Svirre91 Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg lurer på hvordan man kan justere turbotrykket til en 98'mod H1? Regner med at alle turboer er universale når det gjelder funksjonalitet og åssen man justerer dette, men greit å spesifisere. Det er 80hk versjonen jeg har, men ønsker å få litt mer "futt" i motoren. Det drar no sinnsykt i 1. giret og på tomgang (diesel generelt), men men blir ganske slapp når jeg kommer over i 4. giret. Det er en varebil, og selvfølgelig ikke bygget for fart, men er ute etter å slippe å gire bare for at jeg møter en liten motbakke. Noen som har tips og råd til meg, så takker jeg for det
cossiemk1 Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Hekt av staget til actuatoren, og skru den noen omdreininger slik at det blir kortere... Men ikke ta mer enn et par omdreininger da
Svirre91 Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter Skrevet 24. oktober 2009 Hekt av staget til actuatoren, og skru den noen omdreininger slik at det blir kortere... Men ikke ta mer enn et par omdreininger da Skal ikke sprenge hele skiten heller...xD Men må bare spørre (er totalt uvitende ang turbojusteringer), hvor sitter akuatoren? Mulig å vise meg ved en illustrasjon?
cossiemk1 Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Har ringet inn en på bildet, det burde være ganske likt på din... som du ser der, så kan lengden på staget justeres
Svirre91 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Skrevet 25. oktober 2009 Har ringet inn en på bildet, det burde være ganske likt på din... som du ser der, så kan lengden på staget justeres Aha...^^ Da er jeg med Takker for svar...;P
Freakeating Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 Ikke juster turboen.. Motorstyreenheten må chippes om du skal øke turbotrykk/dieselmengde, ellers går den i nødmodus
Svirre91 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Skrevet 25. oktober 2009 (endret) Ikke juster turboen.. Motorstyreenheten må chippes om du skal øke turbotrykk/dieselmengde, ellers går den i nødmodus Nødmodus? Edit: Fant ut av det Endret 25. oktober 2009 av Svirre91
cossiemk1 Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 Ikke juster turboen.. Motorstyreenheten må chippes om du skal øke turbotrykk/dieselmengde, ellers går den i nødmodus Det kommer helt ann på hvor mye han justerer, 0,1-0,2bar opp pleier ikke å by på noen problemer
eab Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 På en del dieselmotorer så finnes det ikke noen wastegate. Trykket blir rett og slett regulert av dieselmengden (og eksosmengden)
Svirre91 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Skrevet 26. oktober 2009 På en del dieselmotorer så finnes det ikke noen wastegate. Trykket blir rett og slett regulert av dieselmengden (og eksosmengden) Tror det er det på denne...ser i allefall sånn ut ved første øyekast...har ikke studert den så mye heller...er den justerbar, så vil jeg prøve meg fram med forsiktighet
Svirre91 Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Skrevet 6. desember 2009 Lenge siden denne tråden var i aktivitet, men svarer her fordet Jeg fant ut at trykket står på maks. Utrolig nok, og etter det en kompis har fortalt meg ligger trykket på 0,4bar ved maks. Samme motorblokka brukes på den 100hk versjonen som hyundai kom med i 2000. Der er det større turbo også. Den er det mulighet for å justere opp litt til fra orginalt hvis jeg ikke helt misforsto. Dessuten er nok selve blokka og toppen god for hvertfall 20-30hk til har jeg fått høre av en rekke mekanikere. Det jeg lurer på er om hvor jeg kan få tak i chip tuning til 80hk versjonen? Og om jeg kan bytte ut den turboen jeg har nå med den som har blitt levert med 100hk uten store endringer? Men er i hovedsak ute etter chip-tuning i første omgang. Håper det er noen der ute som veit om noe av dette er mulig å få tak i
OpusNR1 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Veeeeeldig seint til festen her, men ville spørre og bidra likevel. Så vidt jeg har forstått så er 80hk motoren en god, gammeldags "pumpe diesel" med en liten lavtrykksturbo. Dette er ikke ulikt 2LT motoren i eldre Hiace. Måten man trimmer dem på er å justere opp turbotrykk og øke dieseltilførsel. Turbotrykket mener jeg ble oppjustert på dem ved å legge inn noen kronestykker er sted på aktuatoren. Dieselmengde justeres på høytrykkspumpe med justerskruer (mener det er flere, for ulike pådrag og/eller turtall). Da får man mer power, men også mer svartrøyk! ;)
Trestein Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni OpusNR1 skrev (18 minutter siden): Veeeeeldig seint til festen her, men ville spørre og bidra likevel. Så vidt jeg har forstått så er 80hk motoren en god, gammeldags "pumpe diesel" med en liten lavtrykksturbo. Dette er ikke ulikt 2LT motoren i eldre Hiace. Måten man trimmer dem på er å justere opp turbotrykk og øke dieseltilførsel. Turbotrykket mener jeg ble oppjustert på dem ved å legge inn noen kronestykker er sted på aktuatoren. Dieselmengde justeres på høytrykkspumpe med justerskruer (mener det er flere, for ulike pådrag og/eller turtall). Da får man mer power, men også mer svartrøyk! Er det ikke ofte en justerings mulighet på staget til wastegate man kan justere. Man må vel også bryte plombering på pumpa for å få mere hester. 0.4bar er ca 40% mere ytelse enn uten turbo. øker man til 0.6 kan man ta ut endel mere uten svartrøyk. Men insprøytings periode øker og man risikerer at diesel strålen treffet toppen av stempe. Jeg har en trimmet diesel motor i båten og jeg byttet til større dyser for å ikke skade stempel. Det var brennemerker i dem når jeg kjørte med de minste dysene. Jeg økte ytelse fra 85 til ca 130. Hadde den vel også oppe i 150hk men jeg justerte den ned igjen
OpusNR1 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Trestein skrev (4 minutter siden): Er det ikke ofte en justerings mulighet på staget til wastegate man kan justere. Man må vel også bryte plombering på pumpa for å få mere hester. 0.4bar er ca 40% mere ytelse enn uten turbo. øker man til 0.6 kan man ta ut endel mere uten svartrøyk. Men insprøytings periode øker og man risikerer at diesel strålen treffet toppen av stempe. Jeg har en trimmet diesel motor i båten og jeg byttet til større dyser for å ikke skade stempel. Det var brennemerker i dem når jeg kjørte med de minste dysene. Jeg økte ytelse fra 85 til ca 130. Hadde den vel også oppe i 150hk men jeg justerte den ned igjen Takk for innspill! Har nettopp kjøpt en slik og lurer på å skremme den opp litt. Ja, man må bryte plomberingen for å justere dieselmengden. Vet ikke om verkstedene har vett til å sjekke for slikt lenger? Når du sier å øke fra 0.4bar til 0.6bar, er det uten å justere på pumpa? Vil da innsprøytnings tiden øke? Trodde disse var hovedsakelig mekanisk styrte på innsprøyting.
Maskinfører Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Muligens den må justeres via OBD2 port muligens det er samme tester som Mitsubishi MUT-III er litt sære på diagnose dissa bilene
Trestein Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni OpusNR1 skrev (15 minutter siden): Takk for innspill! Har nettopp kjøpt en slik og lurer på å skremme den opp litt. Ja, man må bryte plomberingen for å justere dieselmengden. Vet ikke om verkstedene har vett til å sjekke for slikt lenger? Når du sier å øke fra 0.4bar til 0.6bar, er det uten å justere på pumpa? Vil da innsprøytnings tiden øke? Trodde disse var hovedsakelig mekanisk styrte på innsprøyting. Du må øke ladetrykket for å kunne øke diesel mengden. Ellers blir det for høy temperatur på eksosen og i verste fall sort røyk. Så må du justere diesel mengde. Vil du være mere skånsom monterer du en ladeluft kjøler. Øker du ladetrykk vil temperaturen på luften ut av kompressor øke. Det sammen med økt dieselmende gir høyere temperatur
OpusNR1 Skrevet mandag kl 11:19 Skrevet mandag kl 11:19 Fant videoen jeg husker å ha sett for mange år siden! Dette er for Hiace 2LT 2.4td, men antar det er samme greia på H-1. https://youtu.be/w7njiaTqMXQ
OpusNR1 Skrevet mandag kl 12:02 Skrevet mandag kl 12:02 Fant også et dokument, opprinnelig fra et Peugeot diskusjonsforum, som beskriver litt mer i detalj hvordan man går frem for å trimme gamle, mekanisk styrte dieselmotorer: Diesel Pump Tuning Guide for Lucas Engines | PDF | Turbocharger | Diesel Engine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå