Gå til innhold

Win98 starter ikke, feilmelding, ugyldig systemdisk


Anbefalte innlegg

Når jeg slår på PC'n så kommer de vanlig meldingene om skjermkort, bios og raidkontroller, men så kommer meldingen;

 

"Ugyldig systemdisk, Sett inn en annen disk, og trykk enter".

 

FDD og CD stasjonene er tomme.

Trykker enter, da kommer;

 

"Boot from Atapi CD-ROM:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

 

Dette fortsetter i en loop, hvis jeg fortsetter å trykke enter.

Så nå har jeg en PC med ca 90 GB data som jeg ikke får tak i. Og som mange andre, dårlige(manglende) back-up rutiner.

 

Jeg har samtidig følesen av at jeg kan takke meg selv. Dagen før jeg oppdaget dette, installerte jeg et program for å defragmentere hardisken. Grunnen var at jeg ikke fikk defragmenterings funksjonen i WIN98 til å fungere skikkelig. Funksjonen startet stadig på nytt etter at det hadde vært endringer av innholdet på harddisken. Det hjalp heller ikke å kjøre funksjonen i safe mode gjennom en hel natt.

Så da ville jeg forsøke om et annet program kunne klare jobben bedre. Dette ble innstallert direkte, gikk ikke veien om CD. Det er kanskje der feilen ligger. Tok du han?

 

Noen kommentarer eller forslag (til å få tilgang til mine kjære 90GB)?

 

slåge :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo

 

Vis du kobler fra strømmen i noen minutter (jeg mener tar ut stikkkontakten og lar den være ute noen minuter) se om det kan hjelpe, Jeg vet jeg hadde samme problemet en gang, men husker ikke hva jeg gjorde.

 

Ellers kan du jo som en eller annen sa tidliger. Definere harddisken som slave i en anne maskin.

Lenke til kommentar

Du kan:

 

A) Boote fra en Win98 oppstartsdiskett, gå i a: og skrive sys c: , reboote.

Dette funker hvis det kun er systemfilene: command.com, io.sys og msdos.sys som det er noe galt med.

Du bør også kjøre scandisk

Hvis dette ikke virker: skriv fdisk /mbr

 

B) Boote fra Windows 98 CD'en og enten gjøre som nevn over, eller kjøre en installasjon oppå den eksisterende.

 

C) Gjøre som de andre har forslått.

 

PS! Hvis du ikke har en oppstartsdiskett, eller en bootbar cd(hmmm...)

kan du laste ned bootdisker på: http://www.bootdisk.com

Lenke til kommentar

Takk for forslagene.

 

Sys c: skal jeg forsøke så snart jeg har kopiert over alle dataene. Hva betyr /mbr i kommandoen fdisk /mbr?

 

Jeg har montert en ny 120 GB HD i stedet for CD brenneren og booter fra denne etter at jeg monterte win98 på nytt. For å være sikker på at den gamle ikke ble formatert, nappet jeg ut strømpluggen. Og heldigvis, så har jeg tilgang til dataene på den gamle disken. Men da jeg begynte å kopiere over til den nye, reddes det som reddes kan, så fikk jeg hakeslepp...etter en stund med kopiering hadde den telt seg opp til 708735 minutter gjenstår med kopiering. Nå var det riktignok en katalog med filmer og diverse nedlastninger...tror jeg må fikse disken så den booter på normal måte.

 

Installerte Winiso igjen for å se litt på programmet som jeg mistenker var årsaken til elendigheten. Når jeg åpner filen så ser jeg at det er en bootable CD som jeg har innstallert direkt til HD. Kan det være årsaken? Fant også en funksjon i winiso som tar vekk boot information. Hvis det var bootable tingen som var feilen, ville da den funket hvis jeg tok vekk boot info for installasjon rett på HD? Noen som vet?

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan fjerne problemet? Programmet har ikke noen avinstallasjons fil. Helpfilen viser til windows sin Legg til/fjern.... og den inneholder ikke mange programmer for den nye disken. Og hvordan kan jeg få den til å fungere på den andre(gamle) disken?

 

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar

fdisk /mbr skriver ny Master Boot Record til disken. Dette er en spesiell sektor på disken som inneholder et lite program som prøver å lete opp en aktiv og bootbar partisjon. Hvis MBR av en eller annen grunn er skadet eller slettet, vil du ikke kunne boote fra disken.

 

En ting: Har du sjekket at disken står som Master på Primary?

-At jumper'ene står riktig (ikke f.eks. to som master på samme channel)?

-At (U)DMA er aktivert både i BIOS og i Windows?

 

Og: når du sier

 

 

Så da ville jeg forsøke om et annet program kunne klare jobben bedre. Dette ble innstallert direkte, gikk ikke veien om CD. Det er kanskje der feilen ligger. Tok du han?  

 

Hva mener du med å "installere direkte....ikke veien om CD"?

Mener du at du har en image-fil som du har åpnet/extracted fra WinISO?

Hvilket program er isåfall det?

Har du kjørt en scandisk fra diskett/CD?

Virus? Noen virus overskriver MBR.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...