Gå til innhold

aperture grill vs shadow mask og visning av tekst


draz_

Anbefalte innlegg

fikk meg en ny viewsonic p90f 19" her om dagen (basert på diamondtron-teknologi), og noe av det første som slår meg er at tekst og andre elementer i f.eks windows ikke blir fullt så skarpe slik som de er på min gamle shadowmask baserte 17". (hovedsakelig i oppløsninger over 1024*768). Forøvrig er fargene og brightness av en annen verden. Er dette et kompromiss som man må leve med når man har en monitor basert på aperture grill eller? Jeg hadde på forhånd ventet at det skulle være like bra siden den nye skjermen har mye høyere bandwith og dot pitch.

 

Er alle aperture grill skjermene like på dette området? Er det sånn det skal være? Kjekt om noen med samme modell som meg (p90f) evt hadde noen synspunkter på klarheten på teksten.

 

Et annet merkelig fenomen her fikk jeg i Warcraft3 da jeg skulle prøve og spille av noen av de cinematics-sekvensene mellom brettene. Da slo jaggu skjermen seg av, og jeg hørte kun lydsporet. Hva i alle dager kan dette komme av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

at skjermen ikke viser tekst skikkelig skarpt kan ha noe med instillinger å gjøre...prøv deg litt frem

 

så vidt jeg vet så er aperture grill, eller "trinitron" skjermer omtrent overlegne alt annet på nesten alle punkter, så jeg tror ikke det er noe spesifikt med diamondtron billedrør

 

ellers kan du jo prøve å slå på/av Cleartype i windows? regner med du bruker XP? gjøres på kontroll panel -> display -> Appearance -> Effects

 

jeg har opplevd at Cleartype er positivt for lesbarheten på LCD skjermer, men ikke alltid så bra på CRT, så sjekk om den står på, eller av, alt etter :)

 

ellers er det en link til en MS side der du kan justere Cleartype selv, men jeg husker ikke linken, og det er selvsagt ikke noen link til den der man slår på cleartype i XP...selvsagt....ehhe

 

at skjermen slår seg av? helt av? eller sånn at den bare mister signalet?

merkelig iallefall, men jeg vil tro at det er noe annet enn skjermen som er galt, hvis den fungerer fint ellers... sjekk drivere til skjermkort, video codecs o.l. (Blizzard bruker divX på video, ikkesant? sjekk divx codecs)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange ganger det har blitt diskutert her, men jeg tror nok en (invar/)shadowmask er en god del mer behagelig å avlese tekst på. Jeg hadde en 1999 19" shadowmask som kostet ~6000kr og sammenliknet med en aperture grill Viewsonic P95f+. Viewsonic'en var helt klart uskarp på høyere oppløsninger (1280x1024) i forhold til den gamle skjermen. Fargene var suverene derimot, men ettersom leverandøren hadde sendt meg gal skjerm (men ga meg sjansen til å teste den likevel), fikk jeg pengene tilbake og jeg valgte siden en Eizo T965 21" som også er AG. Denne ligger mellom 8500-12000kr, og det kommer en frakt på 500kr i tillegg hvis man kjøper den over nettet. Teksten her et langt mer kontrollert og lineær enn P95f+ (den er like skarp over hele skjermen, og flat i tillegg). Fargene er enda bedre. MEN, på 1600x1200 begynner man å ane en anelse uskarp tekst. Og her er altså den gamle 19" fortsatt like skarp. Det er ikke mye det er snakk om, men med tanke på prisen for en T965 og kvaliteten som følger (disse kan man kjøre på en egen TEXT modus), skal man betale en god del for å få en AG som takler tekst -nesten- like godt som en helt grei shadowmask. Jeg så forøvrig også på en 21" Hitachi "shadowmask" (de har en litt annen vri på det helen en slags modifisert shadowmask...invar shadowmask muligens, er ikke sikker!). Denne var kanonskarp på 1600x1200. MEN, fargene og kontrastene her var jo ikke helt det samme som AG'en min :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...