Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Antall anmerkningen før nedsatt i Videregående?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde bare en annmerkning på videregående, og likevell så ble jeg nedsatt i orden og oppførsel, men så skal det sies at den var ganske grov :blush:

 

Av nysgjerrighet, hva gjorde du? :p

 

En nedsatt karakter er et resultat av en helhetsvurdering. Hvis du har 10-15 mindre anmerkninger så går det ofte bra, men hvis du har stappet en snøball i lærerens eksospotte er terskelen lavere.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det er en liten anmerkning, eller en stor anmerkning, når man har blitt tatt for å vare Administrator på SkolePC'en? :blush:

Kommer helt an på hva du gjorde mens du var det. Gjorde du noe som krever mer enn cirka en halv arbeidsdag å rette opp så vil jeg tro oppførselskarakteren din ryker raskere enn svint.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen grense for hvor mange annmerkninger man kan ha før man blir nedsatt i i orden eller atferd, noen skoler opperer med dette, men det er ikke lov. Ordenskarakteren skal settes ned hvis eleven viser klare avvik fra normal orden eller atferd.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen grense for hvor mange annmerkninger man kan ha før man blir nedsatt i i orden eller atferd, noen skoler opperer med dette, men det er ikke lov. Ordenskarakteren skal settes ned hvis eleven viser klare avvik fra normal orden eller atferd.

Med hjemmel i hvilken lov, forskrift, eller instruks mener du at dette ikke er lov?

Lenke til kommentar
Det finnes ingen grense for hvor mange annmerkninger man kan ha før man blir nedsatt i i orden eller atferd, noen skoler opperer med dette, men det er ikke lov. Ordenskarakteren skal settes ned hvis eleven viser klare avvik fra normal orden eller atferd.

Med hjemmel i hvilken lov, forskrift, eller instruks mener du at dette ikke er lov?

 

Forskrift til opplæringsloven §3-5 sier følgende:

 

"

§ 3-5. Grunnlaget for vurdering i orden og i åtferd

 

Grunnlaget for vurdering i orden og i åtferd er knytt til i kva grad eleven opptrer i tråd med ordensreglementet til skolen.

 

Grunnlaget for vurdering i orden er knytt til om eleven er førebudd til opplæringa, og korleis arbeidsvanane og arbeidsinnsatsen til eleven er. Det inneber mellom anna om eleven er punktleg, følgjer opp arbeid som skal gjerast, og har med nødvendig læremiddel og utstyr.

 

Grunnlaget for vurdering i åtferd er knytt til korleis eleven oppfører seg overfor medelevar, lærarar og andre tilsette i og utanfor opplæringa. Det inneber mellom anna om eleven viser omsyn og respekt for andre.

 

Vurderinga av orden og åtferd skal haldast åtskild frå vurderinga av eleven sin kompetanse i fag.

 

I vurderinga i orden og i åtferd skal det takast omsyn til føresetnadene eleven har. Til vanleg skal det ikkje leggjast avgjerande vekt på enkelthendingar; unntaket er dersom enkelthendinga er særleg klanderverdig eller grov. Fråvær kan føre til nedsett karakter i anten orden eller i åtferd.

"

 

Jeg finner hjemlet mitt i det siste leddet. Det blir vansklig å argumentere for at eleven forutsetninger blir tatt hensyn til ved en telling av antall regelbrudd.

 

Også definisjonen av de ulike karakteren i orden og atferd som man finner i paragraf §3-6 i samme forskrift kan være aktuell i en del sammenhenger . Her gis det at for at man skal kunne settes ned må man vise klare avvik fra normal orden eller atferd. Da kan man stille spørsmål om for eksempel å komme 5 minutter for sen(gir anmerkning på mange skoler) x antall ganger er like alvorlig som alvorlig å forstyre medelver undervisning og nekte å rette seg etter lærers anvisninger(gir også anmerkning på de fleste skoler) x antall ganger. De fleste vil vel være enige om at den sistnevnte handling er langt mer alvorlig. Da bør vel også et mindre antall overtredelser av sistnevnte karakter kunne føre til nedsatt atferdskarakter? En vurdering av om eleven har x antall anmerkninger eller ikke vil dermed ikke alltid være et mål på om eleven kan settes ned. Antall anmerkninger som kreves avgjør selvfølgelig om det er fare for at eleven får for god eller for dårlig karakte

Lenke til kommentar
I vurderinga i orden og i åtferd skal det takast omsyn til føresetnadene eleven har. Til vanleg skal det ikkje leggjast avgjerande vekt på enkelthendingar; unntaket er dersom enkelthendinga er særleg klanderverdig eller grov. Fråvær kan føre til nedsett karakter i anten orden eller i åtferd.

"

 

Jeg finner hjemlet mitt i det siste leddet. Det blir vansklig å argumentere for at eleven forutsetninger blir tatt hensyn til ved en telling av antall regelbrudd.

 

Se min uthevning. Til vanlig skal det altså ikke legges vekt på enkelthendelser, men å måle x antall anmerkninger er ikke å legge vekt på enkelthendelser; men utvist adferd.

 

Også definisjonen av de ulike karakteren i orden og atferd som man finner i paragraf §3-6 i samme forskrift kan være aktuell i en del sammenhenger . Her gis det at for at man skal kunne settes ned må man vise klare avvik fra normal orden eller atferd. Da kan man stille spørsmål om for eksempel å komme 5 minutter for sen(gir anmerkning på mange skoler) x antall ganger er like alvorlig som alvorlig å forstyre medelver undervisning og nekte å rette seg etter lærers anvisninger(gir også anmerkning på de fleste skoler) x antall ganger. De fleste vil vel være enige om at den sistnevnte handling er langt mer alvorlig. Da bør vel også et mindre antall overtredelser av sistnevnte karakter kunne føre til nedsatt atferdskarakter? En vurdering av om eleven har x antall anmerkninger eller ikke vil dermed ikke alltid være et mål på om eleven kan settes ned. Antall anmerkninger som kreves avgjør selvfølgelig om det er fare for at eleven får for god eller for dårlig karakte

Alvorlighetsgraden er i og for seg irrelevant så lenge avviket er klart. X antall overtramp av hvilken som helst type vil være et klart avvik. At noen avvik er større enn andre blir en konkret vurdering i den enkelte elevs situasjon, men å konsekvent komme fem minutter for sent vil jeg si oppfyller kravet til "klart avvik fra normal orden/adferd". Normal må her tolkes som normen etter den forventede rolle man har.

Lenke til kommentar
Hadde bare en annmerkning på videregående, og likevell så ble jeg nedsatt i orden og oppførsel, men så skal det sies at den var ganske grov :blush:

 

 

MORD!!!??? :omg:

Nei ikke så ille,

 

Er en lang historie, men endte med at jeg slo ned min beste venn forran ansiktet til læreren :blush:. Utrolig dumt, å første og eneste gangen jeg har slått til noen.

Lenke til kommentar
I vurderinga i orden og i åtferd skal det takast omsyn til føresetnadene eleven har. Til vanleg skal det ikkje leggjast avgjerande vekt på enkelthendingar; unntaket er dersom enkelthendinga er særleg klanderverdig eller grov. Fråvær kan føre til nedsett karakter i anten orden eller i åtferd.

"

 

Jeg finner hjemlet mitt i det siste leddet. Det blir vansklig å argumentere for at eleven forutsetninger blir tatt hensyn til ved en telling av antall regelbrudd.

 

Se min uthevning. Til vanlig skal det altså ikke legges vekt på enkelthendelser, men å måle x antall anmerkninger er ikke å legge vekt på enkelthendelser; men utvist adferd.

 

Også definisjonen av de ulike karakteren i orden og atferd som man finner i paragraf §3-6 i samme forskrift kan være aktuell i en del sammenhenger . Her gis det at for at man skal kunne settes ned må man vise klare avvik fra normal orden eller atferd. Da kan man stille spørsmål om for eksempel å komme 5 minutter for sen(gir anmerkning på mange skoler) x antall ganger er like alvorlig som alvorlig å forstyre medelver undervisning og nekte å rette seg etter lærers anvisninger(gir også anmerkning på de fleste skoler) x antall ganger. De fleste vil vel være enige om at den sistnevnte handling er langt mer alvorlig. Da bør vel også et mindre antall overtredelser av sistnevnte karakter kunne føre til nedsatt atferdskarakter? En vurdering av om eleven har x antall anmerkninger eller ikke vil dermed ikke alltid være et mål på om eleven kan settes ned. Antall anmerkninger som kreves avgjør selvfølgelig om det er fare for at eleven får for god eller for dårlig karakte

Alvorlighetsgraden er i og for seg irrelevant så lenge avviket er klart. X antall overtramp av hvilken som helst type vil være et klart avvik. At noen avvik er større enn andre blir en konkret vurdering i den enkelte elevs situasjon, men å konsekvent komme fem minutter for sent vil jeg si oppfyller kravet til "klart avvik fra normal orden/adferd". Normal må her tolkes som normen etter den forventede rolle man har.

 

Vel på det førstee punktet hopper du glatt over det som faktisk var argumentet, har undeerstreket det nå:p

 

Når det gjelder det andre argumentet mitt synes jeg det blir rart å si at alvorlighetensgraden er irrelevant. Vi er selvfølgelig enig om at det skal legges vekt på er om avviket er klart, eller retter sagt ikke, for det er tydlig spesifisert at det skal dreie seg om klare avvik, altså flertallsform, men det er ikke poenget her så skal la den passere. Du klargjør aldri hvordan du tolker ordet "klart" som jo er det avgjørende her. I dette uttrykket legger jeg at eleven forholder seg på en måte som gjør det tydlig at eleven ikke oppfyler de kravene man normalt må kunne stille til en eleven med de gitte forutsetninger når det gjelder orden eller atferd, jeg mener også at ordet klart er ment å spesifisere at noe avvik fra "optimaleleven" skal aksepteres. Når man skal foreta en vurdering av om det foreligger et klart avvik mener jeg alvorlighetesgraden er helt avgjørende. Å komme fem minutter for sent fem ganger ikke viser like tydlig at eleven ikke oppfyller de krav som stilles, som det å urinere på lærebøkene fem ganger gjør. At å konsekvent komme for sent kvalifiserer til nedsatt karakter er jeg enig, men hvis man kommer kommer for sent fem eller ti ganger i løpet av et skoleår utgjør dette å komme for sent

 

Jeg har også sett litt nærmere på dette og funnet en releativt avgjhørende hjemmel til denne finnes i forksriftens §3-2 siste ledd, her står det følgende:

" Undervegsvurdering og sluttvurdering skal sjåast i samanheng for å betre opplæringa. Kunnskap om elevens, lærlingens og lærekandidatens utvikling i fag, orden og åtferd gjennom undervegsvurdering gir læraren grunnlag for å fastsetje standpunktkarakter i fag, orden og åtferd."

 

Her står det at altså at kunnskap om elevens utvikling skal ligge til grunn ved setting av standpunktkarakter. Dette må jo bety at fem overtredelser i august skal tas mindre hensyn til enn fem overtredelser i juni eller hva?

 

Jeg skal si meg enig i at hvert av disse hjemlene åpner for tvil, men samlet mener jeg at det ikke kan være tvil om at en praksis hvor antall anmerkninger alene legger grunnlaget for vurdering i orden eller åtferd umuliggjør å oppfyll forskriftens krav, jeg er selvfølgelig enig i at anmerkninger er en viktig indikator på elevens orden eller åtferd, men jeg mener at det må fortas en individuell vurdering av hver enkelt elev i tilegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...