Gå til innhold

Meninger om ny gamer-pc?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hver dag dukker det opp en masse post'er med spørsmål om ny pc, sammensetning osv, dette er et nytt bidrag i så måte :wink:

Jeg er selv ganske grønn på pc og pc bygging, og setter stor pris på synspunkt i forbindelse med det forslaget jeg har gravd meg frem til.

 

Pc'en jeg tenker å kjøpe skal i hovedsak brukes til gaming, men også være istand til å takle vanlige programmer som powerpoint og tekstbehandlere (det gjør jo min gamle p3 500mhz allerede, men det går litt tregt... ) Prøver også å ligge under 7500 kr.

 

Forslag:

 

CPU: AMD Athlon xp2500+ (Barton)

 

CPU-kjøler: Thermaltake Volcano 11

 

Ram: TwinMOS PC 3200 DDR-DIMM (400mhz) 512mb m/Winbond (2stk)

 

HK: Asus A7N8X Deluxe/GD nForce2SSP/MCP-T/Ultra 400, 1394, Dual LAN

 

HD: Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8mb cache

 

Vifter til Kabinett: 1stk Enermax 120mm, 2stk Enermax 90mm

Vifte til kjøling av HD: 80mm Enermax, alle silent fan.

 

DVD-spiller, CD-brenner og floppy tar jeg fra min gamle maskin :)

 

Kabinett: Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort, m/USB/FW, samt 360w strømforsyning.

 

Til kabinett viftene har jeg også filtre, hvorav 120mm viften trekker luft inn i kabinettet og 90mm drar luft ut (overtrykk i kabinettet skal visst være bra for å hindre støv?)

 

Viftene har jeg fordi jeg har litt lyst til å overklokke maskinen, og da skal det jo være kaldt og godt? :)

 

Igjen, jeg takker meget for synspunkt og alternative forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oh, skjermkortet ja! Glemte det..

 

I første omgang skal jeg nok bruke det kortet jeg har allerede, oppgradere det etterhvert.

 

Det blir et: Gainward GeForce 4 Ti 4200 64 mb ram. Det er ikke det hotteste av skjermkort, men det skal visst kunne overklokkes litt det også med ny vifte og varmespreder på ram brikkene?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å ha en 90mm vifte i bakkant av kabinettet som drar luft ut, og en 90mm vifte i siden (luft ut/inn?).( Deretter en 80mm vifte som kjøler HD, og så bruke en viftekonverter (80mm->120mm) i front, slik at jeg får en 120mm vifte som drar luft inn. (Vifter i henhold til www.chieftec.com spesifikasjoner.)

 

Vannkjøling ja.. Ingen dum ide. Viftene m/ filtre og adapter koster jo fort rundt en tusenlapp, vet ikke helt hvor mye jeg må ut for et vannkjølingsanlegg som gir minst samme kjøleeffekt?

Dessuten er jeg fortsatt ganske noob, er vannkjøling vanskelig/trygt?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Det blir et: Gainward GeForce 4 Ti 4200 64 mb ram. Det er ikke det hotteste av skjermkort, men det skal visst kunne overklokkes litt det også med ny vifte og varmespreder på ram brikkene?

Det er bra kort det, har selv et gf 2 ultra som eg får ca 3500 3d mark 01.

Med ditt kort ville eg fått ca 6500, så poenget mitt er at du har et kort som er bra nok.

Du vil vel få ca 8-12000 poeng i 3d mark 01 med din nye pc.

Lenke til kommentar

ok, 120mm i siden :) Av chieftec sine hjemmesider, så ser det ut som om det kan bli dårlig plass til noen større vifter enn de som det er laget for å kunne brukes foran og i bakkant av kabinettet.

 

Skjermkortet tror jeg skal holde en stund ja :)

 

Takk for gode tilbakemeldinger.

 

Er det noen som har peil på vannkjøling? med cpu-viften, så blir oppsettet mitt på tilsammen 5 vifter, en av dem 120mm. Det kan vel bli litt bråk av sånt? Er vannkjøling dyrt/vanskelig/trygt/avansert å installere? Lite støy?

Lenke til kommentar

Jeg har Thermaltake Vulcano 11 selv, på en xp 2800. Kan regulere farten på vifta på 3 måter: Bruke medfølgende sensor som du monterer på cpu, regulere farten ved hjelp av medfølgende regulator eller la asus hovedkortet regulere farten selv. Kan også kjøre max fart hele tiden, men da låter vifta som en gedigen støvsuger. Slik jeg kjører nå, låter den ikke mye.

Lenke til kommentar

fin pc det der :) jeg driver faktisk og tenke ut en pc selv...hva syntes dere?

 

Kabinett: Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sølv Kabinett m/360W MX-01SL-D P4 / AMD

 

Hovedkort: Asus A7V8X-X Hovedkort Socket A DDR LAN VIAKT400, ATA/133, ATX, USB2.0, 8X AGP

 

Prosessor: AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz busSocket A (Barton) prosessor, 512kb BOXED (lurer på om det lønner seg og kjøpe den unboxed, kjøper vifte selv?)

 

Harddisk: Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD800JB

 

Minne: Corsair XMS2700 DDR-DIMM 512MB PC2700 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 333MHz

 

Skjermkort: Asus V9280 GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR AGP, (V9280/TD) DVI, Tv-Out, Retail

 

Lydkort: Creative Soundblaster Live! Player 5.1 Lydkort PCI Bulk

 

DVD Rom: Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Bulk, DDU1612-10

 

CD Brenner: Sony CD-brenner IDE 52x/24x/52x (CRX220E1-10) Intern Bulk, uten software

 

Headset: (unødvendig og ta med her :) ? ) Logitech Stereo USB Headset 20 Retail

 

Tastatur: Logitech Internet Navigator Keyboard SE (Norsk Versjon), PS/2 og USB, Retail (bare for og få med alt liksom... ;) )

 

denne PC'n kom på 7378,- det er ve igrunn gasnke billig...?

 

om noen ser noe som ikke passer eller lignende, vær hyggelig og si ifra, for jeg er ikke den største eksperten innen Hardware :p

Lenke til kommentar

Ser ut som en grei PC det der, men jeg skal fortelle hva jeg tenkte da jeg satte sammen forslaget mitt ovenfor. Jeg valgte et ASUS hovedkort basert på nForce2 brikkesettet, da dette skal være det beste. Du har valgt et Via brikkesett som vel er ganske underlegent nForce2?

 

Ellers legger jeg et par hundrelapper i å få meg en S-ATA harddisk isteden for vanlig ATA, littegranne kjappere.

 

Angående ram, så er jo Corsair ganske heftig, men jeg mener å ha lest et sted (beklager at jeg ikke kan huske hvor) at TwinMOS med windbond eller CL.2 kan yte godt oppunder Corsiar brikkene, men til en mye billigere penge.

 

Jeg vet jo ikke om dette stemmer på prikken, men tror jeg skal ha hovedlinjene riktige?

 

Volcano 11-viften tror jeg duger ganske bra. Jeg har jo som sagt tenkt å overklokke denne pcen litt og legger gjerne litt ekstra i å få god kjøling.

Faktisk traff jeg min gode nabo igår, han hadde sittet og spillt, da dataen plutselig sloknet og det begynte å lukte svidd. Han er ikke sikker på hva som røk, men minnebrikkene og CPU-en ser visst ikke så pene ut lenger.. hehe :roll:

 

Men, som sagt. Kanskje det er bedre tema for en annen post, men. Hva syns dere? 2stk 80mm vifter, 1stk 120mm vifte, en stik 90mm vifte, samt en volcano 11 på CPU versus vannkjøling?

Lenke til kommentar
fin pc det der :) jeg driver faktisk og tenke ut en pc selv...hva syntes dere?

 

Kabinett: Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sølv Kabinett m/360W MX-01SL-D P4 / AMD

 

Hovedkort: Asus A7V8X-X Hovedkort Socket A DDR LAN VIAKT400, ATA/133, ATX, USB2.0, 8X AGP

 

Prosessor: AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz busSocket A (Barton) prosessor, 512kb BOXED (lurer på om det lønner seg og kjøpe den unboxed, kjøper vifte selv?)

 

Harddisk: Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM Special Edition 8MB cache WD800JB

 

Minne: Corsair XMS2700 DDR-DIMM 512MB PC2700 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 333MHz

 

Skjermkort: Asus V9280 GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR AGP, (V9280/TD) DVI, Tv-Out, Retail

 

Lydkort: Creative Soundblaster Live! Player 5.1 Lydkort PCI Bulk

 

DVD Rom: Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Bulk, DDU1612-10

 

CD Brenner: Sony CD-brenner IDE 52x/24x/52x (CRX220E1-10) Intern Bulk, uten software

 

Headset: (unødvendig og ta med her :) ? ) Logitech Stereo USB Headset 20 Retail

 

Tastatur: Logitech Internet Navigator Keyboard SE (Norsk Versjon), PS/2 og USB, Retail (bare for og få med alt liksom... ;) )

 

denne PC'n kom på 7378,- det er ve igrunn gasnke billig...?

 

om noen ser noe som ikke passer eller lignende, vær hyggelig og si ifra, for jeg er ikke den største eksperten innen Hardware :p

Hovedkort:

Abit NF7-S Rev 2.0

 

Minne:

Twinmos PC3200 m/Winbond 512Mb

 

Skjermkort:

Radeon 9500 Pro

 

Hardisk:

120GB Western Digital 8mb Cache...

Lenke til kommentar

takk for tips! aldri hørt om flexidata.

 

Faktisk har jeg akkurat flyttet til oslo, så det blir her borte et sted jeg kommer til å kjøpe delene. Hadde tenkt å basere meg på kjøp fra komplett.no ,muliggens bestille vifter og slikt fra microplex.no og netconnection.no.

 

Regner med at forslaget ovenfor var til han andre som har satt opp et oppsett for data, jeg velger å gå for AMD. :woot:

Lenke til kommentar

bare hyggelig! :yes:

 

Etter en kjapp titt rundtom på nettet, så ser jeg at de billigste komplette vannkjølingssettene kommer på rundt 2000kr, og da er det bare kjøling for CPU inkl. Kjøling for HD kommer utenom, og vifte i kabinettet må man vel uansett ha for å flytte gammel luft og og ta ny luft inn?

 

Jeg tror jeg satser i første omgang på et sett vifter, og hvis det låter som et nordsjøhelikopter i full fres, så skal jeg jeg heller bytte til vann!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...