Gå til innhold

Den store lommelykt tråden


Anbefalte innlegg

ProphetSe7en skrev (På 25.1.2024 den 12.13):

Da har enda en av hodelyktene jeg linket til tidligere tatt kvelden, så da bruker jeg ikke mer tid på disse.

Jeg ønsker også å droppe innebygget batteri til fordel for muligheten til å bytte batteri ved behov.

Gjerne en kompakt lykt som kan brukes med og uten hjelm.

Ta en kikk på Nitecore HC33. Benytter 1x 18650 batteri.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=4545225

https://www.candlepowerforums.com/threads/nitecore-hc33-headlamp-review-xhp35.444490/

https://www.nitecorestore.com/Hard-Hat-Mount-p/mnt-ahm02.htm

Kan ikke si noe om montering på hjelm (aldri vært aktuelt for meg), men denne er kompakt og med god spredning. Og Nitecore har adaptre til omtrent alt mulig, men jeg tror ikke tilgjengeligheten av disse er den beste her i landet.

EDIT:
Det ville vært fint om du kunne fulgt opp svar. Er ikke lykten det du er ute etter, så si det.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det noen her med en variant av Fenix TK75 som er interessert i å selge lykten?
Er hovedsaklig batteriholderen jeg er interessert i, så om selve lykten ikke virker er ikke det så viktig.

Den kommer i 4 varianter:
"Gen 1" (2012), 2600 Lumen (plastknapper, UTEN kamera tripod festeskrue)
"Gen 2" (2013), 2900 Lumen (plastknapper, UTEN kamera tripod festeskrue)
TK75 2015, 4000 Lumen (plastknapper, MED kamera tripod festeskrue)
TK75 2018, 5100 Lumen (metallknapper, MED kamera tripod festeskrue)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (5 minutter siden):

Er det noen her med en variant av Fenix TK75 som er interessert i å selge lykten?

Den kommer i 4 varianter:

"Gen 1" (2012), 2600 Lumen (plastknapper, UTEN kamera tripod festeskrue)
"Gen 2" (2013), 2900 Lumen (plastknapper, UTEN kamera tripod festeskrue)
TK75 2015, 4000 Lumen (plastknapper, MED kamera tripod festeskrue)
TK75 2018, 5100 Lumen (metallknapper, MED kamera tripod festeskrue)

https://www.japanphoto.no/produkt/fenix-tk75-2018-5100-lumen-led-lommelykt

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Jeg vet nyeste variant fortsatt finnes å få kjøpt (er denne jeg har selv, pluss TK76), men hadde håpet å få tak i flere batteriextendere uten å måtte betale full pris for hele lykten.

Jeg skrev det jeg mente: om noen hadde en TK75 å selge, underforstått at jeg ønsket å kjøpe brukt. Hadde jeg ønsket å kjøpe ny, ville jeg spurt om noen visste om TK75 fortsatt er å få tak i (men da ville jeg undersøkt selv først).

Men takk for linken. Jeg har den allerede som favoritt på Prisjakt, med prisvarsel.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Jeg vet nyeste variant fortsatt finnes å få kjøpt (er denne jeg har selv, pluss TK76), men hadde håpet å få tak i flere batteriextendere uten å måtte betale full pris for hele lykten.

Da burde du ha skrevet det. 

Ser du har endret det nå. 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
ProphetSe7en skrev (På 7.12.2023 den 19.21):

Jeg leter etter en lykt av denne typen, men av bedre kvalitet.

Disse lyser godt og er veldig effektive på jobb, men de slutter å lade eller lyset dør ut før det er gått ett år.

https://ytl.no/products/hodelykt-easysolution-biggen

Noen som har forslag til noe tilsvarende?

Veldig intressant at dere snakker om BIGGEN, kommer litt an på når du kjøpte men det er en prototype.

Jeg kjenner han som importerer den, du kan b.l.a finne litt mer info her https://hodelykten.no/.

Kom gjerne med mer feedback, den er i konstant forbedring, har b.l.a fått sterke li-ion batteri.

Spesielt intressert i at den slutter og lade/lyset brenner ut før det har gått et år. Den var opprinnelig ment til proff markedet som et billig alternativ med grei ok ytelse. Bruker den selv daglig, ikke hatt problemer med lading eller at lys slutter å funke, så veldig intressant å høre at andre har det.

Alt i alt så har rundt 5000 lykter av denne typen blitt solgt på ca 1 år

Lenke til kommentar
hodelykten.no skrev (28 minutter siden):

Veldig intressant at dere snakker om BIGGEN, kommer litt an på når du kjøpte men det er en prototype.

Jeg kjenner han som importerer den, du kan b.l.a finne litt mer info her https://hodelykten.no/.

...

"Farge tilsvarer 6000 calvin"   Ikke noe som heter calvin, det heter kelvin når det er snakk om temperatur eller fargetemperatur.  6000K er ganske blålig lys.

Vil tippe det er et Kina-produkt med dårlig kvalitet.

Ellers begynner lykter generelt å bli for sterke.  Gikk tur igår i skumringen, men rett som det er kommer det lyskastere a la bil-styrke imot.  (Hodelykter og sykkel-lykter)  Må jo bare myse/lukke øynene for at nattesynet ikke skal bli ødelagt.

600 lumen tilsvarer 60watt glødelampe, trenger man egentlig 3000 -4000 - 6000 lumen lykter?

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Ellers begynner lykter generelt å bli for sterke.  Gikk tur igår i skumringen, men rett som det er kommer det lyskastere a la bil-styrke imot.  (Hodelykter og sykkel-lykter)  Må jo bare myse/lukke øynene for at nattesynet ikke skal bli ødelagt.

600 lumen tilsvarer 60watt glødelampe, trenger man egentlig 3000 -4000 - 6000 lumen lykter?

For ikke å snakke om at med en glødepære så spres lyset i 360°, mens med en hodelykt / lommelykt så er spredningen ~110°, og dermed blir lyset mye mer fokusert og intenst for den som møter dette lyset.

Enig, lyktene er allerede unødvendige kraftige, men "den kraftigste lykten selger best", eller "Lumen race" som det kalles på et annet forum jeg er med i. Og nei, man trenger ikke mer enn, jeg vil si, maksimum 1500 Lumen i en hodelykt. Lommelykter er noe annet, for der kan man ha spesielle behov - men lykter over en viss størrelse og ytelse er ikke noe man drar med seg på en tur i skogen. Jeg tenker her da hovedsaklig søkelykter.

Har selv en Fenix HP30R v2 hodelykt som har en oppgitt ytelse på 3000 Lumen, men utover å ha testet den på maksimal lysstyrke så bruker jeg den ikke på mer enn 200 Lumen til vanlig. Mer enn nok når det er mørkt. Og med 2 batterier så har jeg de 200 Lumen i mange timer hvis jeg skulle trenge det. Lykten støtter også tilkobling av en batteribank, så jeg kan ha 200 Lumen konstant i nærmere 10 døgn. Hvis man skulle trenge det.

Mye bedre enn 3000 Lumen i 15 minutter fordi lykten blir for varm - noe som gjør omtrent alle 4000+ Lumen lykter bare bortkastet, fordi ingen av dem er termisk laget for å håndtere en slik varmeproduksjon. Og de som er laget for det kommer med bærehåndtak og skulderstropp inkludert i pakken.

Med det sagt, så er det tilbake til bruk. Som arbeidslykt vil jeg gjerne ha en lykt som klarer å yte 3000-4000 Lumen, om enn kun mulig over en kort tid, ved behov. Jeg har lykten på 300-500 Lumen til vanlig, og setter den på 3000 Lumen hvis jeg plutselig trenger flombelysning av en eller annen grunn. Har aldri hatt det samme behovet med en lykt jeg bruker når jeg går på tur.

Jeg kjøpte meg nylig en Sofirn Q8 Plus, 16000 Lumen:
https://www.sofirnlight.com/products/sofirn-q8plus-16000lm-powerful-flashlight

Totalt bortkastet å eie noe slikt 98 % av tiden, men de siste 2 %...så er det veldig gøy (GØY - ikke nyttig!) å kunne lyse opp hele hustomten i noen minutter. :cool:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
On 13.3.2024 at 5:57 PM, PaladinNO said:

For ikke å snakke om at med en glødepære så spres lyset i 360°, mens med en hodelykt / lommelykt så er spredningen ~110°, og dermed blir lyset mye mer fokusert og intenst for den som møter dette lyset.

Enig, lyktene er allerede unødvendige kraftige, men "den kraftigste lykten selger best", eller "Lumen race" som det kalles på et annet forum jeg er med i. Og nei, man trenger ikke mer enn, jeg vil si, maksimum 1500 Lumen i en hodelykt. Lommelykter er noe annet, for der kan man ha spesielle behov - men lykter over en viss størrelse og ytelse er ikke noe man drar med seg på en tur i skogen. Jeg tenker her da hovedsaklig søkelykter.

Har selv en Fenix HP30R v2 hodelykt som har en oppgitt ytelse på 3000 Lumen, men utover å ha testet den på maksimal lysstyrke så bruker jeg den ikke på mer enn 200 Lumen til vanlig. Mer enn nok når det er mørkt. Og med 2 batterier så har jeg de 200 Lumen i mange timer hvis jeg skulle trenge det. Lykten støtter også tilkobling av en batteribank, så jeg kan ha 200 Lumen konstant i nærmere 10 døgn. Hvis man skulle trenge det.

Mye bedre enn 3000 Lumen i 15 minutter fordi lykten blir for varm - noe som gjør omtrent alle 4000+ Lumen lykter bare bortkastet, fordi ingen av dem er termisk laget for å håndtere en slik varmeproduksjon. Og de som er laget for det kommer med bærehåndtak og skulderstropp inkludert i pakken.

Med det sagt, så er det tilbake til bruk. Som arbeidslykt vil jeg gjerne ha en lykt som klarer å yte 3000-4000 Lumen, om enn kun mulig over en kort tid, ved behov. Jeg har lykten på 300-500 Lumen til vanlig, og setter den på 3000 Lumen hvis jeg plutselig trenger flombelysning av en eller annen grunn. Har aldri hatt det samme behovet med en lykt jeg bruker når jeg går på tur.

Jeg kjøpte meg nylig en Sofirn Q8 Plus, 16000 Lumen:
https://www.sofirnlight.com/products/sofirn-q8plus-16000lm-powerful-flashlight

Totalt bortkastet å eie noe slikt 98 % av tiden, men de siste 2 %...så er det veldig gøy (GØY - ikke nyttig!) å kunne lyse opp hele hustomten i noen minutter. :cool:

Hørtes gøy ut...

Har en Sofirn hodelykt som jeg er veldig fornøyd med. Knall lys og topp kvalitet. 

Frista til å teste en sånn Q8 nå. Lyser den faktisk så ekstremt som de sier?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Frista til å teste en sånn Q8 nå. Lyser den faktisk så ekstremt som de sier?

Vel, jeg vil si ja til det. Har såpass mange lykter, og allerede såpass kraftige lykter at det skal litt ekstra til før jeg blir imponert, men ja, du vil ikke bli skuffet over ytelsen.

Men du vil bli skuffet over hvor varm lykten blir, og hvor fort den blir varm, så jeg anbefaler å ta med et par ekstra batterier fra Sofirn.
https://www.sofirnlight.com/products/2-21700-5000mah-flat-top-and-button-top-batteries?variant=1a3c321c-7632-40ee-8528-8f9bf1ff9ecc

Q8 Plus bruker 3 stk. button-top 21700, og jeg har ikke funnet noen andre 21700 i samme størrelse som passer i akkurat denne lykten. Batterier med beskyttelse er for lange, og batterier med flat topp er for korte.

IMG_1483_25_.jpg

EDIT:
Jeg tror button-top batteriet er en variant av Samsung 50E.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, PaladinNO said:

Vel, jeg vil si ja til det. Har såpass mange lykter, og allerede såpass kraftige lykter at det skal litt ekstra til før jeg blir imponert, men ja, du vil ikke bli skuffet over ytelsen.

Men du vil bli skuffet over hvor varm lykten blir, og hvor fort den blir varm, så jeg anbefaler å ta med et par ekstra batterier fra Sofirn.
https://www.sofirnlight.com/products/2-21700-5000mah-flat-top-and-button-top-batteries?variant=1a3c321c-7632-40ee-8528-8f9bf1ff9ecc

Q8 Plus bruker 3 stk. button-top 21700, og jeg har ikke funnet noen andre 21700 i samme størrelse som passer i akkurat denne lykten. Batterier med beskyttelse er for lange, og batterier med flat topp er for korte.

IMG_1483_25_.jpg

EDIT:
Jeg tror button-top batteriet er en variant av Samsung 50E.

Takker for god info!

Skal sjekke ut litt mere om denne lykten.

Har trua på Sofrin sine produkter iallefall. Hodelykten jeg kjøpte var med ett 18650 batteri (enda jeg valgte uten men jeej) og jeg målte det til ca 2800mAh, som er bra nærme de 3000mAh som det er rated til. Sjelden man ser sånt på kinaprodukter.

Min testmetode er å fullade batteriet og så dra 1A fra det til det når 3V. Om man tar en "normal' test av en slik celle hvor den skrur ned strømmen når det begynner å slite så tror jeg det ville klart 3000mAh fint. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...