Gå til innhold

Sensasjon; oppholdsvær i Bergen! Bildetråd fra Akam-treff i Bergen 11. Oktober 2009


Euklid

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Utrolig bra bilder, PiratStian! Fikk lyst på et sånt kamera selv nå, alle bildene er knall, mtp. lys og fokus (utenom det hvor du hadde fokusert på skuldrene). Jeg falt helt for det med stolene. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange fine, PiratStian – herlig fanget Mini. Setter lett igang bruktbilsamba. :) Ser frem til neste runde. Fremkaller du fargefilm lokalt? Hageporten er også en fulltreffer, forresten. Synes ikke det gjør noe at den ikke er i farger.

Takk for det Euklid og Anfall, bra kamera vet dere ;p

Fremkaller enten hos japanphoto (som sender til tyskland), eller hos stasi (som visstnok har fått liv i maskinen sin igjen, tipper han leverer raskest, men er litt dyrere).

Endret av PiratStian
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Likte veldig godt det bildet av måken (eller hva det nå var) i flukt. Det var et skikkelig blinkskudd. Og så likte jeg sprøytebildet.

 

Jeg så forresten ikke noe smartere ut når jeg lå og tok bilde av fjæra i vannet ser jeg. :p

Et sprøytebilde måtte jo nesten komme :p

 

Duene «langs bakken» var veldig godt fanget, Anfall. Definitivt verdt å legge seg på asfalten for, liker blikket i den ene veldig godt. Fuglen som går inn for landing er også en favoritt.

Takk, glad jeg ikke la meg på asfalten forgjeves ;)

Lenke til kommentar
Men, den egentlige sensasjonen er vel at dere har fått til et treff i Bergen ;) Det har tross alt vært pent vær før i Bergen; jeg husker f.eks. 17. mai 1982 :p

 

Tom

Vi har hatt to – men forrige gang var det forbeholdt de med værtett kamera. Jeg synes da ikke 27.5 år mellom hver finværsdag er noe å bry seg så mye om ...? :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Legg merke til at det ikke skjedde før jeg flyttet til byen. :p

Var helt sikkert bare pga. at du har flyttet hit! :p

 

Så det ikke før nå, men synes duen til Anfall ser fryktelig ond ut, se de øynene - de lyser jo "prøv å ta maten min så skal jeg hakke av deg hodet", bra fanga :)

Når du sier det... Har ikke tenkt på det på den måten før du sa det. Synes bare det var best av duebildene jeg tok, mest pga fokuset på den/øynene.

Lenke til kommentar

Utrolig mye bra folkens! Det er bra dere andre har større talent for å fotografere fugl enn meg...

 

Her kommer et utvalg av mine bilder. Det ligger flere på Smugmug.

 

Litt overdrevne høstfarger:

677342406_ZMJhX-L.jpg

 

Ingen tid til å hvile:

677344030_oERtV-L.jpg

 

Gammel idyll:

677346747_pxTvR-L.jpg

 

Sopp til kvelds:

677351981_GVyGY-L.jpg

 

Jeg vet ikke hva som er verst - grafittien eller gardinene:

677354001_fqmRY-L.jpg

 

gorpium ser mot dypet:

677355904_Xb4yb-L.jpg

 

Verdens peneste kamera?

677340656_PB5U2-L.jpg

Lenke til kommentar
Gammel idyll:

Min favoritt tror jeg, likte godt at rekkverket og "stegene" leder blikket inn i bildet..

 

Verdens peneste kamera?

Nah, rolleiflex sine TLRer er penere, denne er for stor og brautete.. (men har den fordelen at det er et systemkamera, så du kan bytte ut ting som optikk og søker, osv..) (Ikke fortell den at jeg har sagt det dog, da blir den sikkert gretten..)

Lenke til kommentar
Gammel idyll:

Min favoritt tror jeg, likte godt at rekkverket og "stegene" leder blikket inn i bildet..

Takker.

 

Dine var forresten meget pene alle sammen. Det blir et helt eget uttrykk med mellomformat, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på forskjellen. Den sterke kontrasten du har i bildene dine - har det noe med filmen å gjøre, eller er det måten du fremkaller på (jeg er totalt n00b når det kommer til film)?

 

Verdens peneste kamera?

Nah, rolleiflex sine TLRer er penere, denne er for stor og brautete.. (men har den fordelen at det er et systemkamera, så du kan bytte ut ting som optikk og søker, osv..) (Ikke fortell den at jeg har sagt det dog, da blir den sikkert gretten..)

Hehe, godt mulig - har ikke sett noen av dem på nært hold (jeg er totalt n00b på filmkameraer også).

Lenke til kommentar
Dine var forresten meget pene alle sammen. Det blir et helt eget uttrykk med mellomformat, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på forskjellen. Den sterke kontrasten du har i bildene dine - har det noe med filmen å gjøre, eller er det måten du fremkaller på (jeg er totalt n00b når det kommer til film)?

 

Kontrasten kan komme inn flere steder, typen film har veldig mye å si, noen filmer har ganske ekstrem kontrast, f.eks Rollei Retro - her er to eksempler på henholdsvis Rollei Retro 100s og 400 - hvis jeg får hijack'e tråden bittelitt:

 

 

3715504949_a7670df4e8.jpg

 

3654844046_af59326155.jpg

 

 

Hvilken fremkaller du bruker vil også ha noe å si, også hvor sterk du blander den vs hvor lang tid du lar den stå, og om du pusher/pull'er filmen (f.eks skyter en film på asa 800 som egentlig er asa 200 - og fremkaller den som om den egentlig var 800), pusher du den vil du typisk få mye høyere kontrast. Kontrasten kan også komme under innscanning, og selvsagt i etterbehandling etter scan. Jeg er ganske glad i kontrast, så jeg drar gjerne litt ekstra i den i post. Men for å svare spørsmålet ditt, kontrast kan egentlig påvirkes i alle steg av prosessen.

Endret av PiratStian
Lenke til kommentar
Får litt samme følelse som når jeg så på gorpium sine; denne vinkelen var jeg ganske nær – men traff ikke.

Hvis jeg kan få prøve å komme med noe som er ment som konstruktiv kritikk, når jeg ser på bildene dine fra denne gang og forrige gang så er mange av de bittelitt for mørke. Pentax (spesielt modellene før k-7) er litt for forsiktige med eksponeringer og ender opp litt for langt til venstre (iallfall etter min smak). Et godt pentax-triks er +1/3ev som standard (og skru på blinking for overeksponerte områder og rgb-histogram, slik at du lett merker når "trikset" fører til at du blåser fargekanaler), det er bedre å dra eksponeringen litt ned enn å dra den opp i post; så lenge ingen kanaler er blåst.

 

Jeg suger selv balle på komposisjon, men bare enkle triks som rule-of-thirds vil hjelpe stort på mange av bildene (tenker mest på de fra sist). Har sikkert hørt det tusen ganger før, men legg ting av interesse, linjer og annet på disse 1/3 linjene i søkeren. Ting som f.eks pipen, lampen, horisonter osv fra sist blir merkbart mer spennende når de ikke er i midten av bildet.

 

Jeg er ikke alltid like flink til å gjøre dette selv, men nesten alle bildene til arnold_layne er glimrende eksempler på dette, samme med mesteparten av behind the scenes fra gorpium. Jeg har egentlig en uvane der jeg plassere hoder midt i søkeren hvis jeg ikke tenker meg om, nå tvinger jeg meg selv til å ikke ha fokuspunkt i midten med mindre jeg må, men enten opp/ned eller til sidene. Det å skyte film og vite at det koster opptil 10 kr (for farge) hver gang jeg trykker på knappen får meg til å stoppe og tenke litt før jeg tar bilder. Det er som du sier veldig lite som skal til, bare stopp 2 sekund og tenk enkle komposisjonsregler :)

Lenke til kommentar

Har fått sett litt mer på bildene nå, og må si det er mye bra her. Når det blir så mange fine bilder av halvannen time på et avgrenset område kan man lure på hvorfor vi ikke gjør dette oftere :)

 

@L4rs: Soppbildet har andre nevnt før - veldig fin vinkel du fikk til her. Liker også elveidyll og urbane refleksjoner.

 

@gorpium: Generelt et veldig høyt nivå på bildene dine - til og med behind the scenes serien din preges av et godt blikk og bra kreativitet. Skal jeg plukke ut ett må det bli anden som forsvinner ut av bildet. Hadde aldri kommet på å kutte bildet akkurat der selv...

 

@Euklid: Likte godt dueportrettet ditt. Skarpt og velkomponert! Artig at den tilsynelatende studerer de fine "bokehsirklene". Synes for øvrig at du hadde det fineste bildet av Mamiya'en. Det gjorde seg vedig godt med den skråstillingen.

 

@Anfall: Veldig artig bilde av hele gjengen som kaster seg over endene. Du har i likhet med Euklid et godt blikk for skjeve horisonter. Det fungerer flott både på "kråkebollen" og sprøyten. De gule blomstene var også nydelig - perfekt valg av dybdeskarphet.

 

@PiratStian: Som sagt liker jeg alle de bildene du har vist så langt. Må jeg velge, så tror jeg kafé sepia faller aller mest i smak. Det ble enda mer stemningsfullt på bildet enn det var i virkeligheten. Liker veldig godt perspektivet du valgte på Mini'en også. Gleder meg til å se fargebildene!

 

Takk for info om film/fremkalling forresten. Det er en prosess som virker utrolig spennende å lære seg. Jeg blir ikke mindre inspirert av slike resultater som du viser heller.

Lenke til kommentar
@L4rs: Soppbildet har andre nevnt før - veldig fin vinkel du fikk til her. Liker også elveidyll og urbane refleksjoner.

Takk takk. Av dine likte jeg best gammel idyll. :)

 

Når det blir så mange fine bilder av halvannen time på et avgrenset område kan man lure på hvorfor vi ikke gjør dette oftere :)
Latskap. :p

 

 

Veldig stilig å se hva dere fikk til! Skulle meget gjerne vært med!

Du får bli med neste gang da. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...