Gå til innhold

Hvorfor er det 35 000 grener av kristendomen?


Anbefalte innlegg

Det er bortimot det mest blå øyde innlegget jeg har lest på en stund... :)

 

Politiet mer aktivt i mot sex kjøp her i landet? Si meg, har du sett straffene du får i thailand for uloveligheter innen sex? En annen ting er at de, altså staten, delvis lever av den traffikken. Hadde deres verdier fått komme til orde er det ikke et eneste sexsalg som ville skjedd på den kanten..

 

Og hva i all verden er kristne verdier, kan du enkelt oppsummere hva det er?

 

Det er ikke mer enn 500 hundre år siden de gode kristne verdiene var å ikke ha sex i det hele tatt. Det nest beste var å ha sex til du fikk unger også slutte helt med det. Så du skjønner, på grunn av disse "gode" kristne verdiene som avhold fra sex blomstret hore trafikken som bare det, de fikk jo markedet så og si alene når mannen fulgte sine instinkter....

 

 

Du snakker som om at vi ikke kunne hatt et samfunn uten regler og moral hvis vi ikke hadde hatt kristendommen her , men her tar du feil!

 

OFF TOPIC! egentlig....

 

Ja, men det er noe du tror fordi du ikke har lest innlegget. Studere du litt religion og samfunn så vill du også se at noen land tillater seg ting som andre ikke gjør. Og dette kan man finner svar på når man ser på verdier, normer og etikk ett samfunn har. Og hvor stammer de fra? Religion og tro.

 

Men på den andre siden så er jeg kanskje ikke nok utdypende for deg. I og med at du kanskje ikke vet så mye om religion og samfunn annet enn det du lese i avisen??

 

"Og hva i all verden er kristne verdier, kan du enkelt oppsummere hva det er?"

Jeg kunne sagt at du er ett prime eksempel på en tankegang som studenter som meg får kjeft for å følge.

Alle dine verdier kommer fra ett sted ikke sant? Hvor kommer de fra? Buddhismen? Hinduismen? De afrikanske religioner der de danser naken og spiser rått kjøtt? Nei, dine verdier (selv om du plukker fra andre) er hovdesaklig bygget på kristent verdigrunnlag. Enkleste form de ti bud. Ellers slike ett kristent samfunn annser som rett og galt på ett gitt tidspunkt. Betyr det at man som sekularisert har totalt andre verdier enn kristne? Nei, de gammle funker bra. Men selv om du er sekularisert betyr ikke det at du nødvendigvis følge veier som den kristne veier vill forby. Dermed kan en som er sekularisert men anti ekteskap-homo, glatt være motsantder av det. Hvorfor? Fordi han er sosialisert i ett samfunn/gruppe hvor det er FY FY!.

 

"Du snakker som om at vi ikke kunne hatt et samfunn uten regler og moral hvis vi ikke hadde hatt kristendommen her , men her tar du feil!"

Hvordan kan jeg ta feil når jeg aldri har sagt det det der? Les hva jeg skriver da....

Hva jeg sier er at religion (og tro) er det som har skapt grunnlaget for våre verdier. Kort og enkelt. Selv i ett sekularisert samfunn så videreføres flere av disse verdiene. Og nei kjære deg, til og meg skjønner at de forandrer seg over tid.

 

 

Så hva kan man si da? At pga våre verdier som er fra et kristent verdisyn, så hadde vi så absolutt ikke sagt ja til staten til en aktør i prostitusjon industrien. Derimot thailand, hvor buddhismen er majoritet så ligger det litt andre verdier og tanker i det. Dermed kunne de tillate seg det. Til og med staten i sørkorea har en stor andel i prostitusjons bransjen. Og da de begynte å dempe den så var det mer fra vestlig påvirkning (mye pga av amerikanske soldater blant annet som laget bråk) og press enn indre press. Det er helt vanlig der. På godt og vondt. MENN trenger sex og KVINNER tjener penger. Man roper det ikke ut til folk, men blir heller ikke nedglodd viss man skulle bli observer gående ut av ett slikt sted. Sammenlignet med her i norge er det helt annerledes. Uten at jeg tror at jeg trenger å forklare deg det.

Endret av MisoSoup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du haar nok rett, men i utgangspunktet var kristendom kun en jødisk sekt.

Men hvordan stiller protestantismen seg i forhold til katolisisme da? Kan det kalles en sekt?

protestantismen regnes nok ikke som sekt. Tror heller ikke pentakostalismen (som filadelifia kirken) regnes om sekt i og med at de er så store og utbredtt.

 

Derimot Jehovas vitner og smiths venner er gode eksmepler på sekt. De er betydelig mindretall, og de følger en form av kristendommen som ingen av de store retningene annser som korrekt....kan man vel kanskje si...

Endret av MisoSoup
Lenke til kommentar

Det er da en veldig bastant påstand. Klart at vårt samfunn er formet av kristendommen, det ser vi på høytidene våre, på kirkene, på bryllup osv. Men å la kristendom og tro ta æren for helt grunnleggende sosiale regler og normer som eksisterer i samfunnet er drøyt.

 

Ved å formulere seg slik så framstår det som om det er kristendommen som er grunnen til at man har lover som forbyr stjeling og drap. Fjerner man de "reglene" som var inkorporert i samfunnet før kristendommens inntokt står man tilbake med lover ytterst få følger idag. "Ikke ha andre guder enn meg", "ære far og mor" "ikke snakke usant". De to siste er uansett normer som oftest er inkorporert i hvilket som helst samfunn uavhengig av hvilken religion de følger.

 

De fleste verdiene som kommer fra kristendommen har man fraveket heldigvis, kristendommen har utviklet seg og sekularisert seg i så stor grad som mulig for å overleve som en religion. Så de kristne verdiene man sitter igjen med, er de samme verdiene man finner i de fleste andre religioner. Grunnen til at man finner de i de fleste andre religioner er fordi de er inkorporert i samfunnet religionen oppstår i fra før av.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Det er da en veldig bastant påstand. Klart at vårt samfunn er formet av kristendommen, det ser vi på høytidene våre, på kirkene, på bryllup osv. Men å la kristendom og tro ta æren for helt grunnleggende sosiale regler og normer som eksisterer i samfunnet er drøyt.

 

Ved å formulere seg slik så framstår det som om det er kristendommen som er grunnen til at man har lover som forbyr stjeling og drap. Fjerner man de "reglene" som var inkorporert i samfunnet før kristendommens inntokt står man tilbake med lover ytterst få følger idag. "Ikke ha andre guder enn meg", "ære far og mor" "ikke snakke usant". De to siste er uansett normer som oftest er inkorporert i hvilket som helst samfunn uavhengig av hvilken religion de følger.

 

De fleste verdiene som kommer fra kristendommen har man fraveket heldigvis, kristendommen har utviklet seg og sekularisert seg i så stor grad som mulig for å overleve som en religion. Så de kristne verdiene man sitter igjen med, er de samme verdiene man finner i de fleste andre religioner. Grunnen til at man finner de i de fleste andre religioner er fordi de er inkorporert i samfunnet religionen oppstår i fra før av.

Det har du helt rett i. Men nå avgrenset jeg meg innenfor kristendommen og religion som sådann etter kristningen av norge da. Og igjen eg har egentlig ALDRI sagt kristendommen på den måten der. Jeg sier RELIGION som har all ære for etikk og moral og utrolig mange verdier. MEN for oss da er kristendommen det som er mest aktuelt. Beklager viss jeg ikke er tydelig nok. Men jeg trodde det etter forrige innlegg.

 

Ja selvflølgelig fravikes regler (innføres regler). Samfunnet er i konstant forandring og religion følger med samtiden.

 

Viss du lese forrige tråder så ser du kanskje hva jeg egentlig snakket om. Fordi egentlig var det snakk om hvordan religion kan påvirke oss politisk og lovmessig. Hvor thailand var brukt som en sammenlikning.

Endret av MisoSoup
Lenke til kommentar
Du haar nok rett, men i utgangspunktet var kristendom kun en jødisk sekt.

Men hvordan stiller protestantismen seg i forhold til katolisisme da? Kan det kalles en sekt?

Vanskelig å svare på, jeg er biased så jeg ser ikke at forskjellene er store nok til at det kan kalle to forskjellige religioner. Det er så små forskjeller.

 

Men avhengig av hvordan du tolker Kunnskapsforlaget, kan luthersk protestantisme kalles en sekt, ja.

 

De fleste verdiene som kommer fra kristendommen har man fraveket

Jeg synes det er en bastant påstand.

Lenke til kommentar
protestantismen regnes nok ikke som sekt. Tror heller ikke pentakostalismen (som filadelifia kirken) regnes om sekt i og med at de er så store og utbredtt.

 

Derimot Jehovas vitner og smiths venner er gode eksmepler på sekt. De er betydelig mindretall, og de følger en form av kristendommen som ingen av de store retningene annser som korrekt....kan man vel kanskje si...

 

Ironisk at de store retningene tror på ubibelske ting som treenigheten, udødelig sjel, helvete osv. og så måle andre etter dem.

Lenke til kommentar
De fleste verdiene som kommer fra kristendommen har man fraveket

Jeg synes det er en bastant påstand.

 

Det må du gjerne synes, men kan du komme med eksempler på kristne verdier man har i samfunnet idag?

Skulle ikke være så vanskelig det vel. Lettest å se når det er snakk om sex og kjønnsroller. Det skjønner jo til og med drittungene som henger på jernbanetorget. At kristne synet på sex har lagt grunnlaget for at mange folk annser eksempelt horer som undermennesker og kjøpere like så. At fortsatt så finnes det mange som synes homofili er kvalmt og at man holder avstand til slike mennesker. Det stammer fra kristne verdier. Skulle ikke være vanskelig å se det da.....

 

protestantismen regnes nok ikke som sekt. Tror heller ikke pentakostalismen (som filadelifia kirken) regnes om sekt i og med at de er så store og utbredtt.

 

Derimot Jehovas vitner og smiths venner er gode eksmepler på sekt. De er betydelig mindretall, og de følger en form av kristendommen som ingen av de store retningene annser som korrekt....kan man vel kanskje si...

 

Ironisk at de store retningene tror på ubibelske ting som treenigheten, udødelig sjel, helvete osv. og så måle andre etter dem.

Ja det har du helt rett i. Det med treenigheten er jo veldig omdiskutert, men det endte vel som det endte siden de kanskje følte for ett behov for å opphøye Jesus? eller forklare kreftene hans?

 

Helvete er egentlig forbeholdt hovedsaklig katolisisme. Er hvertfall de som gjorde helvete til det helvete det var. Egentlig, viss martin luther hadde fått viljen sin, så hadde vi kanskje ikke hatt helvete i protestantismen på samme måte som vi har. Men han hadde jo noen hull her i teoriene sine og det forrvirret jo folk da....så da ble det mye helvete allikevel....

Endret av MisoSoup
Lenke til kommentar

Kjønnsrollene er da vitterlig biologiske, ikke religiøse. Og selv de viker vi kraftig fra idag. Ja, det har faktisk blitt innført politikk for å utjevne disse kjønnsrollene. Sexen skal være forbeholdt ekteskap. Dette er da langt ifra dagens standard, noen steder der religion fortsatt står sterkt er det kanskje tilfelle, men det er for de som faktisk er religiøse.

 

Det er veldig begrenset gruppe som synes homofili er "kvalmt", men det er igjen, faktisk gjerne forbeholdt de som faktisk er religiøse. Noe som regnes for å være en grei minoritet i dagens samfunn?

 

Men for all del, "flotte" verdier som har formet samfunnet vårt. Der har du klart en, holdning til homofile. Og siden de står såpass fritt i dagens samfunn, er vel også denne verdien fort forsvinnende.

Lenke til kommentar
Kjønnsrollene er da vitterlig biologiske, ikke religiøse. Og selv de viker vi kraftig fra idag. Ja, det har faktisk blitt innført politikk for å utjevne disse kjønnsrollene. Sexen skal være forbeholdt ekteskap. Dette er da langt ifra dagens standard, noen steder der religion fortsatt står sterkt er det kanskje tilfelle, men det er for de som faktisk er religiøse.

 

Det er veldig begrenset gruppe som synes homofili er "kvalmt", men det er igjen, faktisk gjerne forbeholdt de som faktisk er religiøse. Noe som regnes for å være en grei minoritet i dagens samfunn?

 

Men for all del, "flotte" verdier som har formet samfunnet vårt. Der har du klart en, holdning til homofile. Og siden de står såpass fritt i dagens samfunn, er vel også denne verdien fort forsvinnende.

Kjønnsroller er da vitterlig biologiske og de er religiøse. Selv om norge spesifikt er ganske annerledes enn mange andre landre, gjør ikke norge representativt for hele den kristne verden. Viss vi da kaller den vestlige verden med omegn kristelig verden.

 

Avstand fra homofili har da ingenting med hvor religiøs man er eller ikke. Men en stor kilde til denne avstanden er av religiøs art. Kristendommen som legger stor vekt på mann og kvinne. Selvfølgelig er det annerledes i dag. Veldig mye bedre. Men da snakker vi hovedsaklig om oslo. Men oslo er ikke helt representativt for hele norge. Og hvertfall ikke hele delen av verden hvor kristendoomen er størst. Vesten.

 

En kan også nevnet synet på prostitusjon. Kjøper og selger. Hva er flertallets syn? Hvorfor har de det og hvor kommer det fra? Kommer ikke synet av religion?

 

Andre kristne verdier i dagens samfunn som er ganske opplagt: nestekjærlighet, åndsfrihet, respekt for menneske og naturen. Det er kanskje ikke kristne verdier sier du. Men da sier jeg at hele vårt menneske syn i vesten i dag er kristne verdier. Noen spesifikke lover har fallt bort sant nok. Men det menneskesynet vi har i dag, er kristent hvor gresk antikk er basisen. Så hva er da sekularisering. Jo det er da man tar humanisme delen og reiser den over kristne dogmer, regler og forestillinger.

Lenke til kommentar

Veldig ofte er homofobi, frykten som noen individer ser ut til å besitte, kun bassert på egen usikkerhet på egen legning og uvitenhet. Når du er sikker på egen legning og skjønner litt mer så er ikke homofili noe problem. For religiøse personer derimot er det fremdeles et problem, for de vil ikke fjerne hverken sin egen frykt for at de kanskje skulle være homofile eller øke sin kunnskap om det, i frykt for å finne ut at de kanskje er homofile.... Slik virker det ihverfall. Bibelen sier det og da må det være sant er greit å dekke seg bak liksom... Så jeg vil nok tro at det er flere religiøse enn ikke religiøse som har noe i mot homofili ja...

 

 

Og hvor har du det i fra at jeg ikke liker prostutisjon? Det er helt greit for meg, noe jeg driter en lang marsj i faktisk så lenge de jentene som gjør dette gjør det av fri vilje og ikke under tvang. Fant for en del år siden ut at søstera til ei venninne av meg drev på som luxus prostituert og dro inn godt og vel to og en halv million på litt over tre år på dette og det har ikke skadet henne på noen måte og hennes eget valg, så hvorfor skulle jeg ha noe i mot dette? Horer har faktisk et marked og har hatt det oppover i tiden og vil ha det markedeet i fremtiden også. Så får vi heller tenke nytt og heller legge til rette for de som faktisk vil dette og ikke kriminalisere over en lav sko. Noe som er lett når en ikke er en bruker av det markedet. Men noe i mot damer som selger seg har jeg ikke, jeg har i mot halliker som tjener penger på andre og ikke har noen krav på de pengene....

 

Nå er de kristne verdiene temmelig utflytende da..... Og jeg mistenker de for å ta æren for en del "verdier" de overhodet ikke har noen tradisjon for å ha.... Det er faktisk ikke mer enn fem hundre år siden kristendommen ville at alle skulle leve i sølibat... gifte seg var noe du gjorde for ikke å drive hor... Et annet ord på å gifte seg er kontrakts kuse.. :) For det er vel hva det egentlig er..... En ting en kan merke seg er at både menneskerettigheter og likestilling og yttringsfrihet er ting vi har fått ETTER at kristendommen mistet sin makt... Dette er jo noe en skulle tro jesus skulle ha kommet med for lenge lenge siden når en hører på visse kristne grupperinger, men han var faktisk ikke i mot slaveri engang... Så vårt verdi syn i dag er IKKE tuftet på kristne verdier..... og det er jeg glad for, for det ville vært en urettferdig, fordømmende og grusom verden!!!!!

Lenke til kommentar
De fleste verdiene som kommer fra kristendommen har man fraveket

Jeg synes det er en bastant påstand.

 

Det må du gjerne synes, men kan du komme med eksempler på kristne verdier man har i samfunnet idag?

Jesu hovedbudskap var nestekjærlighet, jeg synes det står sterkt blant mennesker. Hviledagen hellig osv.

 

protestantismen regnes nok ikke som sekt. Tror heller ikke pentakostalismen (som filadelifia kirken) regnes om sekt i og med at de er så store og utbredtt.

 

Derimot Jehovas vitner og smiths venner er gode eksmepler på sekt. De er betydelig mindretall, og de følger en form av kristendommen som ingen av de store retningene annser som korrekt....kan man vel kanskje si...

 

Ironisk at de store retningene tror på ubibelske ting som treenigheten, udødelig sjel, helvete osv. og så måle andre etter dem.

Udødelig sjel, helvete - ubibelsk? Nei, nå må du gi deg.

Lenke til kommentar
Udødelig sjel, helvete - ubibelsk? Nei, nå må du gi deg.

 

Jeg vet med sikkerhet at de dødes tilstand er ikke eksistens utifra bibelen. Filosofier osv. (yo wassup Platon) bidro til at de lærte et annet syn, nemlig at sjelen lever videre, noe den ikke gjør. Vi kan godt drøfte dette fra bibelen i PM hvis du vil siden dette er OT.

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Soul#Christian_beliefs

 

Du tror Platon dikterte sjelelæren i GT?

 

GT?

Hva er "sjelelæren" i GT?

Når GT selv sier at de døde vet slett ingenting og at de hviler i sjeol, så er "sjelelæren" denne at de døde er døde. I NT så sammenligner Jesus døden med søvn. GT lærer at mennesket er en levende sjel, ikke at den har en sjel i seg. Sjel i GT blir brukt om dyr. Har disse dyrene udødelig liv?

 

Jeg sier ikke at Platon dikterte bibelens lære. Men hans filosofi fikk noen til og trekke den slutning at bibelen lærer udødelighetslæren, noe den selvsagt ikke gjør.

 

e: hvilken trosretning tilhører du?

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar

Ah, du forveksler sjel og ånd (nefesj og ruach). Ånden det er livskraften som vi har. Skriftstedet du siterte hentyder til at bare Gud som gav oss liv eller ånd har makten til og gi oss livskraft eller ånd tilbake så vi kan leve igjen.

Jak 2:26

1mo 6:17

 

Hey, hva sier du til at vi drøfter bibelen?

Du virker jo interessert i bibelen siden du er kristen.

 

e: det er gøy og møte på andre som tror på bibelen og vil drøfte det som står der ^_^

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar
Hehe, kan godt hende jeg blander.

 

Men ordet sjel nevnes veldig mange ganger iløpet av Bibelen.

 

Sier du at det knapt står noe om sjelen i Bibelen. Isåfall har jeg misforstått noe, alltid hatt inntrykk av at den var godt forankret i Bibelen.

 

>__>

 

Sjel i bibelen er sjel.

Dyrene er sjeler.

Mennesker er sjeler.

En død sjel er et dødt menneske.

4mo 5:2

3mo 19:28

Ese 18:4

For 9:5

Salme 146:3-4

 

De døde er døde. Ingen pine for evig tid i helvete. Ingen evighet der du går på gullgater og spiller på harpe. Bare ikke-eksistens.

Lenke til kommentar

Det må du gjerne synes, men kan du komme med eksempler på kristne verdier man har i samfunnet idag?

Jesu hovedbudskap var nestekjærlighet, jeg synes det står sterkt blant mennesker. Hviledagen hellig osv.

Nestkjærlighet er ikke særegent for kristendommen, og heldigvis lever vi i et samfunn som gir blanke faen i å holde helligdagen hellig. Jeg vet ikke med deg, men jêg er iallefall glad over at ambulanse- og legepersonell, politi, brannvesen og ansatte ved bensinstasjoner ikke tar denne kristne verdien seriøst.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...