Gå til innhold

Trenger noen tips reinstall av xp og spill...


Anbefalte innlegg

Skal legge inn XP på nytt. Har to harddisker, alle mine spill ligger på D.

Må jeg etter reinstall av xp legge inn alle spill på nytt eller holder det med å lage nye snarveier til exe.fila ?

 

Er dette andre muligheter, vil gjerne beholde alle programmer, vil bare ha en ny Xp install ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du vil bli hjulpet med å kjøre repair på Xp?

Noen av spillene og programmene dine vil kanskje virke, men tror nok de fleste må reinstalleres etterpå uansett. Dette pga referanser som skal være på plass i div register. Har prøvd en gang sjøl, uten suksess. :(

Lenke til kommentar

Jeg tar vel ca formatering 1 gang i uken vanligvis, grunnet svak dårlig pc, og gidder ikke fikse manuelt på problemene. Tar derfor og formaterer.

Etter min erfaring er Windows Xp et enkelt OS, og trengte ikke legge inn programmene og spillene jeg spilte på nytt hvis de lå på en annen partisjon, men snarveier må du mest sannsynlig fikse hvis du planlegger og bare holde et OS på maskinen.

Lenke til kommentar

Men vær klar over, tilleggs applikasjoner til f.eks. spill, kan du få problemer med å installere. Er svært vanlig at maskinen ikke finner spillet når den tar autosøk, og da er det ikke sikkert det er mulig og installere nytt på maskinen som skal være en ekstra pakke til noe. Men lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Jeg tar vel ca formatering 1 gang i uken vanligvis, grunnet svak dårlig pc, og gidder ikke fikse manuelt på problemene. Tar derfor og formaterer.

 

Formaterer du en gang i uka?!!! Hva slags "problemer" er det du skaffer deg hver uke da?

....

 

ja, f a e n. det var myye ass...

Lenke til kommentar

jeg bruker og formatere hele disken,og legge alt inn på nytt igjen.

 

sikkert ikke den raskeste måten,men det er mange savefiler som blir liggende på Mine dokumenter.eller patcher som ikke blir rett når man skal spille på net.

 

kan også få problemer med div.proz hvis jeg ikke formaterer opp til 2-3 ganger på c:

Lenke til kommentar
jeg bruker og formatere hele disken,og legge alt inn på nytt igjen.

 

sikkert ikke den raskeste måten,men det er mange savefiler som blir liggende på Mine dokumenter.eller patcher som ikke blir rett når man skal spille på net.

 

kan også få problemer med div.proz hvis jeg ikke formaterer opp til 2-3 ganger på c:

 

Tvangstanker everyone? :-D

 

Har aldri hørt at å formatere etter en uke hjelper ytelsen noe særlig. Og du behøver ikke å formatere harddisken for å slette savefilene dine... disse kan du slette manuelt, og det tar kanskje 10 sekunder, mot flerfoldige timer med formatering og installering av XP, drivere og programmer.

Lenke til kommentar
jeg bruker og formatere hele disken,og legge alt inn på nytt igjen.

 

sikkert ikke den raskeste måten,men det er mange savefiler som blir liggende på Mine dokumenter.eller patcher som ikke blir rett når man skal spille på net.

 

kan også få problemer med div.proz hvis jeg ikke formaterer opp til 2-3 ganger på c:

 

Tvangstanker everyone? :-D

 

Har aldri hørt at å formatere etter en uke hjelper ytelsen noe særlig. Og du behøver ikke å formatere harddisken for å slette savefilene dine... disse kan du slette manuelt, og det tar kanskje 10 sekunder, mot flerfoldige timer med formatering og installering av XP, drivere og programmer.

 

 

vel.nå har jeg aldri sakt at jeg formaterer etter en uke.

du vet,savefiler kan ligge på mine dokumenter på c: i noen spill.(gta vice city,generals

da kan det være like greit og innstalere alt på nytt.

 

og c tror jeg at det er bra og formatere av og til.

ser mange som innstalerer nesten alt på c:programfiler og aldri bruker

defragmenter.

ser at spill og pro ikke går opptimal da.

 

 

det er vel heller snakk om og gjøre det bra.

 

p.s er jo noe som heter og velikeholde pc også.

men det ligger kansje ikke for deg.jeg har det ikke så travelt at jeg ikke ha tid og formatere.

 

 

du har sikkert merkt at når du nettopp har innstalert windows er alt så rask og bra,men etter noen uker-mnd er det ikke det samme speeden da.

 

eller tar jeg grundig feil: :roll:

Lenke til kommentar

vel.nå har jeg aldri sakt at jeg formaterer etter en uke.

 

Burde gjort det litt klarere, men det med en uke var ikke rettet mot deg, men mot en annen som sa han formaterte hver uke.

 

du vet,savefiler kan ligge på mine dokumenter på c: i noen spill.(gta vice city,generals

da kan det være like greit og innstalere alt på nytt.

 

Hva slags savefiler mener du da? Vanlige savefiler kan vel bare slettes hvis de skaper kaos i systemet.

 

og c tror jeg at det er bra og formatere av og til.

ser mange som innstalerer nesten alt på c:programfiler og aldri bruker

defragmenter.

ser at spill og pro ikke går opptimal da.

 

Klart det er bra å formatere... man får vekk mye slagg som har lagt seg i systemet da.

 

p.s er jo noe som heter og velikeholde pc også.

men det ligger kansje ikke for deg.jeg har det ikke så travelt at jeg ikke ha tid og formatere.

 

Jeg formatere Pc'n min til tider jeg. Lenge siden nå, men allikevel så er Windows XP ferdig boota etter ca. 20 sekunder og jeg merker ikke noe problem med ytelsen til maskinen. Kjører relativt tunge videoredigeringsprogrammer og har ikke noe problem. Jeg ser ikke noe poeng i å formatere før det er mye rot på maskinen, ytelsen går ned eller det blir noe kluss med Windows.

 

du har sikkert merkt at når du nettopp har innstalert windows er alt så rask og bra,men etter noen uker-mnd er det ikke det samme speeden da.

 

eller tar jeg grundig feil: :roll:

 

Både ja og nei. Sant at maskinen er rask etter en installering, men installer alle programmene du vet du kommer til å bruke, så er den mye tregere med en gang. Maskinen min taper ikke noe ytelse eller rask oppstart med mindre jeg installerer flere programmer eller stapper harddisken full med filer (som jeg kan slette manuelt om jeg trenger det).

Lenke til kommentar

Tilbake til emnet:

(dette burde alle som foreslo å reinstallere alle spillene pånytt lese)

 

Er det ingen som bruker Regedit?

De aller fleste spillene dine legger seg i registeret, og denne entry'en

må være der for at spillet skal virke etter reinstalleringa.

Dette fixer du lett ved å gå inn i start/..run og skrive regedit.

 

Så åpner du HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE og finner

alle spillene og programmene du har lagt inn der. De aller fleste vil

ligge under utviklerens navn, f.eks. Neverwinter Nights er under Bioware,

Freelancer er under Microsoft/microsoft games etc.

Så høyreklikker du bare på "skuffene" du vil ha, best å ta fra toppen med underkataloger, velge Export... i menyen, lage et filnavn, save på D:

Når du så har reinstallert Windows, dobbelklikker du bare på disse filene du har lagret (de heter navn.reg), så legger spillene seg riktig inn i registeret igjen, og du slipper å reinstallere alle sammen.

 

Tingene som ligger i registeret er f.eks. CD-keys, path til spillet (d:gamesspill), versjon på exe-fila etc etc. Ikke eksporter HELE registeret, du kan det også, men da legger du inn haugevis med entry'er til programmer du ikke har installert enda etter reinstalleringa :p

Lenke til kommentar

Formaterer en gang i uken ca!

Har en veldig dårlig maskin, og har to partisjoner, så alt jeg ikke vil miste legger jeg på D: og så formaterer jeg C:

Hver gang noen spill begynner å klikke reinstallerer jeg heller OS'et enn spillet... hehe... men gidder ikke laste ned fullt av patcher som skal løse dette, og dessuten bringer jeg uhell, hver eneste maskin jeg bruker får et eller annet problem, aner ikke hva maskiner har mot meg... men sånn er det... kan jo hende det er fordi jeg utforsker ganske mye på ting og tang...

Lenke til kommentar
Formaterer en gang i uken ca!

Har en veldig dårlig maskin, og har to partisjoner, så alt jeg ikke vil miste legger jeg på D: og så formaterer jeg C:

Hver gang noen spill begynner å klikke reinstallerer jeg heller OS'et enn spillet... hehe... men gidder ikke laste ned fullt av patcher som skal løse dette, og dessuten bringer jeg uhell, hver eneste maskin jeg bruker får et eller annet problem, aner ikke hva maskiner har mot meg... men sånn er det... kan jo hende det er fordi jeg utforsker ganske mye på ting og tang...

 

If it ain't broken, don't fix it. Joda, hvis du utforsker mye så går ting gjerne litt galt så lenge du ikke vet hva du gjør. Du kunne imidlertid spart mye tid på å prøve å laste ned en patch, eller installere spillet på nytt.

 

Å formatere hele maskinen fordi ett spill klikker er som å hogge av hele armen fordi du har vondt i pekefingeren. Det kan lønne seg å prøve å friskmelde pekefingeren før man amputerer hele armen.

Lenke til kommentar

Hehe.

Men jeg liker ikke å bruke patcher, dessuten liker jeg og få en tom C: partisjon ofte.

Jeg vet nå for det meste hva jeg gjør, og er jeg usikker, tar jeg meg god tid. Men det er jo det at Counter-Strike (det eneste spillet jeg spiller for tiden) fryser plutselig uten at jeg aner hvorfor.

Ellers er det andre ting, f.eks. hver gang jeg skal gå på en nettside får jeg en feilmelding om at Internet Explorer har utført en feil, noe sånt.

Syns den letteste måten er å formatere C:...

Jeg gidder ikke lese lange meldinger, sorry, gidder kun å skrive lange meldinger... ;)

Lenke til kommentar

Trist for deg soppen, den meldinga er løsninga.

La meg forenkle det:

 

1. Start/run... <skriv regedit>

2. Åpne Hkey_local_machine/software

3. Merk keyen du vil eksportere (navn på fabrikanten av spillet)

4. save

5. Etter reinstall av win, dobbelklikk fila du savet (.reg-fil)

6. Kjør spillet som vanlig igjen UTEN reinstallering.

 

Er du så fordømt lat at du ikke orker å lese når man hjelper deg,

skjønner jeg ikke hva du gjør her :p

Lenke til kommentar

By the way "dude" ( ? )

Er ikke jeg som skulle ha løsninger på det her, jeg gjør det på min måte og dere gjør det på deres måte, men trodde alle visste at registret var "regedit" i run.

 

Ha ei god natt dere som legger dere... Blir nok oppe til ca 2-4 i natt jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...