Eller kanskje ikke...

Lenke til kommentar
Nattfoto nr09

421 sekunder – f/5 – iso100 – 17mm

bilde

 

Arghhhh, tror jeg må ut en tur til nå å prøve igjen. Eller kanskje ikke...

 

Joda, ut å prøve igjen, lengre lukkertid så det blir mer snurr hadde kanskje vært å foretrekke også?

 

Moro å følge med på dere som får dette til. Har også prøvd meg i dag, men det blir bare tull.

 

Øvelse gjør mester! Er også veldig gøy når man får til ting =)

Lenke til kommentar
*snip**

Det er beskåret en del for det var en tulling med navn Anton som klarte å svinse rundt med ledlykt foran kamera og dermed ødelegge nederste del.

smilte litt av den setningen. Jeg gjorde selv et forsøk for et par dager siden når jeg var ute på kveldstur med hunden. Ikke smart å ha løs hund med blinkehalsbånd på lange eksponeringer...

 

Syns du har fått til bra resultater så langt, 8 og 9 (i den rekkefølgen) er de jeg liker best av det du har levert til nå.

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg vet ikke om jeg får mer tid til å utforske nattfotografering i denne omgang (denne fotodugnadsuka). Nå er det helg og det ser ut som jeg er fult opptatt med andre ting.

Jeg var ute en tur i går også, men det ble ikke noen bra bilder. Eller det vil si at jeg fikk noen bilder jeg likte, men de var ikke innenfor reglene for denne nattfotodugnaden.

 

Så jeg sier takk for meg for denne gang (så sant det ikke skulle skje noe uventet)

 

:fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...