Gå til innhold

Har 10-20mm, trenger kreativitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du har canon 450 så blir objektivet 16-32mm.

 

Nei det blir det slettes ikke. En 10-20mm zoom er og blir 10-20mm helt uavhengig av hvilket kamera du har. og ikke nok med det, den er til og med 10-20mm selv om du ikke har noe kamera i det hele tatt! :)

 

Men et 10-20mm objectiv på et 1.6x crop kamera som det EOS 450D er gir tilsvarende "billedutsnitt" som en 16-32mm zoom vil gi på et fullformat kamera. Men det er faktisk noe helt annet - uten at jeg vill oppfordre til at vi tar den diskusjonen nok en gang.

 

Søk litt her i forumet og du finner en rekke tråder om dette temaet, diskusjonen kommer gjerne opp igjen med noen måneders mellomrom :)

Endret av Spook
Lenke til kommentar
Hvis du har canon 450 så blir objektivet 16-32mm.

 

Nei det blir det slettes ikke. En 10-20mm zoom er og blir 10-20mm helt uavhengig av hvilket kamera du har. og ikke nok med det, den er til og med 10-20mm selv om du ikke har noe kamera i det hele tatt! :)

 

Men et 10-20mm objectiv på et 1.6x crop kamera som det EOS 450D er gir tilsvarende "billedutsnitt" som en 16-32mm zoom vil gi på et fullformat kamera. Men det er faktisk noe helt annet - uten at jeg vill oppfordre til at vi tar den diskusjonen nok en gang.

 

Søk litt her i forumet og du finner en rekke tråder om dette temaet, diskusjonen kommer gjerne opp igjen med noen måneders mellomrom :)

 

jeg skrev nok i kort oppfatning, men som du refererte avhengig hvilket kamera man hadde, så klarer vel ikke en 1,6 crop å få 10mm "utsnitt".....:)

Lenke til kommentar

Ble noen artige bilder på veien mot Java Beach i San Francisco. Dessverre ble batteriet flatt før jeg kom til stranden og det ble ingen bilder av solnedgangen.

 

Noe som hjalp veldig er å legge igjen standard-objektivet hjemme og bare gå med vidvinkel-objektivet. Da presser jeg meg selv til å ta bilder på en måte som jeg ikke vanligvis ville gjort med 18-55mm.

Lenke til kommentar
Ble noen artige bilder på veien mot Java Beach i San Francisco. Dessverre ble batteriet flatt før jeg kom til stranden og det ble ingen bilder av solnedgangen.

 

Noe som hjalp veldig er å legge igjen standard-objektivet hjemme og bare gå med vidvinkel-objektivet. Da presser jeg meg selv til å ta bilder på en måte som jeg ikke vanligvis ville gjort med 18-55mm.

 

Ja, det er faktisk et veldig godt tips. Jeg gjør veldig ofte noe tilsvarende selv, velger et objektiv nærmest på måfå og "tvinger" meg selv til å bruke kun det objektivet for en periode på i hvert fall noen dager og gjerne 2-4 uker. Det gjør underverker med kreativiteten samtidig som man lærer alle sine objektivers sterke og svake sider veldig godt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...