Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automasjon! Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ligger i navnet.

 

Hovedstrøm, driver store laster, høy spenning stor strøm. Typisk motorer.

 

Styrestrøm, driver bare komponentene som styrer dvs skruer av og på forbrukere av hovedstrøm. Styrestrøm sendes til en kontaktor som skru på hovedstrøm. Lav spenning, små strømmer.

 

Kontaktor, elektromagnetisk bryter. Som et rele men for større strømmer.

Typisk: Kontaktor => hovedstrøm. Rele=>Styre/Signal-strøm.

 

Akkurat spenningsnivåer og strømtrekk vil jo variere fra gang til gang.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe forskjell på spenningen i styrestrøm og hovedstrøm.

Forskjellen er at styrestrømmen styrer kontaktorer i hovedstrømmen.

 

og så bruker man vel også kontaktorer i både styrestrøm og hovedstrøm ettersom kontaktorer som er i hovedstrømmen også er i styrestrømmen.

 

Kanskje litt sent å svare nå ettersom du hadde prøven i dag etter det jeg forsto men måtte bare skrive det likevel

Lenke til kommentar

Se for deg en lysbryter, du slår den av og på med hånden.

 

Se for deg at du fester en metallbit på bryteren slik at en elektromagnet vil trekke den til seg hvis du har strøm på og dytter den fra seg hvis du bytter polaritet på strømmen (eller at du kutter strømmen), da vil bryteren slå seg av og på som du vil uten at du trenger å fysisk være til stede.

 

Slik virker en kontaktor, det er altså en bryter man styrer med strøm istedefor med hånden.

 

Strømmen du bruker til å slå bryteren av og på kalles styrestrøm, den strømmen er det som "erstatter" hånden din.

 

Strømmen som går gjennom bryteren og gir lys er hovedstrømmen.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Takk for det Nasciboy! Alt faller på plass nå, for min del ihvertfall :D

Hehe, det er bra.... :)

 

Kjenner du trådstarter?

 

2. Forksjell på Hovedskjema/styreskjema

Vet ikke helt hva svaret er bortsett fra det elementære... at hovedstrømsskjema viser hovedstrømmen og styrestrømsskjema viser styrestrømmen :blush:

 

Edit:

Kan jo gjøre noen tanker men ta dette "med en klype salt" :p

 

Hovedstrømsskjemaer kan være mindre detaljerte, der alle 3 fasene ofte er kun tegnet som kun en strek hvis vi snakker om 3-fase da.

 

Hovedstrømsskjema kan jeg tenke meg er mer fokusert på sikringer og vern.

 

Hovedstrømsskjema er ofte tegnet nærmere virkeligheten fysisk sett en styrestrømsskjemaene er tegnet.

 

I styrestrømsskjemaene kan kontaktene ofte være langt fra hverandre på skjema men sitte rett ved siden av hverandre på selve kontaktoren, da er merking viktig.

 

Edit2:

Hvis dere ser på skjema her ser dere hovedstrømmen til venstre og styrestrømmen på høyre.

 

Hovedstrømmen ser enkel ut og kontaktene er plassert rett ved siden av hverandre som de er i virkeligheten men i det andre skjema kan det ses ut som om det er litt rot ved 1. øyekast.

post-68741-1256156366_thumb.jpg

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Aaah, Automasjon på grunnkurs :) vekker gode minner.

 

Anywho, what they said

 

Har de begynnt med automasjon på grunnkurs?

Jeg synes å erindre å måtte kjøre en runde på GK elektro først.

 

Litt OT, men de andre har gitt en grei forklaring på frågan til Trådstarter.

 

Edit : Beklager, er kommet i løkhue modus.... selvsagt menes det automasjon på GK elektro... huff så teit, saft suse etc:P

Endret av RoXx
Lenke til kommentar
Hovedstrømsskjemaer kan være mindre detaljerte, der alle 3 fasene ofte er kun tegnet som kun en strek hvis vi snakker om 3-fase da.

Ikke for å kverulere, men da vil jeg påstå at det er manglende dokumentasjon. Har aldri sett en hovedstrøm tegning der ikke alle faselederene er tegnet.

 

Hovedstrømsskjema er ofte tegnet nærmere virkeligheten fysisk sett en styrestrømsskjemaene er tegnet.

Det finnes ikke noe fasit svar på det. Det varierer jo fra anlegg til anlegg. Det man kan si er at hovedstrømstegningen er inndelt i "seksjoner" som beskriver hvor det forskjellige utstyret er plassert.

 

Har de begynnt med automasjon på grunnkurs?

Jeg synes å erindre å måtte kjøre en runde på GK elektro først.

 

De har kjørt det en god stund. Jeg vil dog ikke kalle det automasjon, men styring. Det er basic kontaktor styringer og enkel pls programmering.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Ikke for å kverulere, men da vil jeg påstå at det er manglende dokumentasjon. Har aldri sett en hovedstrøm tegning der ikke alle faselederene er tegnet.

Men det er jo det du gjør... kverrulerer :)

 

Enkle hovedstrømsskjema tegnes ofte kun som en leder, man setter da ett merke i lederen med ett tall som angir antall ledere den symboliserer. Dette er fult mulig uten at du går glipp av noe informasjon. Ting kan finnes fordi om du ikke har sett det vet du.... :p

 

Det finnes ikke noe fasit svar på det. Det varierer jo fra anlegg til anlegg. Det man kan si er at hovedstrømstegningen er inndelt i "seksjoner" som beskriver hvor det forskjellige utstyret er plassert.

Kanskje ikke for ALLE anlegg men for de aller fleste gjelder jo dette nettopp på grunn av den generelle oppbygningen. At ting er typisk for noe betyr ikke at det stemmer i 100% av tilfellene.

 

Edit:

Hvis du mener noe annet så utfordrer jeg deg til å tegne ett anlegg der hovedstrømmen er mer komplisert enn styrestrømmen. Tenker da på noe som kunne brukes i virksligheten og ikke vill fantasi. Prøv heller ikke å gjøre hovedstrømmen mer komplisert enn den er for det ser jeg med en gang.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hehe, jeg skal ikke påstå at jeg har sett alt som finnes av standarder innen dokumentasjon, det er galt å si ;) Jeg skal si meg enig i at kurs oversikter og tegninger med beskrivelse av f.eks last, tegnes som enlinje skjema. Detaljerte hovedstrøm tegninger ser jeg personelig ingen hensikt med å tegne som enlinjeskjema da man uansett "splitte kablene" fra enlinje til flerlinje på utstyret for å beskrive hvor de er tilkoblet.

 

Jeg synes bare ikke at de skal ta til den letteste løsningen når de går på skole og kjøre enlinje skjema på alt de lager.

 

Når det kommer til kompliserte anlegg så er jo hele hensikten å ha største delen av komponentene på styrestrømmen slik at det er lettere å bemanne, blir billigere samt har minst mulig feilkilder på hovedstrømmen der det ofte kan forekommer større slitasje på utstyr og større risiko ved feil. Det har jeg heller aldri sagt noe imot ;)

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe forskjell på spenningen i styrestrøm og hovedstrøm.

Forskjellen er at styrestrømmen styrer kontaktorer i hovedstrømmen.

Det er ikke nødvendigvis sant. Har selv koblet en del skap med 24V styrestrøm og 230 og 400V hovedstrøm. Det er faktisk ikke så uvanlig når jeg tenker meg om.

 

Dessuten er det så vidt jeg er bekjent ikke lov å ha større styrespennig enn 230V (EN 60204-1 sier vel 266V hvis jeg ikke husker feil). Da har du et problem når du skal ha 400V styrestrøm. I tillegg til at du blir å slite litt med å finne kontaktorer med 400V, 690V, eller 1KV (eller enda mer, det finnes mange motordrifter med høyspenning rundt omkring) spole.

 

 

Sånn vi har lært det, så MÅ hovedstrømmen tegnes med alle faser (bortsett fra joring), mens styrestrømmen kan tegnes enlinjet.

 

[pirke]Styrestrømskjema er flerlinjet, enlinjet skjema er det man typisk finner i en byggningsinstalasjon[/pirke]

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Sånn vi har lært det, så MÅ hovedstrømmen tegnes med alle faser (bortsett fra joring), mens styrestrømmen kan tegnes enlinjet.

Kan hende det er slik ja men det var ihvertfall ikke slik jeg lærte det og har sett slik dokumentasjon selv. Uansett... sa at det jeg skrev der måtte tas med en klype salt :p

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noe forskjell på spenningen i styrestrøm og hovedstrøm.

 

Nja, selvfølgelig ikke i alle tilfeller, men det er lite hensiktsmessig å styre kontaktorene til motorer som driver kompressorer på oljeplattformer med 4,16kV.

 

La forresten med et dokument om vanlig terminologi i skjemateknikk.

Terminologi_og_symboler.pdf

 

Men husk enhver leverandør, produsent står jo egentlig fritt til å bestemme sitt "eget" system så lenge det følger alle lover og forskrifter og er i samsvar med hva kunden ønsker. For ikke å snakke om at det gjerne også kan være "dobbel" dokumentasjon, med både multi-line og single-line skjemaer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...