Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tatt for uorginal bakpotte (?)


Anbefalte innlegg

Hallois!

 

Jeg var ute og kjørte forleden og skulle hjem fra trening da blålysa plutselig kom på bak meg.

Jeg lå i 50 I 50 sona så jeg skjønte nada. Da snuten stoppa meg så lurte han på hvor jeg bodde og evt om foreldra mine var hjemme. Jeg kjørte hjem med han etter og der parkerte vi for å sjekke på peden.

 

Han sa han stoppet meg grunnet trimlyd på mopeden (plomba er tatt ut på mopeden, alt er originalt bortsett fra lyddemper bak) han kikket rundt og fikk øye på den uorginale lyddemperen og sa "aha, den her sitter det effektanlegg på ja."

jeg forklarte han at lyden kom ifra festet fra blokka til potta som var røket på ene siden og derfor kom det høy lyd.

Han sa at dette ikke spilte noen rolle så lenge jeg hadde byttet bakpotta og dette gjaldt som trim.

 

Derfor så avskiltet han meg og ga meg et forelegg på 4200 spenn.

 

Jeg har ingen problemer med å betale dette forelegget siden man får ta det som det kommer når man kjører ulovlig, men hadde han virkelig lov til å gjøre det uten å evt. prøve mopeden i det hele tatt?

 

Kan jeg klage/få tilbake skilt og penger på noe vis bortsett fra å sende på visning?

 

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

han er en politimann selvfølgelig har han lov å gi ut et forenklet forelegg.

 

spørsmålet her må bli om TS sa at potten ikke var original eller om dette var noe som gikk klart frem av pottens utsendet i forhold til originalpotter på lignende mopeder.

uoriginal potte er for staten = trim på mopeder.

 

og ja han kunne gi deg dette uten å prøve mopeden, du kan/kunne bestride det forenklede forelegget og dermed gjøre slik at den må testes.

 

og du sier du lå i 50, vis mopeden er av nyere årgang så skal den ikke kunne gå fortere en 45KM/T.

 

mopeden må nok uansett på visning for å få tilbake skiltene(vise at den er i original stand).

Lenke til kommentar
Er ikke trimpottene laget og godkjent for veibruk med plombene i da? O_o

Isåfall er det jo skudd i blinde om han gir bot til noen med 'effektpotte'

ikke i Norge, da de øker effekten/topphastigheten på mopeden til over det som er lovlig. skal du pirke noe veldig så kan du i vise tilfeller og bli tatt for at den øker øyden av mopeden da nyere mopeder ofte er godkjent med et vist desibel på et satt turtall og montering av uoriginal potte vil øke støynivået over dette.

 

*tillegg*

men selvfølgelig vis du får kjøpt et uoriginalt eksosanlegg som ikke øker støy eller effektnivået på mopeden så kan ikke jeg se at det skal være ulovlig.dog må du sikkert ha med deg papirer over alt i tilfelle politi :p

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

han har ikke lov til gi bot fordi lyd dempern er bytta

for og kunne gi deg trim bot må den måles til over 52km/t da kan du avskiltes og over 60 km/t får du bot eller den må måles på tralla noe som politiet må ha med en fra statens vegvesen for og gjøre, det samme gjelder her også

bare og ringe og klage og ikke gi deg, men skru den orginal du

nekt blankt på at lyd demper var bytta

jeg har blitt stoppa i kontrol med bil tilsynet med full trim, men siden de ikke fikk den på tralla kunne de ikke gi meg bot sa de, men blei avskilta da, kosta ikke en krone og få skiltet tilbake

Lenke til kommentar
han har ikke lov til gi bot fordi lyd dempern er bytta

for og kunne gi deg trim bot må den måles til over 52km/t da kan du avskiltes og over 60 km/t får du bot eller den må måles på tralla noe som politiet må ha med en fra statens vegvesen for og gjøre, det samme gjelder her også

bare og ringe og klage og ikke gi deg, men skru den orginal du

nekt blankt på at lyd demper var bytta

jeg har blitt stoppa i kontrol med bil tilsynet med full trim, men siden de ikke fikk den på tralla kunne de ikke gi meg bot sa de, men blei avskilta da, kosta ikke en krone og få skiltet tilbake

hva baserer du tallene du oppgir på?

og nei den må ikke på tralle, den må på tralle vis fører/eier nekter for forholdet. vis fører/eier inrømmer at den er trimmet så kan det gjøres en reaksjon av loven lange arm ellers dere medhjelpere(statens vegvesen), uten måling.

og hvorfor kan han ikke gi bot for trim vis mopeden går fortere en den skal og det for politimannen går tydelig frem at potta/eksosanlegget ikke er originalt?

Vi vet ingenting om hva som gjorde at politiet reagerte med blålys på TS, men la oss gå ut ifra at det var en blanding av høyere støy en det som ble vurdert originalt i blanding med at kjøretøyet gikk fortere en det skal angitt i kjøretøyforeskriftene(det er vel der det står).

 

deet er også slik at vis mopeden er godkjent med et eksosanlegg og har skrevet inn en grenseverdi i vognkortet så kan det skrives "bot" vis dette eksosnalegget byttes ut med et som støyer mer og ikke har godkjening for bruk på vei på det aktuelle kjøretøy. dog krever dette en godkjent støymåling fra anklagers side vil jeg tro. samtidig som den anklagede må fremvise papirer på at eksosanlegget er godkjent eventuelt stempling med godkjeninsmerke/nummer på delen?

 

Ikke skytt meg om jeg tar feil her, men det høres for meg ut som TS godtok forelegget/samtykket i at mopeden var trimmet.

 

TS nevner og at festet mellom blokka og eksosanlegget er defekt, ser ikke bort ifra at det kan medføre pålegg om utbedring og påfølgende visning på trafikkstasjon/godkjent verksted eller kanskje bot for å kjøre med et kjøretøy som ikke er i forskriftsmessig stand.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de da gidder å plombere effektanlegg, om man uansett ikke har lov å kjøre med dem med plombene i?

man får jo ikke mer effekt med mindre du faktisk tar ut plombene?

 

Står forøriv på sider de selger potter at de er godkjent for norsk vei, så skjønner ikke helt hvordan systemet funker.

Lenke til kommentar

på de fleste godkjente effektanleg står som regel produsent og e9 under, altså det er godkjent

og tallene er tall jeg har fått fra statensvegvesen når jeg har blitt stoppa i kontroll

stich_it: virker som at du har svært lie peiling på dette område så ikke vits og diskutere det

og mopeden må måles eller at du tilstår(hvis du gjør det må du være såpass fjern at du ikke burde fått lappen)

uansett eneste måten purken kan ta deg for trim er og måle deg, og prøver de seg på at de skal teste den er det bare og si nei ettersom de ikke har lov, og de kan ikke ta deg for at den bråker/drar langt på turtal hvis du/de ruser den, for og ta deg på at den bråker må de ha måle utstyr

Lenke til kommentar
på de fleste godkjente effektanleg står som regel produsent og e9 under, altså det er godkjent

og tallene er tall jeg har fått fra statensvegvesen når jeg har blitt stoppa i kontroll

stich_it: virker som at du har svært lie peiling på dette område så ikke vits og diskutere det

og mopeden må måles eller at du tilstår(hvis du gjør det må du være såpass fjern at du ikke burde fått lappen)

uansett eneste måten purken kan ta deg for trim er og måle deg, og prøver de seg på at de skal teste den er det bare og si nei ettersom de ikke har lov, og de kan ikke ta deg for at den bråker/drar langt på turtal hvis du/de ruser den, for og ta deg på at den bråker må de ha måle utstyr

du har lov til å ha din mening om det, dog skulle jeg gjerne vist hva du baserer uttalelsen din påog hvilket område du mener juss erller mekanisk?

 

vi vet ikke om TS innrømte at mopeden var trimmet, vi vet heller ikke om hvor fort politiet målte han til å kjøre.

 

ang lyd så sier du vel ca det samme som jeg skrev tidligere bare litt kortere og mer bastant.

 

og som du sier, de kan ikke kreve å få kjøre den. men de kan forlange at du følger med til veistasjon, oppsatt måleområde eller vis tilgjengelig holde deg igjen til de kommer med rulle.

Lenke til kommentar

Wops, trodde denne tråden var død jeg :)

 

Uansett, jeg innrømmet aldri at jeg hadde trim men purken (UP) slo fast at det her var garantert trim og ikke noe å gjøre med det.

Han målte ikke farten min men han hadde kamera i bilen og sa den bråket altfor mye.

Til det sa jeg at gjengene til potta hadde røket så den var litt åpen på ene siden (noe som er sant) Deretter så gikk han rundt sykkelen og så på den og fant bakpotten som da er rød med e9 merke på og så: "Ja, se her! Det du har på her er trimpotte skjønner du."

 

Han nevnte appåtil at "jeg er ingen mekaniker" når jeg spurte hvordan han kunne være sikker.

 

Nei, det må ha vært noe snålt som foregikk her sånn.

Menmen, foreldra mine betaler 50% så jeg slipper jo unna litt av forelegget og siden jeg har 70+ år igjen på denne kloden så tar jeg det lugnt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...