Gå til innhold

Stålrør som kjøling


Anbefalte innlegg

Sitter med en moped radiator som "kjøling" nå. bor 2 min unna biltema hvor jeg stadig er titter etter nye ideer til kassa (flere som koser seg med slike blader på kvelden mens dama leser mag?).

Så lange stål rør som jeg fikk så lyst på. vet at kobber er det som avgir best varme. har ikke råd til gull rør.

Men vil dette fungere no serlig? må jeg har mange "viklinger"? er det noen som har testett dette tidligere og vil poste noen erfaringer. har gått en smule lei store stygge radiatorer. en annen ting, noen som har prøvd varme opp et katode rør for og så bøye? vet det hørers teit ut men skulle hatt en liten knekk på saken. eller er det gass inni røret? bøyde glass på u skolen husker jeg. tynne rør på fysikken var best

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stålrør? Jeg trodde Biltema bare hadde plast og kobber + bremserør da.

Det meste av metall vil egentlig funke bedre en vanlig plast til hjemmelagd radiator. Men jeg ville ikke brukt vanlig stål, da det ruster..

 

Uansett vil du aldri klare og mekke en mindre hjemmelagd radiator, som yter bedre en den du har. Du kan evt satse på noe ala dette da: http://www.overclockers.com/tips1011/ men som du sa, "lei store stygge radiatorer" :wink:

Lenke til kommentar

Den er festa så jeg ikke ser den, er bare dte at jeg snart skal fikse meg vindu, er litt kjedelig med en stor svart radiator da. Radiatoren vil jo seff fungere bedre. men jeg har ikke bruk for så veldig god kjøling. min p4 holder seg på 23c idle. er desverre ikke plass til radiatoren under hovedkort plata, der jeg hadde tenkt gjemme rørene

Lenke til kommentar
apropos gull.  

gull leder iallefall ikke så godt strøm som sølv og kobber.

trodde gull ledet strøm best jeg, og det er derfor de har gullplatterte kontakter

Gull leder ikke strøm best. sølv gjør det.

Gull korroderer ikke derfor er det lurt med et slikt lag utenpå. Da beskytter gullet det som er inni...

Lenke til kommentar

Nå husker ikke jeg helt hva det var men er det slik "dass konstruksjon"? vannet detter fra toppen og en vifte blåser på midten?

 

Korrekt, bortsett fra at du bør blåse inn lufta så langt ned som mulig. Kjøler som fa.. men det er mye vedlikehold. Må tankes opp 1-7 ganger i uka sånn ca...

Det kan støye litt pga piss-effekten...

Det kan også gro litt alger, da du ikke kan bruke "gift" i vannet. Og du vil få litt fuktig luft inne hvis rommet er lite. Men det kan fikses med og lede den vame og fuktige luften ut en ventil. Bongen bør da stå rett under denne ventilen.

Lenke til kommentar
apropos gull.  

gull leder iallefall ikke så godt strøm som sølv og kobber.

trodde gull ledet strøm best jeg, og det er derfor de har gullplatterte kontakter

Gull leder ikke strøm best. sølv gjør det.

Gull korroderer ikke derfor er det lurt med et slikt lag utenpå. Da beskytter gullet det som er inni...

Gull har mye mindre tap enn kobber/sølv derfor brukes gullplaterte kontakter for små stømmer, men når det gjelder større strømmer er sikkert sølv/kobber bedre...

Uansett ville det blitt for dyrt å hatt gullkabler... ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...