Gå til innhold

Øvelseskjøring med lærer under 25 år.


Lugia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og en tom parkeringsplass er ikke bare bare, hvordan vet du at den forblir tom mens du kjører?

 

just my two cents

 

Herregud, kommer det en bil, så er det ikke en vanskelig sak for sjåfør å bremse.

Etter norsk lov er ikke en person uten førerkort kvalifisert til å ha aleneansvar for over ett tonn med stål og aluminium, uansett hvor det er. Det har med skadepotensialet til motorvognen å gjøre. Det skal være en ansvarlig sjåfør der, uansett hvor rutinert du er eller hvor du kjører.

 

Nei, det er ikke en vanskelig sak for sjåfør å bremse. Men hensynet her er ikke til egoet til de sjåførene som er verdensmestere før de har førerkort, men til alle de andre som potensielt må lide på grunn av at sjåføren ikke er 'ferdig utdannet' ennå.

 

Å få førerkort er egentlig bare en godkjennelse fra samfunnet på at nå er du klar til å lære i trafikken på egen hånd.

 

Her snakker vi ikke om å kjøre alene på en tom parkeringsplass. Her snakker vi om å øvelseskjøre med en person ved siden av som er under 25 år, men som har førerkort.

Lenke til kommentar
Her snakker vi ikke om å kjøre alene på en tom parkeringsplass. Her snakker vi om å øvelseskjøre med en person ved siden av som er under 25 år, men som har førerkort.

 

Og etter norsk lov er det fastsatt at en person som er under 25 år, eller over 25 men ikke hatt lappen i 5 år sammenhengende; er ikke erfaren nok selv til å kunne ta ansvar for noen andre.

Lenke til kommentar

Det finnes et tilfelle hvor den som er ledsager kan være under 25 år, og ikke trenger å ha hatt lappen sammenhengende i 5 år; det er dersom det er snakk om en trafikklærer med skolebil som du betaler (det holder ikke bare at det er en trafikklærer, du må også kjøre skolebil og betale for opplæringen).

 

I alle andre sammenhenger må ledsager være 25 år og ha hatt lappen sammenhengende i 5 år. Relevante lovavsnitt (Vegtrafikkloven §26-27 med mine uthevinger):

 

Øvingskjøring med motorvogn må ikke finne sted tidligere enn 2 år før det tidspunkt da eleven etter sin alder kan få førerett for vedkommende motorvogngruppe. Departementet kan fastsette strengere alderskrav for øvingskjøring for visse motorvogngrupper. Er øvingskjøringen ledd i føreropplæring mot vederlag, kan den bare finne sted når det brukes godkjent lærevogn og eleven ledsages i vognen av godkjent lærer. I andre tilfelle må eleven ledsages i motorvognen av person som har fylt 25 år og har gyldig førerett for vedkommende motorvogngruppe og har hatt slik førerett uavbrutt i minst 5 år. Departementet kan ved forskrift fravike kravet om godkjent lærer og godkjent lærevogn, jf. tredje punktum, og fastsette tilleggskrav for øvingskjøring med visse motorvogner.

 

Personer som skal ha offentlig godkjenning som trafikklærere, må være fylt 21 år. De må være edruelige og godtgjøre med politiattest at de har slik vandel at de finnes skikket som trafikklærere. De må ha gyldig førerkort for motorvogn av den gruppe som det skal gis undervisning i, samt ha bestått en trafikklærerprøve. Departementet kan fastsette tilleggskrav for visse motorvogngrupper.
Endret av kilogram
Lenke til kommentar
...og 25 henger nøye sammen med det vi vet om hjernens modningsprosess, spesielt guttas. Skulle vi ha "riktig alder" for jentene, ville de kunne tatt førerkort før oss, og også vært ledsager noen år tidligere enn det vi gutta kan.

å la oss for Gud(ene)s skyld ikke legge oss opp i modningsprossesen mellom kvinner og menn, personlig har jeg kun lest at mennesker ikke (gernelt ) har en ferdig utviklet frontal lobe før 25 års alderen. og det er der konsekvenstankegangen gjøres regner med det kanskje har litt med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Å påstå at alle jenter er kjempemodne, og alle gutter er barnslige er fryktelig provoserende.

Hadde man påstått det motsatte, hadde man fått feministene og halve verden på nakken.

 

Vi er alle individer.

Om alle gutter unntatt jeg hadde ranet en bank, hadde ikke jeg funnet med i å gå i fengsel sammen med dem bare fordi jeg er gutt.

 

Det finnes mange jenter som oppfører seg som stereotypiske gutter, og motsatt.

 

Å sette disse i båser bare fordi de har visse kjønnsorganer er en fryktelig tankegang.

 

De som ER modne nok må få lov. De som ikke er modne nok skal ikke ha lov.

Å trekke kjønn inn i dette, bare fordi det kan være en halvgod indikasjon, er uakseptabelt.

 

Man fikk nylig en lov om kjønnsnøytral bilforsikring. Dermed kan jeg som kjører like forsiktig som en jente spare penger på forsikring, da prisen havnet et sted mellom gutteprisen og jenteprisen.

Det er verre med jentene, deres premie økte.

 

Jeg lar meg ikke sette i bås.

Det burde i så fall være en plass hvor folk som antas å være "umodne drittsekker" på bakgrunn av kjønn og rase kan søke om å få samme rettigheter og respekt som hvite kvinner.

Dette er meningsløst, og går utover de som tilfeldigvis har et annet kjønn mellom bena enn modningen tilsier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...