Gå til innhold

Ny P4 3GHz tallknuser til jobben ! (Versjon 2.0)


Anbefalte innlegg

Det ble så mye endringer, rot og avsporing i den andre tråden at jeg starter like gjerne på nytt:

Jeg skal kjøpe en skikkelig tallknuser til jobben og har satt opp følgende PC fra komplett:

 

Pentium4 2,8GHz (800FSB):....................................................... 2861kr

Abit IS7-E med SATA, Dual DDR400, 1394, LAN, Raid, i865PE:..... 969kr

Switch, 5 port fra Sunsway:......................................................... 196kr

DVD-spiller/CD-brenner 48x24x48x16x:....................................... 632kr

2x WD 80GB 8MB i Raid:.......................................................... 2x 850kr

Q-tec kabinett 350W:................................................................... 450kr

2x512MB Twinmos PC3200 CL2:............................................... 2x814kr

Tastatur og mus trådløs:.............................................................. 282kr

17" LCD ADi med DVI 450:1 260Nits 16ms:................................ 4272kr

GeforceFX5200 med DVI:.............................................................. 773kr

SUM.........................................................................................13763kr

 

Ser dette bra ut? Noe jeg bør endre på? Den skal brukes til stort sett avanserte tekniske og krevende beregninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ble så mye endringer, rot og avsporing i den andre tråden at jeg starter like gjerne på nytt:

Jeg skal kjøpe en skikkelig tallknuser til jobben og har satt opp følgende PC fra komplett:

 

Pentium4 2,8GHz (800FSB):....................................................... 2861kr

Abit IS7-E med SATA, Dual DDR400, 1394, LAN, Raid, i865PE:..... 969kr

Switch, 5 port fra Sunsway:......................................................... 196kr

DVD-spiller/CD-brenner 48x24x48x16x:....................................... 632kr

2x WD 80GB 8MB i Raid:.......................................................... 2x 850kr

Q-tec kabinett 350W:................................................................... 450kr

2x512MB Twinmos PC3200 CL2:............................................... 2x814kr

Tastatur og mus trådløs:.............................................................. 282kr

17" LCD ADi med DVI 450:1 260Nits 16ms:................................ 4272kr

GeforceFX5200 med DVI:.............................................................. 773kr

SUM.........................................................................................13763kr

 

Ser dette bra ut? Noe jeg bør endre på? Den skal brukes til stort sett avanserte tekniske og krevende beregninger.

 

Hva med S-ATA HDD ? Du har jo støtte for det i HK.. :o

Lenke til kommentar

Oppsettet ser forsåvidt greit nok ut, men det er vanskelig å si ettersom du ikke sier hva slags tallknusing det er snakk om.

 

I noen tilfeller kan 1 GB minne bli for lite til denslags, 2.8 GHz P4 er forsåvidt greit nok, men dersom du bygger den for real tallknusing burde du kanskje vurdere Xeon(muligens dual)? 17" skjerm er lite dersom dere skal kunne ha oppe flere vinduer/ha oversikt over større tallmengder, mulig at det er bedre med 2 mindre LCD skjermer(15") dersom budsjettet er stramt? Siden firmaet får igjen mva er det kanskje mulig å ta i litt ekstra?

 

Ett annet hett råd er å gå inn på Dell sine hjemmesider, ofte har disse svært gode priser på PCer med kraftige CPUer og mye minne:

http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/...orkstations.htm

Lenke til kommentar

Kingdings:

* Jeg tror 1GB er akkurat nok/passe. Trenger jeg mer så kjøper jeg bare en GB ekstra senere.

 

* En 17" LCD er akkurat passe stor for interfacet i programmet.

 

* Jeg har sjekket Dell-systemer ganske nøye. Det viser seg at det vil koste veldig mye mer. (Vel, grunn-konfigen er billig, men så snart man legger på litt minne, HD osv så fyker prisen i været mye raskere enn et systetm fra komplett. På komplett får man også muligheten til å skreddersy systemet bedre. (mange flere valg)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke grafikkkortet betyr så mye, men ATI er vel generelt bedre på 2D enn Nvidia og henger ikke etter på 3D lengre dersom dere skal visualisere resultater i 3D... Så mulig et ATI 9100 eller 9200 er bedre valg? Matrox er vel fremdeles konge på 2D? Problemet er at de er dyre, lite skjermminne på kortene i samme prisklasse som du har satt opp + foreldete G450/550 GPUer....

Lenke til kommentar

Insomniac:

Er ikke Q-tec 350W brukbare da? (pga. prisen eller noen som har gjort tester?)

 

Insomniac, sheriff og Ar`Kritz:

GeforceF FX 5200 er fordi jeg trengte et kort med VGA + DVI. Alternativet var Radeon 9000/9100/9200 til omentrent samme pris, men de yter vel en god del dårligere? 2D kvaliteten blir uansett bra siden jeg bruker DVI+LCD (dvs. ingen analoge ledd og ingen RAMDAC) Flaskehalsen på billedkvalitet blir altså kun skjermen, som allerede er ganske bra. Selv om 3D er relativt uviktig vet jeg at noen andre programmer jeg bruker viser (matematisk) 3D-grafikk litt tregt på et Rage128Pro 4MB AGP kort. Så et lite snev av 3D ytelse til lavere pris enn G550-kortene skader ikke.

 

gthomass: SATA koster over 35% ekstra for samme kapasitet. Jeg kuttet litt på budsjettet og bestillte heller 2 stk (til Raid1) 80GB med 8MB og PATA til 1700kr i stedet for 1 stk 160GB med 8MB og SATA til 2000 kr.

 

sof: Jeg valgte i865PE fordi det koster bare 2/3 av prisen til et med 875P + at det hadde litt flere tilkoblinger og stæsj. (Jeg ofret riktignok hele 2-5% ytelse på dette valget, men men)

Lenke til kommentar
Jeg har Q-tec kabinettet. Det er helt OK, og man må jo seff ta den lave prisen med i betraktningen.

En kamerat har 300W-versjonen av Q-tec kabinettet og er veldig fornøyd. Det er stabilt og bra selv med en mye overklokket Athlon (palomino) og mye greier i kabinettet. Jeg antat 350W utgaven som jeg har bestillt er bedre enn 300W-utgaven og at den skal takle fint den nye maskinen. Ny-Maskinen (P4) trekker neppe noe merkbart mer effekt enn den Athlon-maskinen til kameraten min, så jeg tipper det skal bå bra,.

Lenke til kommentar

Simen 1 skrev:

GeforceF FX 5200 er fordi jeg trengte et kort med VGA + DVI. Alternativet var Radeon 9000/9100/9200 til omentrent samme pris, men de yter vel en god del dårligere?

 

Oki! da har jeg misforstått. På forum igår var det nemlig flere som skrev det var svakere ytelse på en fx5200 enn GF2 mx! :roll:

Lenke til kommentar
er litt mistenkelig til kvaliteten på de strømforsyningene også siden de er så billige.

 

:yes:

 

Jeg har en slik selv, og strømforsyningen duger ikke i det hele tatt.

 

Det er en grunn til at jeg skal kjøpe ny strømforsyning, selv om jeg bare har hatt det kabinettet og strømforsyningen i ca 1 måned.

Lenke til kommentar

Sapphire Radeon 7000 64MB DDR

AGP, ATI 7000, DVI, TV-Out, Retail Tilgang 434,- kr

 

kilde: flexi-data.no

 

yter sikkert bedre enn fx5200 kortet, som forøvrig er ELENDIG. og koster mye mindre

 

edit: når det gjelder qtech karbinettene, har jeg ett sjøl. nemlig det små karbinettet med 300W psu. bruker det til å dytte noe "gammelt" stash i til min lillebror, og det funker forsåvidt fint. Hadde jeg ikke laget et genialt 8) blowhole hadde det blitt en luftfelle der inni ved cpu dog. Eneste jeg kan si er at jeg kjøpte det fordi det var billig, og det er ikke uten grunn. Er nemlig en voldsom "billig-følelse" man får når man bygger i det. Metallet er tynt som blikk, og man ser det er spart på alt. Hvis du skal ha en maskin i profesjonell sammenheng ser jeg derfor at det hadde vært greit å legge litt mer i det. Også med tanke på støydempning.

Lenke til kommentar
Det ble så mye endringer, rot og avsporing i den andre tråden at jeg starter like gjerne på nytt:

Jeg skal kjøpe en skikkelig tallknuser til jobben og har satt opp følgende PC fra komplett:

 

Pentium4 2,8GHz (800FSB):....................................................... 2861kr

Abit IS7-E med SATA, Dual DDR400, 1394, LAN, Raid, i865PE:..... 969kr

Switch, 5 port fra Sunsway:......................................................... 196kr

DVD-spiller/CD-brenner 48x24x48x16x:....................................... 632kr

2x WD 80GB 8MB i Raid:.......................................................... 2x 850kr

Q-tec kabinett 350W:................................................................... 450kr

2x512MB Twinmos PC3200 CL2:............................................... 2x814kr

Tastatur og mus trådløs:.............................................................. 282kr

17" LCD ADi med DVI 450:1 260Nits 16ms:................................ 4272kr

GeforceFX5200 med DVI:.............................................................. 773kr

SUM.........................................................................................13763kr

 

Ser dette bra ut? Noe jeg bør endre på? Den skal brukes til stort sett avanserte tekniske og krevende beregninger.

 

Siden DU skal har en tall knuser til matenmatiske beregninger... :lol:

 

Hvorfor går du får en slik pinglete hjemme laptop?

 

Du får kjøpt servere som er mer beregnet til slike operasjoner, fks fra dell.

 

Hvorfor en 2,8 GHZ? p4? hvorfor ikke en xeon eller en opteron?

 

Hvorfor så lite ram? 1 GB? du skulle har minst 3 til 5 GB MINST! :p

 

Hvorfor en kabinett? hvorfor ikke en raker?

 

Hvorfor ikke en SCSI maskin?

 

JEG Tror ikke du skal har maskinen din til noe ADVANSERT tall knuser,... du er bare mer ute etter en mening om maskinen din? :wink: Til spill er den greit altså.. Helt ærlig :lol:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...