Gå til innhold

Kommer ny CPU 3400+?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal nevnes at nettstedet The Inquirer nylig frambragte rykter om en XP 3400+, men dette er høyst ubekreftede meldinger. I så fall er sjansen stor for at XP 2800+ ikke blir den prosessoren i serien med høyest klokkefrekvens.

 

Athlon XP 3200+ er som tidligere nevnt trolig den siste Socket A-baserte prosessoren fra AMD,

 

Fra HW.no sin egen test av XP 3200+

Lenke til kommentar

Nope.

 

AMD skal flytte over på Hammer-arktekturen i løpet av sommer'n/høsten. Opteron tar server/workstation markedet, mens Athlon64 tar hjemme/spillmarkedet. Athlon XP vil begeve seg nedover i pris, og vil etterhvert bli billig-CPUen til AMD (dvs, ta over rollen som Duron hadde) ... og til slutt bli borte en gang i løpet av 2004.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for at AMD kan lansere en XP3400+ allerede nå, når man ser på overklokkingsresultatene til Barton kjernen. Imidlertid er AMDs PR-rating blitt mer kontroversiell siden dagens XP3200+ stort sett ikke yter bedre enn Intels nye 3G med 800 mhz FSB.

 

Siden det er såpass lang tid til planlagt lansering av av Athlon-64 i september, tror jeg personlig at AMD kommer med en ny prosessorlansering basert på Barton kjernen, en eller annen gang i løpet av sommeren/sensommeren.

 

Det er derimot tvilsomt at AMD vil lansere en versjon av Athlon-64 for Socket-A pga. kostnadene til å utvikle en slik prosessor, slik at Socket-A vil gå over i historien i løpet av høsten og vinteren.

 

En XP3200+ vil ytelsesmessig duge i lang tid framover slik at det nok vil bli produsert hovedkort og PCer basert på socket-a i 2004 også.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i det om PR-ratingen. Siste test fra tomshardware viser at XP3200+ knapt nok holder følge med en P4 2,8Ghz 800Mhz FSB, langt mindre intels nye flaggskip på 3,2Ghz. Men det er nok usannsynlig at AMD vil nedjustere ratingen, da det hadde vært et temmelig stort nederlag å vedgå.

Lenke til kommentar

Prosessorene basert på Barton kjernen overklokkes omtrent likt. Den minste modellen klokkes vanligvis mest. En XP2500+ klokker like bra som en XP3200+ og koster nå under 900 kr. Et røverkjøp av en prosessor spør du meg. Har selv en slik som kjører som en lek på 2,2 ghz.

 

Mer en ca 2,4 G på Barton kjernen er vanskelig å oppnå med veldig god luftkjøling. Allerede ved 2,2 bør en ha god kjøling. T-bread B klokker til høyere frekvens, men har bare halvparten L2 cache.

 

De siste modellene med en bestemt kjerne er alltid relativt sett dårlige overklokkere, f.eks. T-bird 1,4Ghz.

Lenke til kommentar

det er vel en ting de fleste av dere glemmer..

AMD har aldri sagt at PR-ratingen sammenligner med P4 (dvs at XP3000+ = P4 3000 MHz). Hva de vil at brukeren skal "tro" er en annen sak.

 

PR-ratingen til AMD tar utgangspunktet i thunderbird prosessorene. DVS at da man gikk over fra thunderbird til athlon xp skulle en athlon xp 1800+ ha tilsvarende ytelse som en tbird 1800 (om den hadde eksistert).

 

det jeg vil frem til er at AMD nok har sitt på det tørre akkurat når det gjelder PR-rating. Men det er selvsagt klart at dette med å sammenligne med tbird istedenfor p4 kun var et triks for å IKKE måtte forklare seg når PR-rating ikke alltid stemmer.

Lenke til kommentar

PR Ratingen til AMD fremgår ganske tydelig av testene til SiSoft Sandra. Min XP2500+@XP3200+ yter omkring 3200/3300 i PR ratingen til Sandra 2003.

 

Vi må huske på at AMDs rating yter rettferdighet under office, spill og server programmer.

 

Off topic! Min favoritt Tyrkia vant Eurosong 2003! Er SÅ fornøyd akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...