Gå til innhold

Kalibrering av TV-apparater - dine tips


Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (3 minutter siden):

🤨 Setter du en LG-, Sony-, Pana-, eller Samsung-TV på filmmodus er vanligvis det aller meste av slikt skrudd av...

Vel det går an å fortsatt skru av slikt sist jeg sjekket innstillinger, men om det er noe nytt som har kommet i det aller siste så?

veldig bra om de har fikset dette, men jeg er skeptisk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
19 hours ago, N o r e n g said:

Jeg har vært kurset på Power i TV-kalibrering, og jeg kan ikke si at jeg er i stand til å se umiddelbart om en TV er kalibrert eller kjører vanlig film-innstilling. Jeg ville blitt svært overrasket om noen som helst kunne påpekt at en fargetemperatur på 7000K eller 6000K var feil uten å ha en referanse å sammenligne mot. Ofte er gammakurven og fargegjengivelsen rimelig grei når man setter TV-en i filmmodus på LG, Samsung, Sony, og Panasonic også, her kan jeg sjelden påpeke hva som er riktig uten måleinstrument.

Nettopp, så der har du da ditt moralske dilemma, hvordan kan du da med god samvittighet anbefale dette til kunder? (eller, det er vel kanskje dette med "god samvittighet" man ignorerer..).

En annen ting jeg så på Power en gang, som ikke overrasket meg, men det virker som de med vilje hadde feiljustert en "ikke kalibrert" TV som stod i et sånn "sammenlignings podie" med før/etter visning av kalibrering. Før- varianten var åpenbart feiljustert, da den så værre ut enn det som ville vert tilfelle ut fra frabrikk og. Nå, DET er svindel..

Det er akkurat dette jeg pleier å si til de som spør og, "bare sett den i filmmodus", så fikser det meste seg såpass bra at de blir fornøyd. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (19 timer siden):

Det er ikke verdt å kalibrere en TV under 10k, knapt en til over 60k. Dere har blitt lurt. Bruk heller pengene på å kjøpe en dyrere modell.

Det er vel egentlig motsatt, de billige som har dårligere elektronikk, og har dårligere innstillinger fra fabrikk som nok får best utbytte av kalibrering. De dyreste toppmodellene har som regel bedre ferdigkalibrering fra fabrikk. Det er noe av grunnen til at prisene er høyere.

Var ekstremt dårlig bilde på en billig LG jeg kjøpte ut av esken, som måtte over på IFS innstillingene for å bli ok, mens min dyre Panasonic TV egentlig ikke trengte noe kalibrering. Kjøpte skikkelig proff kalibering på den for å teste siden jeg hadde råd til det, (ikke Elkjøp/Power varianten), og det var en liten, men ikke stor forbedring. Gjør ikke det på neste TV.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (13 minutter siden):

Det er vel egentlig motsatt, de billige som har dårligere elektronikk, og har dårligere innstillinger fra fabrikk som nok får best utbytte av kalibrering. De dyreste toppmodellene har som regel bedre ferdigkalibrering fra fabrikk. Det er noe av grunnen til at prisene er høyere.

Var ekstremt dårlig bilde på en billig LG jeg kjøpte ut av esken, som måtte over på IFS innstillingene for å bli ok, mens min dyre Panasonic TV egentlig ikke trengte noe kalibrering. Kjøpte skikkelig proff kalibering på den for å teste siden jeg hadde råd til det, (ikke Elkjøp/Power varianten), og det var en liten, men ikke stor forbedring. Gjør ikke det på neste TV.

Er kanskje sånn du sier, Men Panasonic er nok spesielt kjent for å ha tålig korrekt bilde, gjør et nummer ut av det tilogmed med Hollywood brikken sin, og bra farger. Jeg synes Panasonic bildene både før og nå heller mot det varme..

Samsung har jeg nevnt som har utrolig mye sharpness, skarphet.. Dette må justeres ned for ikke å tape detalj mener jeg.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aidskake skrev (1 time siden):

Nettopp, så der har du da ditt moralske dilemma, hvordan kan du da med god samvittighet anbefale dette til kunder? (eller, det er vel kanskje dette med "god samvittighet" man ignorerer..).

En annen ting jeg så på Power en gang, som ikke overrasket meg, men det virker som de med vilje hadde feiljustert en "ikke kalibrert" TV som stod i et sånn "sammenlignings podie" med før/etter visning av kalibrering. Før- varianten var åpenbart feiljustert, da den så værre ut enn det som ville vert tilfelle ut fra frabrikk og. Nå, DET er svindel..

Det er akkurat dette jeg pleier å si til de som spør og, "bare sett den i filmmodus", så fikser det meste seg såpass bra at de blir fornøyd. 

De som har lært kalibrering blir generelt dårligere på å selge det, og står sjelden/aldri på gulvet for å selge TV.

Det samme gjelder egentlig de fleste kategorier, dess mer du kan, dess vanskeligere blir det å selge de varene og tjenestene butikken tjener penger på. Med unntak av support/service-disken, siden det er besynderlig mange som mangler grunnleggende feilsøkingskunnskap.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

De som har lært kalibrering blir generelt dårligere på å selge det, og står sjelden/aldri på gulvet for å selge TV.

Det samme gjelder egentlig de fleste kategorier, dess mer du kan, dess vanskeligere blir det å selge de varene og tjenestene butikken tjener penger på. Med unntak av support/service-disken, siden det er besynderlig mange som mangler grunnleggende feilsøkingskunnskap.

Om jeg forstår deg rett, så høres dette veldig uetisk ut. Glad jeg aldri hører på selger i sånne ting, og bruker butikker som Hembiobutiken og Hifiklubben eller Elon som har god service og kjentfolk som er seriøse...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det fæle gul-skjæret man får på en kalibrert TV er likevel ikke noe å trakte etter. Helt bortkasta penger. Det er nok et fåtall som bruker cinema-modus, og mange filmer har jo lagt til dette gul-skjæret i utgangspunktet og bildet blir da enda verre.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (22 minutter siden):

Det fæle gul-skjæret man får på en kalibrert TV er likevel ikke noe å trakte etter. Helt bortkasta penger. Det er nok et fåtall som bruker cinema-modus, og mange filmer har jo lagt til dette gul-skjæret i utgangspunktet og bildet blir da enda verre.

Det går vel begge veier... Transformers filmene er ille varme, gule..

Men feks Underworld filmene har et veldig tydelig kaldt blått filter, Lotr er litt kjølig den også, og Riddick og Pitch Black....

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (43 minutter siden):

Det fæle gul-skjæret man får på en kalibrert TV er likevel ikke noe å trakte etter. Helt bortkasta penger. Det er nok et fåtall som bruker cinema-modus, og mange filmer har jo lagt til dette gul-skjæret i utgangspunktet og bildet blir da enda verre.

Dette er et viktig poeng: svært mange har en annen assosiasjon til ordet bildekvalitet enn hva et kalibrert bilde viser. Poenget med kalibrering er å få bildet til å være mest mulig likt det produsentene så da de laget innholdet. Teknologier som "dynamisk kontrast" gir ikke bedre bildekvalitet (mørke og lyse detaljer viskes ut), men det kan få bildet til å se bedre ut om man ikke vet om detaljene som mangler.

Det kan være greit å vite at filmmodus vanligvis har en mer riktig gråtoneskala der færre detaljer blåses ut i lyse og mørke deler av bildet. Hvis du setter TV i filmmodus, og så justerer fargetemperatur til kjølig vil du kunne beholde mørke og lyse detaljer uten gulskjæret du snakker om (men bildet vil nok fortsatt kunne virke litt "kjedelig" om du er vant med sterke farger).

 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Om jeg forstår deg rett, så høres dette veldig uetisk ut. Glad jeg aldri hører på selger i sånne ting, og bruker butikker som Hembiobutiken og Hifiklubben eller Elon som har god service og kjentfolk som er seriøse...

Selgerens jobb i Power og Elkjøp er å tjene penger, men jeg hadde ikke forventet at selgernes kunnskapsløshet var begrenset til disse kjedene. Det er enkelt å fortelle en som ikke er spesielt kjent med en produktgruppe at "X produkt bør du alltid prøve å selge" og "Y produkt vil vi helst ikke selge".

HiFi-klubben er også gjennomsyret av slangeolje- og placebo-produkter, det er ikke tilfeldig at LP-spillere og kabler til 10 000 kr/m fortsatt er i salg.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (29 minutter siden):

Dette er et viktig poeng: svært mange har en annen assosiasjon til ordet bildekvalitet enn hva et kalibrert bilde viser. Poenget med kalibrering er å få bildet til å være mest mulig likt det produsentene så da de laget innholdet. Teknologier som "dynamisk kontrast" gir ikke bedre bildekvalitet (mørke og lyse detaljer viskes ut), men det kan få bildet til å se bedre ut om man ikke vet om detaljene som mangler.

Det kan være greit å vite at filmmodus vanligvis har en mer riktig gråtoneskala der færre detaljer blåses ut i lyse og mørke deler av bildet. Hvis du setter TV i filmmodus, og så justerer fargetemperatur til kjølig vil du kunne beholde mørke og lyse detaljer uten gulskjæret du snakker om (men bildet vil nok fortsatt kunne virke litt "kjedelig" om du er vant med sterke farger).

 

Selgerens jobb i Power og Elkjøp er å tjene penger, men jeg hadde ikke forventet at selgernes kunnskapsløshet var begrenset til disse kjedene. Det er enkelt å fortelle en som ikke er spesielt kjent med en produktgruppe at "X produkt bør du alltid prøve å selge" og "Y produkt vil vi helst ikke selge".

HiFi-klubben er også gjennomsyret av slangeolje- og placebo-produkter, det er ikke tilfeldig at LP-spillere og kabler til 10 000 kr/m fortsatt er i salg.

Det er svært lite de selger av de dyreste kablene, de må bestilles i forvei ofte, og eneste de har prøvd å selge meg av litt dyre kabler var en Irish Red Audioquest sub kabel. Men kjøpte isteden en argon som jeg ikke var fornøyd med, pga litt støy, Supra Sublink fra Kjell & Co og Hembiobutiken til ca samme pris er meget bra og tyst.

Lp spiller som koster litt ser jeg ikke som noe problem. Og Hifiklubben er best på pris når det er salg på TV-er. Samt at de faktisk har korrekt butikkinfo på varer tilgjengelig.

Service og Garanti er upåklagelig, og de i Sarpsborg på Tunejordet har jobbet der så lenge jeg kan huske.

Om jeg ikke har vært fornøyd har jeg alltid fått hevet kjøpet, selv et halvt år etter på en bluray-spiller..

sammenlignet brukte Elkjøp et halvt år på Xbox360 Red ring of death før jeg fikk ny...

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
8 hours ago, N o r e n g said:

De som har lært kalibrering blir generelt dårligere på å selge det, og står sjelden/aldri på gulvet for å selge TV.

Det samme gjelder egentlig de fleste kategorier, dess mer du kan, dess vanskeligere blir det å selge de varene og tjenestene butikken tjener penger på. Med unntak av support/service-disken, siden det er besynderlig mange som mangler grunnleggende feilsøkingskunnskap.

Nå akkurat DET tror jeg på! Har en kompis som har jobbet i Elkjøp, så har fått min del av gode historier fra service luka :)

5 hours ago, N o r e n g said:

Dette er et viktig poeng: svært mange har en annen assosiasjon til ordet bildekvalitet enn hva et kalibrert bilde viser. Poenget med kalibrering er å få bildet til å være mest mulig likt det produsentene så da de laget innholdet. Teknologier som "dynamisk kontrast" gir ikke bedre bildekvalitet (mørke og lyse detaljer viskes ut), men det kan få bildet til å se bedre ut om man ikke vet om detaljene som mangler.

Det kan være greit å vite at filmmodus vanligvis har en mer riktig gråtoneskala der færre detaljer blåses ut i lyse og mørke deler av bildet. Hvis du setter TV i filmmodus, og så justerer fargetemperatur til kjølig vil du kunne beholde mørke og lyse detaljer uten gulskjæret du snakker om (men bildet vil nok fortsatt kunne virke litt "kjedelig" om du er vant med sterke farger).

 

Selgerens jobb i Power og Elkjøp er å tjene penger, men jeg hadde ikke forventet at selgernes kunnskapsløshet var begrenset til disse kjedene. Det er enkelt å fortelle en som ikke er spesielt kjent med en produktgruppe at "X produkt bør du alltid prøve å selge" og "Y produkt vil vi helst ikke selge".

HiFi-klubben er også gjennomsyret av slangeolje- og placebo-produkter, det er ikke tilfeldig at LP-spillere og kabler til 10 000 kr/m fortsatt er i salg.

Det pleier som oftest å være et triks å overbevise vedkommende om å prøve et par filmer. Etter man går tilbake til "vanlige" moduser vil de se fryktelig ut i forhold. Selv om bildet virker mer kjedelig og "flatt" i starten, tror jeg de fleste innser verdien av dette etter å ha prøvd litt..

Men LP-spillere, der setter jeg grensen! ;) Er på jakt etter min første LP spiller for tida.. det skal bli så bra så! :)

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...
Slaps skrev (På 4.3.2021 den 17.04):

Kjøpte selv X-Rite i1Display Pro Fargemåler for ~1500kr og kalibrerte min 7 år gamle plasma tv. Det var i hvert fall enorm forskjell. Over årene hadde fargene blitt veldig røde. 

Interessant, jeg hadde nok heller lagt de i ny tv-budgett for å få en nyere og bedre tv.

Men det er jo samtidig greit om du også kan bruke den dingsen på neste tv du kjøper..

 

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye bedre TV en kan få for 1500kr ekstra, men ser poenget ditt @Gouldfan. Jeg kan bruke samme fargemåler(?) på alle pc-skjermene mine også (med gratis DisplayCAL software). Det ble lettere å ta den kostnaden da. Det går også ann å kalibrere famile/venners skjermer for noen hundrelapper. 

Lenke til kommentar

X-Rite i1Display Pro er en rimelig og bra måler. DisplayCAL er en grei software gitt at den får korrekte data inn fra måleren, noe desverre ikke alle produsenter og modeller gir. M.a.o en helt grei basis. Husk å fjerne overdrevne justeringer og opsjoner før du kalibrerer. Prøv helst å nullstille alt sånn at kalibreringen har det beste utgangspunktet i å justere riktig. Dvs, sett fargejusteringen til Warm2 eller Warm1 og bruk den mest nøytale fargemodusen som ofte er Movie modus. I andre moduser kan TVen justere seg ulikt etter det som kommer inn til enhver tid av signal, sånn at du ikke får en god kalibrering.

Lenke til kommentar
vidor skrev (8 minutter siden):

X-Rite i1Display Pro er en rimelig og bra måler. DisplayCAL er en grei software gitt at den får korrekte data inn fra måleren, noe desverre ikke alle produsenter og modeller gir. M.a.o en helt grei basis. Husk å fjerne overdrevne justeringer og opsjoner før du kalibrerer. Prøv helst å nullstille alt sånn at kalibreringen har det beste utgangspunktet i å justere riktig. Dvs, sett fargejusteringen til Warm2 eller Warm1 og bruk den mest nøytale fargemodusen som ofte er Movie modus. I andre moduser kan TVen justere seg ulikt etter det som kommer inn til enhver tid av signal, sånn at du ikke får en god kalibrering.

Sette til Warm? Skal den ikke være på normal eller Cinema?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...