Gå til innhold

En del spm. ang. ny PC/PC-bygging


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et par spørsmål angående pc-bygging.

 

1) Åssen fungerer RAID, hordan setter man det opp og hva trenger man?

 

2) Hvordan burde jeg partisjonere harddiskene på en ny pc? (F.eks. 2x 120gb)

 

3) Har aldri bygget pc før, men interesserer meg veldig. Hvor vanskelig er det, og hva er de største fallgruvene?

 

4) Er komplett sin pc-bygger et godt alternativ?

 

5) Hvordan overklokker man? :oops:

 

Som sagt, har ikke så peil, men er keen på å lære. D burde da være nok..? :wink: Håper på mange, lærerike, begrunnede svar.

 

Haakon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3) Har aldri bygget pc før, men interesserer meg veldig. Hvor vanskelig er det, og hva er de største fallgruvene?

 

Det er veldig lett!! den jeg sitter med nå er den første pc'en(og eneste) jeg har bygget.. det var drit lett!!

 

Takker for svaret!

 

Godt å høre at det ikke er så vanskelig som så mange skal ha det til. Åssen går man fram før man begynner å bygge? Noen som vet om noen gode ressurser ang. pc-bygging, noen utfyllende guide® på internett eller noe lignende?

Lenke til kommentar

3) Har aldri bygget pc før, men interesserer meg veldig. Hvor vanskelig er det, og hva er de største fallgruvene?

 

Det er veldig lett!! den jeg sitter med nå er den første pc'en(og eneste) jeg har bygget.. det var drit lett!!

 

Men husk en ting!

 

Spacere på Hket...

Lenke til kommentar
Hei

1) Åssen fungerer RAID, hordan setter man det opp og hva trenger man?

 

Les RAID-guiden:

http://www.hardware.no/guider/raid/

 

2) Hvordan burde jeg partisjonere harddiskene på en ny pc? (F.eks. 2x 120gb)

 

Kommer an på om du har RAID eller ikke. Personlig har jeg en liten partisjon til OS, resten er satt opp som en stor NTFS-partisjon per disk. I ditt tilfelle, ville jeg altså hatt f.eks 4GB til OS, en NTFS-partisjon på 116GB og en på 120GB.

 

3) Har aldri bygget pc før, men interesserer meg veldig. Hvor vanskelig er det, og hva er de største fallgruvene?

 

Ikke særlig vanskelig. Husk å være jordet eller pass på å lad deg ut regelmessig, særlig når du fikler med de indre komponentene.

 

Største problemet er når folk ikke RTFM (Read The Fine Manual). De hyppigste spørsmålene kan vanligvis løses ved en titt i manualene.

 

4) Er komplett sin pc-bygger et godt alternativ?

 

Hvis du er fullstendig n00b eller vil ha garanti osv, ja, sikkert. Men du binder deg til en butikk.

 

5) Hvordan overklokker man? :oops:  

 

Les guiden:

http://www.overklokking.no/guides/nybegynn...del1/index.html

Lenke til kommentar
Hei

3) Har aldri bygget pc før, men interesserer meg veldig. Hvor vanskelig er det, og hva er de største fallgruvene?

Det er egentlig veldig lett, les manualen, og vær forsiktig. Å knuse vcore på en AMD er faktisk ikke veldig lett hvis du faktisk følger innstruksjonene. AMD har en video om dette, tror jeg.

 

4) Er komplett sin pc-bygger et godt alternativ?

Ikke egentlig. Du lærer mer ved å bygge selv, og hvis du moser en cpu har du fremdeles råd til en til uten å tape noe :wink:

Faktisk er den veldig dyr på enkelte komponenter (ja, de avviker i pris fra løssalg, mye også).

5) Hvordan overklokker man? :oops:

Bare å stille opp fsb og multiplier i bios. Du skjønner, Fsb x multiplier = Mhz. Så hvis du har en barton (har ddr-ram på 333mhz, altså 166 fsb (ddr, dobler fsb på rammen i forhold til cpus fsb) så har den 166 x 11 = 1826. Hvis du vil overklokke, kan du øke FSB (da overklokker du ramen også, hvis hk ikke har pci og agp-lås kan du svi dem av) eller multiplier. Lykke til.

Lenke til kommentar
I ditt tilfelle, ville jeg altså hatt f.eks 4GB til OS

 

Ikke ha det! Før hadde jeg en 8gb partisjon til xp, denne ble fyllt opp med en gang!

 

Jepp !

 

Vil oxo anbefalle at du bruker minst 10-12 GB til OS partisjonen

xp vekser og vekser hele tiden og det finnes noen programmer

som må/vil installere seg på C:

Lenke til kommentar

Ikke ha det! Før hadde jeg en 8gb partisjon til xp, denne ble fyllt opp med en gang!

 

Du så kanskje ikke nøkkelordet 'f.eks'.

 

Vil oxo anbefalle at du bruker minst 10-12 GB til OS partisjonen

xp vekser og vekser hele tiden og det finnes noen programmer

som må/vil installere seg på C:

 

Det er ingen god løsning å installere ting under Program Files/Programfiler uten tanke på følgene. Ytelsesmessig er det fordelaktig å ha en liten partisjon som holdes 'pen og ren'.

 

heh..jeg kjører nå 30 GB partisjon til OS og mulig programvare..

 

Hvorfor deler du ikke den opp, og har programvare på en seperat partisjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...