Gå til innhold

OCZ tar i bruk Sandforce


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er glimrende nyheter. Sandforce-kontrollerne skal være svært bra. Faktisk bedre enn Intel X25-M. OCZ trenger dette løftet for å hevde seg i entusiast-sjiktet igjen.

 

Det blir spennende å se prisnivået på de ulike modellene. Jeg tror de bør prise de omtrent likt som Intel sine modeller. (pris/GB)

Lenke til kommentar

Om de (SF-1200 og SF-1500) er bedre enn Intels kontroller gjenstår vel å se men de viser i alle fall et stort potensiale.

At de kanskje kan konkurere med Intel er glimrende og kombinasjonen SandForce/OCZ gjør at det kommer lett tilgjengelig på markedet.

 

Jeg regner med at SF-1500 baserte blir kostbare og det er bare den kontrolleren vi har sett ytelsestester basert på.

SF-1200 kontrolleren har "bare" halvparten av kanalene til storebror (16 vs 8) så vi får bare vente i spenning på flere tester.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
260 MB/s

 

USB 3.0 minnepenn klarer 320 MB/s

 

:hmm:

 

Du tenker vel på Mbit tenker jeg.. 320Mbps. 320MB/s for en minnepenn høres voldsomt ut.

 

Ja og nei...

USB 3.0 tar faktisk unna 400MB/sek til og med når du regner med overhead, men om det eksisterer noen minnepenn som faktisk klarer å overføre noe data i den hastigheten tviler jeg veldig på :)

 

Den raskest minnepenen jeg finner på prisguiden er 90read 30write MB/sek så.... ja, usansynlig ;)

 

Man må også huske på at det er snakk om to helt forsjellige typer minne. Flash er ikke det samme som NAND. Flash er tregere, billigere og kan ikke skrives om-igjen på i nærheten like mye før cellene blir ødelagt. Det blir dermed litt feil å sammenligne...

 

Personlig så ser jeg ikke så fryktelig stort behov for mye mer enn 200+MB/sek sekvensiel lesing. Det er allerede veldig raskt. Jeg vil heller se at alle andre operasjoner ble like raskt utført fremfor å få enda raskere sekvensiell lesing. Det hadde påvirket den totale opplevelsen mye mer IMO.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Foreløpige benchmarks av SF-1500 SLC viser at den er gjevn med Intel x25-E (SLC). SF-1500 er noe bedre på 4KB random read (54K IOPS vs 40K IOPS), mens x25-E er en del bedre på random write (50K IOPS vs 30K IOPS). Sekvensielt er de gjevne.

 

Når det gjelder spesifikasjonene og sansynlig ytelse for hhv. SF-1200 MLC vs x25-M ser bildet slik ut:

4K les IOPS: 30K vs 40K

4K skriv IOPS: 10K vs 15K

Sekvensiell les ca 260 MB/s begge

Sekvensiell skriv: opp til 260 MB/s (trolig rundt 200 sustained) vs 80-100 MB/s

 

Om SF-1200 baserte enheter fra OCZ skal kunne konkurrere med Intel x25-M Gen2 med TRIM må de prises riktig. Om vi forutsetter på lager i netthandler i januar må priser for 64GB være rundt 1200kr, og sansynligvis senkes noe når intel setter ned prisen for å konkurrere.

Intel's x25-X som nå er tilgjengelig fra kingston som "40GB V-series boot drive" leverer god ytelse for bruk som systemdisk på alle punkter, men kunne vært bedre på sekvensiell skriv. Disse vil ta en god bit av kaka SF-1200 vil konkurrere for, nemlig mindre systemdisker. Siden disse sansynligvis vil koste rundt 600kr på nyåret (de er tilgjengelige på lager for 740kr nå (multicom)), kan det hende vi får se 64GB SF-1200 SSDer til rundt 1000kr, eller rett på undersiden, siden denne er en grense for investering.

Lenke til kommentar
260 MB/s

 

USB 3.0 minnepenn klarer 320 MB/s

 

:hmm:

USB2.0 hadde/har en teoretisk båndbredde på 480Mbit/s. I rå dataoverføring var likevel det man i praksis oppnådde ca. halvparten. Blir jo derfor spennende å se hva USB3.0 makter i så måte.

Nå bruker jo også usb-minnepenner NAND, men til en pris av få hundrelapper er kontrolleren shitty og de beste idag bruker 2 kanaler.

Lenke til kommentar
I pressemeldingen stod det også at det ville komme i sata3 grensesnitt, hvilket er ennå bedre nyheter for de som liker å tenke litt fremover når de invisterer i hardware.

Er det SATA 6Gb/s du mener? I så fall spiller det ingen rolle. Kontrolleren er ikke raskere enn det SATA 3Gb/s kan levere og SATA 3Gb/s enheter er i likhet med SATA 6Gb/s kompatible med både SATA 3Gb/s porter og SATA 6Gb/s porter. Man har altså ingenting å vinne på at kontrolleren har SATA 6Gb/s grensesnitt i stedet for SATA 3Gb/s .

Lenke til kommentar
Har sett etter tester men har ikke funnet noe. Hvordan gjør Corsair x64 det

mot Intel og OCZ tro?

Har en Corsair X128 på jobben og en X25-M G2 80GB hjemme, og i bencmark er X25-M suverent overlegen, mens i praktisk bruk merker jeg ikke forskjell, og jeg kjører flere og tyngre programmer på jobben. Er ingen forsinkelse å spore noe sted omtrent, og programmer starter umiddelbart (med unntak av firefox med alt for mange addons som vel bruker 2-3 sek (mot over 20 sek på gamle disken)). Bytte mellom programmer skjer uten forsinkelser.

 

Når jeg er inne hos kollegaer som ikke har ssd, så ser jeg SÅ tydelig hvor mye raskere min maskin er, og det er mer eller mindre alene pga ssd'en (X128) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...