Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Farlig å kjøre med dårlig utløserlager?


Condis

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ser på en "vinterbil" med ny clutsj og dårlig utløserlager med en kammerat.

Er dette noe å bry seg om når det er snø på vegene? (snø -> mindre veigrep -> mindre slitasje?)

Eller er dette totalt krise?

 

 

Lageret ligger inni girkassa så den må evt åpnes, er dette en veldig risky jobb å ta på seg om utløserlageret bråker for mye? eller er det enklere å kjøpe en brukt girkasse?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en enkel jobb.. men du må jo ut med girkasse.. Så å bytte girkasse er uaktuelt, det blir dyrt i forhold til å kjøpe et nytt lager som er enkelt å bytte når girkassa først er ute.. :)

Du skriver at det er ny clutch og dårlig utløserlager? hvorfor ble ikke lagret byttet da det ble byttet clutch tro??

 

er det bakhjulstrekk? isåfall er det som regel veldig fort gjort :)

Fremhjulstrekk er litt mer tidkrevende.. :) men det går fint på en kveld hjemme i garasjen, med en kompis og godt humør.. :)

Men denne kompisen bør ha skrudd litt bil før..

 

Lykke til:)

PS: du kan jo sjekke ut videre i forumet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1061332

Eller søk på google, søk på feks bytte trøstelager evt bytte utløserlager

Lenke til kommentar

Hey ! Du kan selvsagt kjøre med et utslitt utløserlager men du risikerer å måtte skifte hele trykkplata hvis du fortsetter å kjøre. Det utslitte utløserlageret gjør at det blir slipt et spor i denne, sakte men sikkert. Selve clutchlamellen skades ikke men du vil vel om en stund se at metallpulver vil legge seg som et belegg inne i clutchhuset. Disse forhjulstrekkerne som er mest vanlig nå gjør at det er litt tidkrevende å skifte clutch/utløserlager. Det er bare å brette opp ermene, ordne en plass med varme sånn at jobben kan gjøres behagelig. En gearboksheis er nesten helt nødvendig utstyr å bruke.

Lenke til kommentar

Clutsjen ble byttet fordi at han fikk den gratis av en kammerat som ikke hadde mazdaen sin lenger:-) og utløser lageret var gåent, jeg hjalp selv til med å løfte ned girkassa men vi orka ikke å bytte lageret da det så ut til at vi måtte åpne girkassa:S

 

Så jeg bare lurer på om det faktisk var sånn at man må åpne girkassa for å bytte lageret.. For nå er jeg jo interessert i å kjøpe bilen igrunn.

 

 

Det er en Mazda 929 Coupe, bakhjulstrekk såklart (vinterbil). En ganske fancy bil. Denne trykkplata, er den noe stress å bytte? Eller vil bilen holde gjennom vinteren uten noe problem, med tanke på trykkplata?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...