Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

UPC og NIC


Anbefalte innlegg

Dama mi hadde en gammel REC pc med et NIC som fulgte med når hun startet UPC abbnomentet. Ga henne en ny pc i 18-års gave i går (Shuttle SK41G) og nå kommer hun ikke på nett.

 

Har sjekket med annen kable fra onboard-nic til upc-modemet, og det gjorde ikke noe forskjell. Det lyser påde på nic og modem, og i win2k så sier den at den har kontakt med nettet og kjører på 10MBit. Men allikevel får den ikke tildelt IP. Når jeg kjører ipconfig /renew, blinker det på modemet at den får data fra nic, men ikke på at den får data fra upc.

 

Har sjekket TCP/IP instillingene, og allt er som det skal. Er det bare UPC som er nede akkurat nå, eller krever UPC at man bruker det nic som man fikk av dem? Kan ikke se at det er noe spess med det nic som hun fikk av upc....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UPC låser IP mot et NIC og vil ikke virke mot andre NIC før det har gått et par dager siden sist du var koblet opp. Da låser den seg på nytt til det NIC'et som fikk tildelt IP. En skikkelig teit greie fra UPC, spør du meg. Du kan jo evt. ringe dem å spørre om de kan løse opp tidligere.

Lenke til kommentar

Så for å kunne bruke onboard-nic har jeg to valg:

 

1. La dama sitte uten nett en stund tiol modemet godtar den nye mac adressen (kjenner jeg upc rett er det vel snakk om en uke eller to)

2. Ringe upc og be dem ordne på det (hvis det er mulig da, og er det mulig tar det sikkert en uke eller to før dem gidder å gjøre det)

 

Alternativt putte i det gamle nic (men det blir litt teit liksom...hehe)

Lenke til kommentar

Har også merkelig nok merket at ting fungerte når jeg deaktiverte kortet i enhetsbehandlingen, så restarte maskinen og aktivere kortet igjen. Da fikk jeg merkelig nok IP adresse igjen fra UPC. Har merket dette ved et par andre tilfeller også. Det har da vært et nvidia nettverkskort i den ene, og realtek brikker i de andre.

Lenke til kommentar

Dtte er et vanlig problem, men med 2 relativt enkle løsninger.

 

1. Mytt MAC adresse på det nye kortet til identisk med det gamle. (Bad idea)

 

Korrekt løsning følger:

 

2. Kjør ipconfig /release på den gamle maskinen, og skru av kople til den nye, og det skal i følge UPC virke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...