Gå til innhold

Bruktkjøp i utlandet.


Anbefalte innlegg

Hei!

Siden ingen har vært inne på denne siden prøver jeg meg med denne lille epistelen og ser om det er noen respons overhodet. Kan da ikke helt tro at det "gamle" filmbaserte kameraets tid enda er helt forbi, og da vil det vel alltids være et eller annet å spørre om vel?

Nå står sommeren for døren og mange pakker sekken for å ta seg en tur nedover i Europa eller hvor nå turen måtte gå. Hvis man er interessert i filmbasert speilrefleks kan man gjøre de reneste kuppene hvis man kikker innom fotobutikker hvor man også selger brukt. (Styr unna sentrum, let i de mindre gatene) Jeg tar meg alltid en tur innom disse butikkene og ser hva som finnes og diskuterer pris. De beste kjøpene er de mekaniske manuelle kameraene, og innen den kategorien finnes det mange godbiter. Kikk ekstra godt etter Cannon FTb, FTb-N, EF, EX, AE-1, TL-b, AT-1, A-1 og AV-1. Yashica FR I og II.

Nikon FM 2, FE 3, FA 3. Pentax har også flere godbiter, bl.a. MX.

Du vil fort se om kameraet er mye brukt, se spesielt på filmframtrekket og på kameraets to øvre hjørner, er det mye slitt der er det også mye brukt. Sjekk objektivet for olje på blenderlamellene. Ta det av, blend det ned og se på dem. Beveg også den lille spaken som sitter i en spalte ved bajonettfatningen og se at det fungerer, blenderen vil da åpne og lukke seg. ( Ikke alle har nedblendingsknapp) Olje på blenderlamellene vil føre til at det blir tregt i kulde. Er det originaloptikk påmontert er det det beste, men optikk fra Sigma, Tamron og Tokina er også OK. Vivitar laget på 80-tallet en 24mm/2,8 som var knakende god, den skulle du nok få for en 3-400kr., kanskje enda billigere. Ellers finnes det mye ”skummel” optikk som du ikke får her i Norge, kjenner du ikke navnet, styr unna.

Dessuten kan du prute på brukte kameraer, mange av dem har stått i hyllene i mange år og innehaver er bare glad til at noen kjøper, en 20 –30% skulle du klare hvis du er flink.

Kjøper du Blits, sjekk om du må bruke kabel og få med det. For å være helt sikker, så kan du be om å få prøve kameraet, ta noen bilder inne og ute hvis du får gå ut med det, også med blitsen. En filmrull er en billig forsikring på at kameraet fungerer, dessuten er det bare halve prisen på å fremkalle en film nede i Europa og Asia mot hva det er her i Norge. Til slutt, disse kameraene har nesten uten unntak (et par av Nikonkameraene) sentrumsveid gjennomsnitts måling. Er du vant til nyere lysmålingssystemer kan du fort bli lurt hvis det er sol og store kontraster. Kjøp Kodak sine ”gråkort” og mål mot dem, eller mot gater eller fortau (grå asfalt) så blir det ganske så bra.

God ferie og godt kjøp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for et fint innlegg. Jeg bruker stadig speilrefleksene mine. Både den gamle manuelle Pentax'en og en nyere EOS.

 

Deilig å ha et kamera som kan håndteres uten masse knåtting.

 

Men det blir mer og mer med digitalkameraet, likevel. Kvaliteten er jo ikke helt på høyde, men den direkte tilbakemeldingen på lyssetting og komposisjon er fantastisk! Jeg får mange fler bilder som jeg er fornøyd med.

 

Men gleden over å vente på bildene fra fremkalling er jo borte da. Sukk.

 

Alle som vil lære grunnleggende foto har mulighet for kupp, en gammel pent brukt SLR kan plukkes opp billig. Finner du et med spotmåling, så er det litt lettere med eksponeringen. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nå må jeg forte meg å skrive før jeg får Minolta – ”fansen” på nakken, og det med god grunn. Men det ble så mange Cannon etter hvert at jeg helt glemte Minolta.

Jeg skal her bare nevne XE, XG 2, XD 7 og X-700. X –700 produseres fortsatt, først ble produksjonen flyttet til Malaysia og så til China. Når det gjelder XE, XG 2 og XD 7 er de for lengst historie, men du kan altså fortsatt finne dem i bruktavd. I fotobutikker verden rundt.

De tre første er klassikere, XE-1 er også søstermodellen til Leica R3. Kamerahusene er identiske, men Leica R3 hadde en annen lukker, prisme og speil bl.a . og husker jeg ikke helt feil tror jeg også Leica R3 hadde spotmåler. Kommer du over en av de tre første er det også stor mulighet for at de har sine Rokkor originalobjektiver, bare det er grunn nok til å kjøpe.

Rokkorobjektivene er legendariske og fikk nesten samme status som Leits og Zeiss. I likhet med flere nevnte Cannon kameraer er hellere ikke disse mekaniske, men elektronske. Dvs. de trenger batteri for å fungere. Men derimot varer et batteri i flere år, brukes kun til lukkeren og lysmåleren. Olympuskameraene har jeg liten eller ingen kjennskap til, det at en kameraprodusent kunne finne på å sette lukkerinstillingen som en blenderring rundt objektivet ble ganske enkelt for sterk kost…Jeg vet at OM 1 eller OM 2 hadde en del problemer og måtte ofte til service. Jeg glemte dessuten Pentax K. Et helt mekanisk kamera som gikk ut av produksjon nylig. Ingen av disse kameraene er av plast, her er husene av messing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...