Gå til innhold

Bestått truckfører prøven! WOHO!


Gjest Slettet+981287349

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349
Hvem trenger trucksertifikat? Jeg kjører truck på jobben uten jeg. ^^

 

Men gratulerer. Forresten angående det at jeg kjører uten trucklappen på jobben, kan dette gi konsekvenser for meg, eller bare min arbeidsgiver?

Tusselig at arbeidsgiver ikke har nevnt noe, ja det er påbudt nå.

Du må si ifra til arbeidsgiver, i tilfelle ulykke skjer så kan det bli store konsekvenser for bedrift og arbeidstaker (deg).

 

Vil anbefale deg å ta den snarest, det kan bli en klekkelig bot visst ikke.

 

Har du hatt "fadder" i en periode eller ?

 

ka truckfører sertifikatet koster?

Læreren min sa 6000kr.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Hvem trenger trucksertifikat? Jeg kjører truck på jobben uten jeg. ^^

 

Men gratulerer. Forresten angående det at jeg kjører uten trucklappen på jobben, kan dette gi konsekvenser for meg, eller bare min arbeidsgiver?

 

Tuller du?

 

Dette er spooky som fy for arbeidsgiveren din!

 

Gi beskjed om at du må ha T4-sertifikatet snarest!

 

(arbeidstilsynet elsker slike saker)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Ett lite spørsmål Zeke, kjører du motvektstruck ?

 

Per. dags dato må du ha truckførersertifikat for alle trucker, det vil si fra klasse T1 og opp.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Jeg kjører for det meste en elektrisk truck som man må gå bak, og det er vel ikke en motvektstruck. Men ja, jeg (og andre på jobben uten sertifikat) kjører motvektstruck når det er nødvendig. Som regel (men ikke alltid) er det minst en som har truckførerbevis i på jobb, og da er det som dere sier, en "fadder", og at vi holder på å få opplæring i å kjøre truck.

 

Jeg har visst at motvektstrucken var ulovlig, men jeg er usikker på den andre. Det er ikke en motvektstruck, og jeg kan ikke sitte eller stå på den og la den kjøre meg rundt. Jeg må gå selv, mens den tar seg av løfting og frakting av pallene/det som skal løftes.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Jeg kjører for det meste en elektrisk truck som man må gå bak, og det er vel ikke en motvektstruck. Men ja, jeg (og andre på jobben uten sertifikat) kjører motvektstruck når det er nødvendig. Som regel (men ikke alltid) er det minst en som har truckførerbevis i på jobb, og da er det som dere sier, en "fadder", og at vi holder på å få opplæring i å kjøre truck.

 

Jeg har visst at motvektstrucken var ulovlig, men jeg er usikker på den andre. Det er ikke en motvektstruck, og jeg kan ikke sitte eller stå på den og la den kjøre meg rundt. Jeg må gå selv, mens den tar seg av løfting og frakting av pallene/det som skal løftes.

"Fadderen" er valgt ut av bedriften, etter at du har klart truckførerprøven er det "fadder" som skal stå for at du får nok læring om å kjøre truck.

 

Myndighetskrav:

Arbeidsmiljøloven § 3-2. Særskilte forholdsregler for å ivareta sikkerheten. For å ivareta sikkerheten på arbeidsplassen skal arbeidsgiver sørge for: at arbeidstaker gjøres kjent med ulykkes- og helsefarer som kan være forbundet med arbeidet, og at arbeidstaker får den opplæring, øvelse og instruksjon som er nødvendig.

 

Risikovurdering: § 48 Forskrift nr 608 ( 555 ) Bruk av arbeidsutstyr. For arbeidsutstyr som arbeidsgiver etter risikovurdering finner at krever særlig forsiktighet ved bruk, kan det bare benyttes arbeidstakere som har dokumentert sikkerhetsopplæring etter § 47

 

§ 49. Arbeidsutstyr underlagt krav om sertifisert sikkerhetsopplæring. Løfte- og stablevogner for gods med permanent førerplass på vognen.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Hvilken klasse er for truck på 10 tonn?

Visst jeg ikke husker helt feil fra heftet så er det fra klasse T6 og opp, det vil si at du kan løfte fra 10001kg og oppover. Mens under 10 tonn så er det T5 og nedover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Hmm, skal vel ta opp til 10 tonn jeg da. Så blir vel t5? vis jeg forstod det riktig.

Spørs hvilket trucksertifikat du skal ha, men ja, T5 og nedover.

 

Gratulerer Iskall. :thumbs:

Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...