Gå til innhold

HD 5850 blir dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke blåøyed (Vel er faktisk det :) ), men det er faktisk en ting til som gjelder her, og som gjør at AMD genrelt sett i dagens situasjon går ut med lave priser på selv high end, som 58x0 er, de trenger sårt volum, jeg har aldrig engentlig regnet mot Nvidia og grafikkfronten, men tar vi mot Intel så trenger de en markedsandel på over 30% for å overhode ha en sjanse til å konkurere i de fleste cpu segmenter.

 

Av en eller annen grunn har ikke intel svart på strømmen av rimelige og gode cpu'er fra AMD, for fra kr 1300, for cpu så gir AMD atskillig mer igjen. Mye skyldes nok at markedseffekten av å ha high end sprer seg ned i segmenten og mange tror at Intel inside gir mest for penga i alle prisklasser, noe som er langt fra fakta.

 

@War

 

20$ tilsier i underkant av 200 kr i norge, og det er mye en kan endre i en rigg for 200 kr. Jeg snakker her om de som har et budsjett å bygge for.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Tja, siden dette er økning til produsenten altså i første ledd , og produsentene gjerne følger % kalkyler, det samme gjør grossister og detaljister så er vi nok nærmere 200.

 

Setter en detaljist opp prisen med 15$ ja så er det den direkte økningen 15$

 

Men gjør en produsenten det vil dette normelt sett slå anneledes ut. La oss holde oss til 10% fortjeneste i vært ledd som et eksempel.

 

Produsenten 15 + 10% = 16,5 til grossisten + 10 % = 18,15 til detaljisten + 10 % = avrundet til $ 20 for forbrukern i økning. Som også gir $ 5 i mer merverdiavift altså økning på $ 25.

Lenke til kommentar

Her er konsekvensen av ingen konkurranse...

Man er ganske blåøyd hvis man tror at AMD er noe mindre kyniske enn Intel/nVIDIA.

 

 

Nå unner jeg faktisk AMD hver krone de kan få, de trenger virkelig det. Synd at volumet av 58x0 produkter enda er for lavt.

 

Enig med deg , men her er det vel heller snakk om at Nvidia har gått fra å levere knallgode produkter til å levere produkter som både yter sånn passe men med masse problemer.

Trenger jo ikke å se lengre enn på forumet for en indikasjon på alle Nvidia gpu'ene som svikter, noe som sannsynligvis er toppen av isfjellet.

 

Personlig mener jeg at Nvidia har greid å ødelegge mye av tilitten til kundene sine i det siste og dette gjør til at trofaste kunder som før kunne gjerne vente til neste generasjon gpu kom fra nvidia nå kjøper amd.

 

Det er selvfølgelig veldig trist at det ikke finnes flere store aktører på markedet som kan levere gode gpu løsninger og det er vanskelig å si om det finnes plass til flere, S3 overlever vist såvidt og dette er takket niche markedet de har valgt å plassere seg på.

Lenke til kommentar

TSMC sliter fremdeles med 40nm, og i de siste batchene har faktisk yield gått nedovr igjen. Det er desverre dårlig nytt for AMD. Et annet problem er at nVIDIA også bruker store deler av 40nm prosessen.

 

Nok en gang er TSMC en flaskehals...

 

TSMC HAS CONFIRMED that it has run into problems with its 40nm fab process technology.

 

Company chairman and CEO Morris Chang said that yield rates for its 40nm node dropped to 40 per cent due to chamber matching issues.

 

The low yields are bad news for GPU vendors AMD, which recently launched its new 40nm-based Radeon HD5870 series, and Nvidia, which hopes to launch its 40nm-based GT300 series of chips around Christmas.

 

Chang said the problem will be fixed soon but it does mean that the shipping schedules of the GPU vendors will suffer.

 

In his company's financial report Chang said that TSMC's yield rates for 40nm processes had improved to 60 per cent. This was an improvement from the 20 to 30 per cent rate in the second quarter of 2009 but is nowhere near what is needed.

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1...6/problems-40nm
Lenke til kommentar

TSMC sliter fremdeles med 40nm, og i de siste batchene har faktisk yield gått nedovr igjen. Det er desverre dårlig nytt for AMD. Et annet problem er at nVIDIA også bruker store deler av 40nm prosessen.

 

Nok en gang er TSMC en flaskehals...

 

TSMC HAS CONFIRMED that it has run into problems with its 40nm fab process technology.

 

Company chairman and CEO Morris Chang said that yield rates for its 40nm node dropped to 40 per cent due to chamber matching issues.

 

The low yields are bad news for GPU vendors AMD, which recently launched its new 40nm-based Radeon HD5870 series, and Nvidia, which hopes to launch its 40nm-based GT300 series of chips around Christmas.

 

Chang said the problem will be fixed soon but it does mean that the shipping schedules of the GPU vendors will suffer.

 

In his company's financial report Chang said that TSMC's yield rates for 40nm processes had improved to 60 per cent. This was an improvement from the 20 to 30 per cent rate in the second quarter of 2009 but is nowhere near what is needed.

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1...6/problems-40nm

 

Hva i huleste er "chamber matching issues"? Problemer med å få kammer til å passe? :-)

Lenke til kommentar
20$ tilsier i underkant av 200 kr i norge, og det er mye en kan endre i en rigg for 200 kr. Jeg snakker her om de som har et budsjett å bygge for.

Det er merkelig at myten om 1 $ -> 10 kr lever videre uansett om dollarkursen er 5 eller 8 kr. Til mytemenighetens overraskelse kan jeg avsløre at dollarkursen gjør utslag på regnestykket. I USA regnes som regel priser uten moms. I Norge må vi legge til 25% moms og deretter ta høyde for mindre volumer og litt høyere kostnadsnivå for butikkene. Med dagens dollarkurs mener jeg det er riktigere å bruke faktoren 7,5 til omregning.

 

20$ -> 150 kr inkludert moms

Lenke til kommentar
20$ tilsier i underkant av 200 kr i norge, og det er mye en kan endre i en rigg for 200 kr. Jeg snakker her om de som har et budsjett å bygge for.

Det er merkelig at myten om 1 $ -> 10 kr lever videre uansett om dollarkursen er 5 eller 8 kr. Til mytemenighetens overraskelse kan jeg avsløre at dollarkursen gjør utslag på regnestykket. I USA regnes som regel priser uten moms. I Norge må vi legge til 25% moms og deretter ta høyde for mindre volumer og litt høyere kostnadsnivå for butikkene. Med dagens dollarkurs mener jeg det er riktigere å bruke faktoren 7,5 til omregning.

 

20$ -> 150 kr inkludert moms

 

Du har rett dersom det er utsalgpris som blir satt opp, jeg forsto det slik at det var pris til produsenten som ble satt opp. Altså pris til første ledd i verdikjeden.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Nja, det er faktisk ikke noen stor forskjell. Som regel kikker jeg på de laveste prisene på nettet (prisguiden eller pricewatch) og da er det ikke mange prosent forskjell på produsentens pris på større kvanta og butikkens utsalgspris. 7,5 fungerer altså bra også med omregning mellom produsentens pris og utsalgspris.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...