Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Langvarig kvise/byll i rumpesprekken.


Gjest Småbekymret

Anbefalte innlegg

Gjest Småbekymret

Ja, når dere ser tittelen skjønner dere sikkert at jeg har valgt å poste som gjest i dette tilfellet.

 

Mitt problem er følgende:

Rundt juli i år merket jeg at jeg hadde en klump under huden nesten øverst i rumpesprekken (rett ved siden av halebeinet). Den gjorde vondt kun om jeg satt meg direkte på den. Noen uker senere merket jeg at jeg hadde fått et lite sår i huden nær denne klumpen, og at små mengder blod/klar væske kom ut av såret om jeg klemte på det.

 

Problemet ligger i at ulikt sår flest, har denne klumpen enda tilgode å forsvinne. Idag har det som tidligere var et sår i huden utviklet seg til en ganske ekkel, hard kvise med et permanent åpent hull i midten som gjør vondt å ta på og som skiller ut litt væske nå og da. Klumpen under huden er der fortsatt, og det gjør ikke vondt med mindre jeg setter meg på den.

 

Det er jo åpenbart at det er helt irrasjonelt å bare la det være lengre. Jeg har mine grunner til ikke å ha gått til lege tidligere som jeg ikke ønsker å gå ut med her i frykt for å røpe min identitet, men ser egentlig ikke noen annen utvei lengre enn å gå til lege.

 

Jeg er derfor ikke ute etter kjeft for å ikke ha vært hos legen enda, men jeg lurer på to ting:

 

-Har noen hatt noe lignende før, eller vet noen hva dette kan være?

-Jeg er bare 17 år og bor fortsatt hjemme, hvordan går jeg fram for å få legetime som ikke trenger å røpes for foreldrene mine? Er som dere skjønner ganske flaut, og vil unngå å måtte forklare/vise dette med mindre jeg må...

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har noe som blir kalt "tvilling". Dette fikk jeg også når jeg var 17, på nøyaktig samme sted. Jeg venta i flere måneder før jeg gikk til lege, det var ikke smart. En liten operasjon måtte til, men etter det ble det bra. Dette trenger du på ingen måte å være flau over ovenfor foreldrene dine. Dette er noe som bare kommer, og ikke skjer fordi du har gjort noe/ikke gjort noe.

 

Etter operasjon må såret renses hver dag, dette trenger du hjelp til. Så snakk med dine foreldre om dette. Etter jeg fant ut hva det var, var det mange som sa til meg: Det der hadde jeg også. Så det viste seg at det var mye mer vanlig enn jeg trodde.

Lenke til kommentar
Gjest Småirritert

Ok, tusen takk for svar:)

 

Kan ikke si det var noen hyggelig melding å få, men men..

 

Hvor lang tid tok operasjonen og legningsprosessen etterpå? Og kunne du f.eks trene mens såret var der?

Lenke til kommentar

Det er noe dritt, bokstavlig talt. To stk på jobb har hatt det, de kommer visst oftest på rompa. Man kan ikke bevege seg på 2-3 uker etter operasjonen, fordi en slik "tvilling" er en stor klump med vev, ofte på str med en golfball. De fjerner hele greia, og du har et stort "hull" som må gro igjen av seg selv, og byttes bandasje på veldig ofte, lekker masse guffe ut i ukevis. Han ene fikk kateter for å "tappe ut av såret". Han andre er ikke operert enda men regner med 2-3 uker sykemelding etterpå, og da skal du (og kan) ikke bevege deg altfor mye, ellers går det hull på såret og lekker guffe.

 

Du må fjerne det, etterhvert kan du ikke sitte skikkelig og blir handicappet på alle mulige måter siden alt du gjør er kjempevondt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Småirritert

Takker for alle svar:)

 

Min er på størrelse med en klinkekule, så langt ifra en golfball enda heldigvis. Får vel ta meg en prat med mamma imorgen, om behandlingen er så omfangsrik hjelper det ikke å skjule det uansett i guess... Det med treninga var deprimerende news, men det kunne jo vært verre. Håper bare jeg får bedøvelse, den sprøytemetoden som står beskrevet høres mektig smertefull ut.

Lenke til kommentar

Kjæresten min hadde en slik abcess på rumpa.

 

Fikk feber og klarte til slutt ikke å sitte fordi han nekta å dra til legen. Ble tur på legevakta gitt! Siden han hadde latt det gå så langt, var den blitt kjempestor, og de måtte snitte dypt for å få ut all gugga.

 

Jeg måtte kjøpe bind til ham stakkar (men han skjønte litt hvordan det måtte være å ha mensen etter dette) fordi guffa rant og han måtte ha sånn sexy sykehustruse og bandasje. Antibiotika ble det og, og nå går han rundt med et flott, lilla arr i rumpesprekka :p

Endret av Emily85
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ja, når dere ser tittelen skjønner dere sikkert at jeg har valgt å poste som gjest i dette tilfellet.

 

Mitt problem er følgende:

Rundt juli i år merket jeg at jeg hadde en klump under huden nesten øverst i rumpesprekken (rett ved siden av halebeinet). Den gjorde vondt kun om jeg satt meg direkte på den. Noen uker senere merket jeg at jeg hadde fått et lite sår i huden nær denne klumpen, og at små mengder blod/klar væske kom ut av såret om jeg klemte på det.

 

Problemet ligger i at ulikt sår flest, har denne klumpen enda tilgode å forsvinne. Idag har det som tidligere var et sår i huden utviklet seg til en ganske ekkel, hard kvise med et permanent åpent hull i midten som gjør vondt å ta på og som skiller ut litt væske nå og da. Klumpen under huden er der fortsatt, og det gjør ikke vondt med mindre jeg setter meg på den.

 

Det er jo åpenbart at det er helt irrasjonelt å bare la det være lengre. Jeg har mine grunner til ikke å ha gått til lege tidligere som jeg ikke ønsker å gå ut med her i frykt for å røpe min identitet, men ser egentlig ikke noen annen utvei lengre enn å gå til lege.

 

Jeg er derfor ikke ute etter kjeft for å ikke ha vært hos legen enda, men jeg lurer på to ting:

 

-Har noen hatt noe lignende før, eller vet noen hva dette kan være?

-Jeg er bare 17 år og bor fortsatt hjemme, hvordan går jeg fram for å få legetime som ikke trenger å røpes for foreldrene mine? Er som dere skjønner ganske flaut, og vil unngå å måtte forklare/vise dette med mindre jeg må...

 

Takker på forhånd.

 

 

Jeg har samme problemet som deg, skal faktisk til legen nå etterpå. du trenger ikke si noe til foreldrene dine om helse og kropp fra og med fylte 16 år. så det trenger du ikke si noe om til dem i det hele tatt om du ønsker=)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...