Gå til innhold

PIII - Vilke hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei der, jeg er litt grønn på hovedkort og kunne trengt litt kunnskap.

Mitt hovedkort på den ene pc'en "krasjet" nettopp, og jeg trenger et nytt.

Så er det det med disse hovedkortene da.. det er jo SÅ mange sorter av dem!

 

Kunne noen vært snille å fortallt vilken sort hovedkort man trenger for en PIII 800 mhz CPU? (Da mener jeg i Socket/eller hva man kaller dem)

Jeg trodde jeg trengte Socket A, eller Socket "lang forkorting" -som jeg kaller den :)

 

Btw, noen som vet om en god plass å finne et slikt hovedkort, som f.eks en web-shop?

 

Takk for alle gode svar!

 

Mhv

Tele-Harry

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du om den Pentium 3 prosessoren din er socket i det hele tatt? Står det 800EB Mhz (eller noe lignende) når du booter?

 

Jeg kjører et dual PIII 800MHz system, og jeg har Socket FCPGA. Det er nok mest sannsynlig det du også har.

 

Et nytt slikt hovedkort er ikke veldig dyrt for tiden. De selger det på komplett.

 

Ta en kikk på dette. Det er single cpu versjonen av det jeg har (tror jeg). Og jeg er veldig fornøyd med det.

 

Men jeg ville nå helst vært sikker på om CPU'en din er av typen Socket eller Slot før du gjør noe.

Lenke til kommentar

Komplett er ikke tjent med å legge ut "jalla" varer til salg.

 

Varen er demobrukt, eller kan være noe de har fått tilbake fra sin leverandør som erstatning for et ødelagt produkt osv.

 

Man må kunne forvente at man har samme rettigheter på disse produktene som du har på de ordinære varene.

Men det kan da være slik at det mangler eller er slitt emballasje, åpnede esker, merker etter skruer og slikt. Kanskje mangler det driverCD, manualer eller kabler osv........

Lenke til kommentar

Finn ut hvilket Hovedkort du har, merke og modell. så sjekk med produsentens hjemmeside, der finner du ut hvordan slot/socket dette hovedkortet har og dermed hvordan CPU type du har.

 

Sjekk så med Ebay, QXL, bruktmarked på hw.no etc, så finner du nok det du er ute etter.

 

Min gamle PC'e tok kvelden, hovedkort røk. var en P3 slot 1 PC 500mhz, tenkte da at, jeg kjøper en ny P4 maskin som jeg bygger opp, så kan jeg skaffe ett brukt P3 slot1 kort som støtter samme RAM og slikt, så kan jeg bruke den som server, reserve PC, leke PC med tanke på linux etc.

 

Å reparere den gamle PC'en kostet meg da, 350kr + bensin og kjøring ett par mil. Ikke ille syntes jeg.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Hmm, jeg lurte litt på det "demo" maincardet.

Hva mener de? Er kortet brukt til demonstrasjon av produktet?

Hørtes litt "jalla" ut spør du meg.. :p

Handler stadig demo-varer der ( 3 hovedkort, 4 harddisker, 3 skjermkort ), og har ikke hatt problemer med noen - garantien gjelder som normalt.

MSI MS-6309G er rimelig, og leveres med kabler og drivere.

 

Hvis du vil betale litt mer, så er nok Asus TUSL2-RAID det mest anerkjente ( og best utstyrte ?) kortet av de to.

 

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=TUSL2&langs=01

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...4&MODEL=MS-6309

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...