Gå til innhold

Verdi på gammelt piano


olaw

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt piano jeg skal kvitte meg med, og lurer på om noen har peiling på ca verdi på dette klenodiumet? Det er ustemt, vet ikke når det sist er stemt. "Notehylla" er skrudd av, men jeg har den. Det står "Bell & Co" på det. Hva kan jeg forvente å få igjen for det tro?

 

På forhånd takk!

509502.jpeg

509505.jpeg

 

Større bilder ligger her: http://bildr.no/view/509502 og http://bildr.no/view/509505

Endret av olaw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan muligens hjelpe deg litt, men må ha bilder fra mekanikken, knips noen bilder fra lokket og ned. Hvor mye du kan ta for det, tørr jeg ikke å si, men kan gi ett lite pekepinn på hvordan tilstanden er. (Min jobb er piano-stemmer\teknikker)

 

Det fulle navnet på ditt piano er Bell Piano and Organ Co upright piano, et ganske godt piano på den tiden (rundt 1900 tallet, siste pianoet de gav ut var i 1924). Så hvis du finner noen kunder som liker gamle Kanadiske pianoer så kan du være heldig.

Endret av hojohansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ut i fra bildene, så kan det sees ut som det er meget lenge siden den har fått service, det trengs, hammerhodet har dype spor, og de trengs regulering av mekaniken. Slik service ligger på ca. 4000,- Jeg regner også med at det trengs en opptrekkning av stemmen før den kan stemmes opp (noe du ikke bør tenke på da den skal selges).

 

Problemet med slike gamle pianoer er at stemmenaglene ofte begynner å løsne fra stemmestaget, da snakker vi om en meget dyr reprasjon (10.000 ++).

 

Men ellers så ser det jo greit ut.

 

Hvor mye du kan gi for det vet jeg ikke, det beste er nok å se litt på bruktbørsen, og se om du finner andre gamle pianoer, og legge deg rundt den prisen. Så kommer det jo ann på hvor mye den har falmet i farge osv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ok, takk for utfyllende info :)

 

Skal sjekke litt priser før jeg legger det ut.

 

Olav

 

Ut i fra bildene, så kan det sees ut som det er meget lenge siden den har fått service, det trengs, hammerhodet har dype spor, og de trengs regulering av mekaniken. Slik service ligger på ca. 4000,- Jeg regner også med at det trengs en opptrekkning av stemmen før den kan stemmes opp (noe du ikke bør tenke på da den skal selges).

 

Problemet med slike gamle pianoer er at stemmenaglene ofte begynner å løsne fra stemmestaget, da snakker vi om en meget dyr reprasjon (10.000 ++).

 

Men ellers så ser det jo greit ut.

 

Hvor mye du kan gi for det vet jeg ikke, det beste er nok å se litt på bruktbørsen, og se om du finner andre gamle pianoer, og legge deg rundt den prisen. Så kommer det jo ann på hvor mye den har falmet i farge osv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Hei hojohansen,

 

Jeg kom over denne tråden, og har en provlemstilling som du kanskje kan hjelpe meg med. Jeg har et gammelt Grotrian Steinweg / J.W. Cappelen Kristiania piano merket 1829. Det er ustemt, men virker ellers i hod stand. Jeg kommer til å få litt kostnader med flytting og stemming, og lurer på om det er verdt det. Ifølge wilipedia ble Grotrian Steinweg først etablert noen år senere, så det virker rart. Kan du mene noe om dette, og se på vildene om pianoet er i ok stand til hjemmebruk?

Lenke til kommentar

Hei Harald. Uten å ha testet det så kan jeg ikke si hvorvidt du bør satse på det eller ikke, men det er noen pekepinn du kan teste.

Er stemmenaglene løse? Enkleste måten å teste det ut på er å trykke ned en tangent - hvis du hører flere totalt ulike toner i den ene tangenten (ikke ustemt med helt ulike toner) så kan det være et godt tegn på at naglene er løse. Hvis de er det så blir kostnaden stor. Hvis ikke så  trengs nok dette pianoet her også service på mekanikken. Grotrian Steinweg er jo et godt kvalitetspiano så hvis naglene er greie så bør du absolutt ta vare på den. Hvis naglene er løse så er dette såpass godt piano at jeg hadde sterkt vurdert det også.

 

Lykke til!

Mvh. 

Johansen Pianoteknikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...